Hej,
Jag behöver lite hjälp att tänka, om man mappar sin bil på rullar utan broms. Spelar det någon roll om man gör det på en rak 1:1 växel eller en 0.80 överväxel? Bakdiff 3,64
För effektmätningens skull alltså.
Mvh Johan
Bänka på rullar och växlar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bänka på rullar och växlar
1:1 ger mindre förluster i lådan.
man anpassar växeln efter hur fort bilen accelrerar rullarna.
mycket effekt högre växel
man anpassar växeln efter hur fort bilen accelrerar rullarna.
mycket effekt högre växel
Re: Bänka på rullar och växlar
Om man använder rullens varvtal som mätning av motoreffekten istället för motorns varvtal så spelar det ju en stor roll. Alla utväxlingar såväl som hjulstorlek etc måste vara rätt.
Till alla er som kommer på smarta kommentarer nu....så gjorde man förr när man inte hade så kraftfulla datasystem att man kunde hantera flera varvtalsingångar samtidigt! Det rullar fortfarande en del sådana maskiner i garagen idag. Min rulle t.ex hade den uppbyggnaden i sitt gamla system. En av anledningarna till att jag ville ha nytt.
Använder man rullens varvtal ihop med dess acceleration så får man ut både effekt och vrid PÅ HJULEN direkt.
Använder man motorns varvtal ihop med rullens acceleration så får man motsvarande siffror i motorn inklusive drivlineförluster = låga siffror. Sen gör man en utrullningsmätning för att försöka approximera fram förlusterna i drivlinan. Blir aldrig exakta värden men man får en ganska nära fingervisning ungefär var man ligger. Sen lägger datorn ihop de två värdena och man får ungefärliga siffror i motorn.
PS: Denna tråden hör nog hemma i Dyno-avdelningen tror jag....
Till alla er som kommer på smarta kommentarer nu....så gjorde man förr när man inte hade så kraftfulla datasystem att man kunde hantera flera varvtalsingångar samtidigt! Det rullar fortfarande en del sådana maskiner i garagen idag. Min rulle t.ex hade den uppbyggnaden i sitt gamla system. En av anledningarna till att jag ville ha nytt.
Använder man rullens varvtal ihop med dess acceleration så får man ut både effekt och vrid PÅ HJULEN direkt.
Använder man motorns varvtal ihop med rullens acceleration så får man motsvarande siffror i motorn inklusive drivlineförluster = låga siffror. Sen gör man en utrullningsmätning för att försöka approximera fram förlusterna i drivlinan. Blir aldrig exakta värden men man får en ganska nära fingervisning ungefär var man ligger. Sen lägger datorn ihop de två värdena och man får ungefärliga siffror i motorn.
PS: Denna tråden hör nog hemma i Dyno-avdelningen tror jag....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Bänka på rullar och växlar
Flytta gärna tråden om jag råkat lägga den fel.
Det som DreRacing skriver innebär altså att om man bänkar på en överväxel utan att veta om det så får man för stor förlustapproximering i lådan och således visar bänken för lite.
Men vet man om att man kör på en överväxel och tar ut varvsignal från bänken och bilen så kan man räkna om och få rätt?
Det som DreRacing skriver innebär altså att om man bänkar på en överväxel utan att veta om det så får man för stor förlustapproximering i lådan och således visar bänken för lite.
Men vet man om att man kör på en överväxel och tar ut varvsignal från bänken och bilen så kan man räkna om och få rätt?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bänka på rullar och växlar
jag förstår inte problemet ? när man mäter effekt så gör man ju det baserat på rullens vikt och dess acceleration= effekt.
vill man veta vridet eller varvet på motorn så måste man räkna utväxligen genom hela drivlinan och diametern eller helst radien på däcket mot rullen.
på den utrustning som jeppe och jag säljer (performance trends) kan man också sätta en klämma på en tändkabel så kan man logga motorvarvet helt separat och då ser man slir också.
teflon mats och jag håller på bygga ihop en sån anläggning inför den årliga moppe bromsningen senare i år. vi lägger nog en tråd om den bänken här senare.
mvh jens
vill man veta vridet eller varvet på motorn så måste man räkna utväxligen genom hela drivlinan och diametern eller helst radien på däcket mot rullen.
på den utrustning som jeppe och jag säljer (performance trends) kan man också sätta en klämma på en tändkabel så kan man logga motorvarvet helt separat och då ser man slir också.
teflon mats och jag håller på bygga ihop en sån anläggning inför den årliga moppe bromsningen senare i år. vi lägger nog en tråd om den bänken här senare.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bänka på rullar och växlar
Problemet var att jag inte förstod bättre.
Tack för svaren.
Tack för svaren.