conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av JohanK »

Fy för satan, inte bara BMW som kan bygga stabila sexor tydligen :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Lars J »

Fränt som fasen, bra jobbat!
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (704hk!)

Inlägg av Grusbusen »

Bra jobbat, intressant läsning :thumbright:
Oöppnade org. motorer är intressant. Håller själv på med en oröd BMW M60B40 V8 med GT45 turbo.
http://youtu.be/gBc1CjOvmNo
Ang. ert soppasystem och flöde. Vad har ni för slang innerdiameter och ca. längder? när ni flödat fram ca 5.5liter/min?

/Filip

Jens Gustavsson skrev:vi har prov flödat soppa systemet vid 5.6bars övertryck och den ger då med 14v ca 5.5liter/min på returen. vi kommer bygga dit en tredje pump men då måste conny byta till en värre bränsletrycks regulator så det blir nog till nästa dyno tilfälle senare i vinter.

nästa bromsning nu i veckan så ska vi prova att öka vridet till 800nm upp till ca 6000rpm och se vad motorn säger om det.

vi kommer också köra motorn med en rakt laddtryck på ca 1.4bar för att få en logg som man ser hur den naturliga vrid kurvan ser ut.

kommer att testa med bilens normala avgasystem också innan motorn lyfts ned mot slutet av veckan.

mvh jens och conny
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Riktigt fränt! Bra jobbat grabbar
:thumbright: :D

MVH Kristoffer
Bild
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av robbz »

fan så imponerande :hey: !

hur i h-lvete hänger motorn med på den effekten?? jag tänker på ventilfjädrar och kam?? 8)

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av robban »

Jo håller med, men mercamotorerna är underskattade i många avseenden.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes,, Built to last.... =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har rensat bort lite saker som inte hör till denna tråd. kan berätta att motorn är nere från bänken nu och det ska byggas en ny topp med större lättare ventiler sen blir det hårdare fjädrar så man kan varva lite mer sen kommer motorn upp i bänken igen i vinter för att justeras vidare. blir nog att prova några 1680cc spridare sen också så det går att ladda lite mer på den starka standard bottendelen 8)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av knotan »

Är ju perfekt med en 800hästars garagevärmare på vintern :thumbright:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo men nu när motorn är nere så måste jag börja elda ved igen. snart är dock B20 i bänken och med den total värkningsgraden som den har så ska värmen snart inte va nått problem igen :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Kadett4wd »

Va är det för dum censur ni håller på med?

Tål ni inte höra att det finns tvivlare på bromsbänkar i Sverige när de uppvisar helt olika resultat?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du vill diskutera det så starta en ny tråd. vi snackar om MB trimning med vevaxel-mätning i denna. vår bänk är kalibrerad med vad vi för dagen anser är bästa kalibrerings-metoden. vi lär oss hela tiden nya saker och är öppna med det.
Anton Dahr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons aug 17, 2011 6:03 pm

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Anton Dahr »

Sitter som på nålar och väntar på mer resultat. Tack för det fina jobbet så långt! Hade en pdf med bla kamprofiler, vridkurvor och plenumtryck för m104 och lite för m103 så laddade upp den här http://www.filedropper.com/m104motor" onclick="window.open(this.href);return false;

Håll till godo!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack för det :thumbright:
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: conny kompas MB 12v i STS dynon (740hk/2.25bar /850nm)

Inlägg av A.Jönsson »

Hur har det gått med mercedesmotorn ?
Säkert flertalet som undrar hur det gick för den gamla krigaren.


Topp tio bland alla trådar på forumet.
Skriv svar