Vattenbromsbänk bygge

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av HenrikGM »

primer skrev:ser bra ut! bygg gavlarna i kraftigt material de har en tendens till att svikta när du får in lite vattentryck i den.
det blir stora krafter som man inte tänker sig :)

min första broms gav sig ena gaveln med sig ca 2-3mm utåt när jag hade 4.5kg vattentryck från pumpen och då hade jag 5mm gavlar som senare förstärktes till 15mm :)


Hur stor blir diam på rotor och hur bred?
ser ganska bred ut på röret som du ska använda!
ska du bygga så stator och rotor har samma bredd?
Hi Primer.

Im wondering why the high waterpressure?

As the water is entering in/close to the center, i would not expect the pressure to reach 4,5KG to keep water in the brake.
I would think the dyno would keep the pressure high on the outside, and very low on the inside close to the center due to centrifugal action inside the brake.

What feedline pressure is needed to fill the brake to do for instance a run with 50% of the braking capacity?
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Äntligen hänt lite. Två ytervingar klara och monterad på gavelen.
Bild
Sen provmonterat det, är osäker på måtet melan vingarna bara, har nu 1mm.
Bild
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av HenrikGM »

Looks nice.
The wings looks a bit high (only judging from my intuition, no knowledge of the correct height), how were your thoughts about the height of the wings?

Are you planning on welding the rotor to a mild steel shaft, or how are you planning on fixing the shaft/rotor?

10mm plate thichness?
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Rotorn ska monteras på en 30mm axel, med 2st spieth dsk 30.50, en koppling ska klara 340nm, om inte det räcker kan man loctata med.
Vingarna blir ca 29mm höga 10mm breda,
info om koplingen. http://www.ame.com/products/components/ ... eeves-dsk/" onclick="window.open(this.href);return false;
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av HenrikGM »

Sleek way of mounting. Did not know these sleeves could transfer that high torque.

Im thinking the maximum brake capacity of a given rotor diameter should be given by the number of directions of flow change(ie number of wings), the mass of water that changes direction, and the center to the shaft(effective radius).

Radius can be increased, meaning torque arm, and velotity goes up. So does the risk of a catastrophic failure at high RPM.

Number of wings can also be increased, but at some point the wings starts taking up the space for the water, reducing the mass transfor posibilities.

Mass transfer could be increased by bigger amounts of water in the wings, ie wider wings.

Efficiency should be the ability of delievering maximum amount(mass) water from the rotor to the stator on each pass of each blade.

Am i right on these thoughts?

Im perfectly aware that making a brake like the hydraulic one pictured is a lot more complicated, but 400mm and 1500Nm on a single disc are and impressive improvement over the simple ones here. Wondering what the next "simple" step would be.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Höjden på vingarna är nog lite höga är jag rädd för, men det kommer att vara möljligt att montera schims plator för att få dom lägre, och svarva ner befintliga vingar.
Sen hur mycket den kommer att broms vet jag nog inte föran den är testad.
Men hopas på att jag ska klara mig, är inte ute efter monster hp än 8)
Ska lämna in rotor på balansering nu i veckan, Sen har jag börjar funder på vatten in och utt.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av primer »

vart lämnar du in för ballancering? borde gå ballancera med samma som man ballancerar vevaxlar med?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Jag ska lämna den till primoto i morn. Har testat med en borrmaskin på ca1500 rpm och
det kändes inte bra, min rotor blir så stor och tung,
så jag vågar inte prova utan ballancera först. primoto.se
Jag har inte ballancerat nån vevaxel inan så vet inte hur det ser utt.
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Har syftat upp det hela lite. ska höja axelen ca 15mm. På sista bild är
koplingen som ska vara melan motor och bromsen,
på motorn hamnar det en lika dan, med en gumi bit i melan dom.
Har även fåt tag i en ventil som styrs med 0-10v = ca 0-16bar, som jag kan styra vatten mängeden med till bromsen. Rotorn är länmad på balancering nu,
Primer är det svårt att håla fast vartal med din vatten styrnings kran?
Bild

Bild
kopling
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av Kristoffer Helle »

Tål koplingen så höga varv?

tapatalk @ N8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av primer »

det är lite knixigt att hålla still exakt på ett varvtal men det går! börjar motorn bygga laddtryck då banan får man vara snabb som attan :) nån syrning är ju bra men ventilen som justerar vatten in i bromsen måste vara snabb och exakt

har kört et par sugmotorer åxå och dem kan jag hålla på vilket varvtal jag vill utan problem
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21679
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir inte trångt med grenrör och turbosystem då du bygger en sådan ram ?
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Ventilen är 1" 1\2 anslutning tror jag mins inte nu. Så hoppas det ska funka, tror min broms kommer kräva mer vatten för det har störe volym i sig.

Jag har redan fåt erfara nakdelarna med en ram. Provmontera turbosysten en kväll, och fick kapa av en balk helt, syns lite dåligt men längst ner till vänster.
Bild
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av troy240 »

Rotex koplingen ska klara 9500rpm
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Vattenbromsbänk bygge

Inlägg av primer »

lite trångt med det grenröret i bilen va? :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar