Bänka på rullar och växlar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
TokJohan
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2011 3:33 pm

Bänka på rullar och växlar

Inlägg av TokJohan »

Hej,

Jag behöver lite hjälp att tänka, om man mappar sin bil på rullar utan broms. Spelar det någon roll om man gör det på en rak 1:1 växel eller en 0.80 överväxel? Bakdiff 3,64

För effektmätningens skull alltså.

Mvh Johan
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bänka på rullar och växlar

Inlägg av DreRacing@ »

1:1 ger mindre förluster i lådan.
man anpassar växeln efter hur fort bilen accelrerar rullarna.
mycket effekt högre växel
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bänka på rullar och växlar

Inlägg av Pacman »

Om man använder rullens varvtal som mätning av motoreffekten istället för motorns varvtal så spelar det ju en stor roll. Alla utväxlingar såväl som hjulstorlek etc måste vara rätt.

Till alla er som kommer på smarta kommentarer nu....så gjorde man förr när man inte hade så kraftfulla datasystem att man kunde hantera flera varvtalsingångar samtidigt! Det rullar fortfarande en del sådana maskiner i garagen idag. Min rulle t.ex hade den uppbyggnaden i sitt gamla system. En av anledningarna till att jag ville ha nytt.

Använder man rullens varvtal ihop med dess acceleration så får man ut både effekt och vrid PÅ HJULEN direkt.

Använder man motorns varvtal ihop med rullens acceleration så får man motsvarande siffror i motorn inklusive drivlineförluster = låga siffror. Sen gör man en utrullningsmätning för att försöka approximera fram förlusterna i drivlinan. Blir aldrig exakta värden men man får en ganska nära fingervisning ungefär var man ligger. Sen lägger datorn ihop de två värdena och man får ungefärliga siffror i motorn.

PS: Denna tråden hör nog hemma i Dyno-avdelningen tror jag....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
TokJohan
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2011 3:33 pm

Bänka på rullar och växlar

Inlägg av TokJohan »

Flytta gärna tråden om jag råkat lägga den fel.

Det som DreRacing skriver innebär altså att om man bänkar på en överväxel utan att veta om det så får man för stor förlustapproximering i lådan och således visar bänken för lite.

Men vet man om att man kör på en överväxel och tar ut varvsignal från bänken och bilen så kan man räkna om och få rätt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bänka på rullar och växlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår inte problemet ? när man mäter effekt så gör man ju det baserat på rullens vikt och dess acceleration= effekt.

vill man veta vridet eller varvet på motorn så måste man räkna utväxligen genom hela drivlinan och diametern eller helst radien på däcket mot rullen.

på den utrustning som jeppe och jag säljer (performance trends) kan man också sätta en klämma på en tändkabel så kan man logga motorvarvet helt separat och då ser man slir också.
teflon mats och jag håller på bygga ihop en sån anläggning inför den årliga moppe bromsningen senare i år. vi lägger nog en tråd om den bänken här senare.

mvh jens
TokJohan
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2011 3:33 pm

Re: Bänka på rullar och växlar

Inlägg av TokJohan »

Problemet var att jag inte förstod bättre.

Tack för svaren.
Skriv svar