Nybromsad m50b25

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Nybromsad m50b25

Inlägg av wuffee »

Bild

Ja där är då bromspappret.
Målet va ju 100hk/l men de blev ju inget med de.. Så jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vad ni tror hade gett mer mos..
Motorn i snabba drag:
Standard botten, bara djupare ventilurtag (som första gången blev fel så de är 8urtag i kolvarna kan man säga)
Komp någonstans mellan 9,5-10..
Toppen är hemma portad av mig även mirad.
Org ventiler.
M3 spjäll med ett plenum med trattar som konar.
M3 grenrör
Catcams kammar:
Duation vid 1.0+cl 244/236
Lyft vid 0 vspel 11,55/11,05

Sen är de ett autronic tillsammans med vagspolar som styr bränsle å tändning..

Mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av Erland Cox »

Svårt att läsa diagrammet men står det 191 hästar? Ger den inte ungefär det original?

Erland
hellebjork
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor feb 19, 2009 12:09 pm
Ort: Sandviken

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av hellebjork »

Jo, fast diagrammet visar hjulhästar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för borr och slag?

hur ser insug och grenrör ut i mm?

hur är toppen portad i aria, flöde och ventilstorlek?

berätta mer om bromsningen och mappning av bränsle och tändkurva. inga fler mätningar i bromsrummet?

kamaxel instälningar?

mvh jens
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Nybromsad m50b25

Inlägg av wuffee »

Precis så är de hjulhästar.. Sen säger en del som sägs sig veta att de ligger inte riktigt på 192hk org utan de ligger på 18x..
Så en effekt ökning på 40hk cirkus..

Borr 84mm
Slag 75mm
Peak angel 106• (+-1•)
lyft vid tdc 3,25/2,65

M3 grenröret har jag inte direkt måtten på..
M3 spjällen har en dia på 50mm.
Från ventil till tratt mynning är de 360mm..
Jag har inte räknat på arier när ja porta, helt enkelt för jag vet inte hur ja ska räkna när de är 4v teknik å kanalen ser ut som följer
Bild

Ventilerna är 33,5/30,5

Mvh
Uffe
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Nybromsad m50b25

Inlägg av wuffee »

Skulle en bränsle och tändmapps bild vara intressant?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av Jens Gustavsson »

för att få en motor bra krävs mycket arbete på att hitta ett bra konsept och har man inte räknat nått på hastigheter, grenrör,insug mm så blir det sällan effekt eller vrid.

ett bra sätt att se vart man börjar va är att räkna ut medeltrycket vid max vrid och vid max effekt , se tråd på avanserade delen.
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av phixit »

M3 grenröret är nog inte det bästa om du vill ha max effekt ur en 2,5 liters motor. då är beräknat för en 3 eller 3.2 liter motor (beroende på vilket grenrör du har) med en liter effekt på 100hk/L, vassare kammar än din setup osv.. tror det är 260 graders nånting...

Plus att dina kammar är väldigt snälla, På E36 US M3:an som i princip är en M50B30 så är kammarna -intake- 256 x 10,2mm -exhaust- 240 x 9.7mm mer duration, dok du har mer lyft i dina, men dom plockar ju bara 240hk ur en 3liter motor med -intake- 256 x 10,2mm -exhaust- 240 x 9.7mm.

original beroende på modell så ligger väll M50b25 runt 240 grader in och ut, och den värsta original insugskammen är på 250 grader (kommer inte ihåg om det var från vanos motorn eller ej.)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av Jens Gustavsson »

du jämför päron och äpplen. 245 grader vid 1.25mm är ganska vasst, 245 grader vid 0.1mm är väldigt slött.
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av phixit »

föredrar bara päron i så fall =)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Nybromsad m50b25

Inlägg av quattro »

Tycker spontant att kompression är onödigt låg. Jag kan inte riktigt bedöma hur vassa dina kammar är men är dom t.ex. mer än 280 grader vid körspel så skulle jag vilja se 11-1 på en sugmotor. Beror givetvis på andra saker också som vevstakslängd och hur bra toppen flödar, mm.

Men ju sämre toppen flödar o ju vassare kammar desto högre kompa skulle jag vilja förorda.

Göran
Skriv svar