conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är motorn uppe i vår dyno där dynon ska få bekänna vad den tål (är rädd för att det inte blir tvärt om).

jag kommer med lite bilder och info eftersom.

grundtrycket ligger just över 1.0bar vi börjar där med den helt invändigt standard MB300E motorn med custom grenrör, HX55 66/82 25#, och autronic insprutning.

sugmotor effekt 182hk helt standard.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har vi kört ett par första test pull bara för att se om allt fungerar.

första pullet med 4" avgasrör första 2m sen 3.5" 2m till gav 1.08bar laddtryck och 450hk/6000rpm med 0.86 lamda och ett bränsle trycks fall på högre varv med enkel pump så vi aktiverade en pump till i dynons soppa system sen pull två så vart det lamda 0.83 och ungefär samma effekt.
pull 3 då på ca 5800rpm så trycktes 3.5" systemet lös av avgastrycket och då ökade laddtrycket till 1.45bar och det vart 534hk :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v

Inlägg av Jens Gustavsson »

motorn i bänken
Bild


conny kompa och "Dyno Pig" kollar över autronic mappen
Bild

dyno rummet
Bild

en liten film med min gamla kamera Bild

pullet då avgasystemet flög iväg och resulterade i effekt och bort sprängt laddrör
Bild
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av JohanK »

Trevligt, verkar producera betydligt trevligare siffror än mina gamla 12 ventilare. :thumbright:
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild



Bild


conny tyckte vi skulle gämföra mot en viss B20 också :) (inte en riktigt full gas repa från låga varv men man ser att en sexa är en sexa. en PG skulle fungera fint med ett sånt register :thumbright: )
Bild
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av JonasW »

Härligt! :) :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

jonas du får komma på studie besök och lyssna på motorn på fullt gas till helgen :thumbright:
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av quattro »

Intressant att det kan bli sånt mottryck i ett 3,5 tums rör att det trycks loss!

Det får mig att fundera på om 4 tum direkt efter turbon verkligen är optimalt, eller om effekten skulle öka med 4,5 tum där. Avgaserna är ju hetare där - och har därmed större volym - än 2 meter längre bak där 3,5 tum vart alldeles för litet. Vad är utloppet ur turbinhuset ? är det v-band? Om utloppet inte är större än 4 tum skulle jag prova att låta avgasröret kona upp till 4,5-5 tum och sen testa att kona ihop det till 4 tum efter ett par meter.

En annan sak jag funderar över är inloppet till turbon. Kör ni så, helt öppet? Det är ju inte precis den optimala formen för en flödesoptimerad öppning. Vad händer om ni sätter på en kon vars sida/vägg har en mjuk radie som är lika med turbons inloppsdia? Dvs ett flödesmässigt optimalt utformat inlopp. Jag tror effekten skulle öka pga att strömningen in i turbons kompressor skulle förbättras.

Göran
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Fransson »

Hallå!
Hur går det med bromsningarna i Sävar?
Har Conny kört motorn något mer?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo lite i går den börjar nu närma sig 600 hk på vevaxeln vid 1.7bar. vi återkommer med mer exakta siffror.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av JohanK »

Vad skiljer motorn nu från när den bänkades på bakhjulen?, då gav den ju 620 hjulkusar på 1.8 bar, eller är det bänkarna som skiljer?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är 4" dyno avgasystem nu annars exakt lika allt.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av JohanK »

Då måste det ju ändå skilja en del på bänkarna om den gav 620 hjulkusar på bara 0.1kg mer, det borde ju bli närmare 700 på veven?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av peppe »

Det är ju aningens skumt. Har du snålställt bänken Jens? :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ligger lite lågt med mer exakta siffror tills vi kalibrerat allt 100% en gång till och dubbel kollat alla korrigerings värden mm. men det är inte så lätt att få mycket effekt i den helt klart men det är inte fullt tryck riktigt än heller ca 1.7bar mot 1.85 hos robban.

vi lär oss fortfarande mycket om bänken då vi inte kört så mycket effekt förut så vi har inte koncentrerat oss 100% på alla små detaljer än. känns dock lovande och bra och det är bra att lära sig på vår egna motorer innan man kör kunders motorer. vi har inte heller så bråttom heller då det är mycket annat som ska hinnas med också. får se om vi hinner med ett par pull till innan kvälla med den preparerade westgaten (är mån om att grannarna med småbarn inte ska bli arga på oss)
Skriv svar