hpa bromsbänk?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

hpa bromsbänk?

Inlägg av primer »

tjenare! jag har tänkt köpa en dyno till för att köra på! tänkte höra lite här på sävar om det är nåt att bygga på?
rullarna är 2000X300mm och vikten på mitten är 400mm diam och ca 450mm långa det sitter nån slags vattenbroms på den åxå men är osäker på hur mycket den klarar.

nån som vet om man kan köra en sån här bänk som inertia bänk men något gott resultat

bild på en som ser exakt lika ut
http://www.sportdevices.com/gallery/index1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

nån som ligger på info om dessa dyno får gärna höra av er här eller på mail

Andreas_thorsell@hotmail.com
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: hpa bromsbänk?

Inlägg av primer »

ingen som har en aning?

inertia är ca 12.2 kanske är för dåligt?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: hpa bromsbänk?

Inlägg av Stefan P »

Du skulle ha snackat med Jarmo Ylipelkonen..kallar sig Jarmo Y här på forumet..han vet det mesta som man behöver veta om bromsbänkar..han har inte varit inloggad här på ett tag nu men jag har hans e-mail adress någonstans i gömmorna ..skickar dig ett PM med adressen när hittat den

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: hpa bromsbänk?

Inlägg av Barkis »

primer skrev:tjenare! jag har tänkt köpa en dyno till för att köra på! tänkte höra lite här på sävar om det är nåt att bygga på?
rullarna är 2000X300mm och vikten på mitten är 400mm diam och ca 450mm långa det sitter nån slags vattenbroms på den åxå men är osäker på hur mycket den klarar.

nån som vet om man kan köra en sån här bänk som inertia bänk men något gott resultat

bild på en som ser exakt lika ut
http://www.sportdevices.com/gallery/index1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

nån som ligger på info om dessa dyno får gärna höra av er här eller på mail

Andreas_thorsell@hotmail.com
är röret och "klumpen" på mitten massivt?
Du får mycket högre svängmassa om röret är litet och svänghjulet har större diameter vilket den har!
Just inertian är en sak men sedan är det varvtalet också, har du en liten diameter på rullen så varvar den den istället mer och du får mer "motstånd" på det sättet.

Säg att du nu skulle ha allt massivt så blir svängmassan 950kg vilket blir samma som om du har motorn i en bil som väger 950kg vilket är riktigt mycket, tex min egen bänk har 490kg och vet liknande bänkar som min kört bilar på runt 600hk
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Re: hpa bromsbänk?

Inlägg av Marco Garver »

Min inertia dyno har 28.9, där går det fint att köra motorstarka bilar(1000Nm) så länge som dom har vettig toppfart.

700hk maskin med bara 220-230 i toppfart är verkligen gränsfall.

Du lär behöva ta hjälp av vattenbromsen.

Mvh
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Re: hpa bromsbänk?

Inlägg av Barkis »

Marco Garver: vad har du för diameter och längd på dina rullar?
Skriv svar