Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av jacobson_se »

primer skrev:Har ingen aning om huruvida lm2 fungerar på 12 v
Var mest för att testa om det gick att få det att fungera! den ingången som jag kopplade in den på ska vara för - på t- spolen
Vad ska det vara för motstånd mellan + och signal?
1K ohm används i databladet till givaren. Har för mig att man får anpassa det efter ingången på loggsystemet så man inte får problem med förstora strömar och ståendevågor.

/Christer
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Ok jag har en 10k potensimerter kan jag kanske testa med denna då? För det måste inte vara ett fast motstånd vad jag fattade utav manualen på sid 41
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av tobmag »

är väl bara att testa men troligen lite liten, dom säger ju 20-50kohm

//Tobbe
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av jacobson_se »

Det dom använder vridpoten till är för att dämpa signalen. För GT101 behöver du en pull-up spänning, inte samma sak.
GT101 är en NPN dvs du måste lägga en spänning på utgången som GT101 sänker till jord när den aktiveras, har du för litet motstånd så blir strömmen genom givaren för stor och bränner den.


/Christer
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Ok ett 1k ohm motstånd mellan + och signal på gt101an och sedan ev en potensimerter för att dämpa signalen om den skulle bli för stark?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av jacobson_se »

Tror att du klarar dig utan vridpoten. Blir nog inte mycket oväsen från GT101. Jag testade att köra med GT101 kopplade till LMA-3 med 5volt och det fungerade.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Ok ska testa att mata den med 5v
Räcker det att trigga på 2ggr per varv?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

fick gt101an att funka nu med motstånd mellan signal och +
nu ska bara kallibreras så det visar rätt åxå :)

tak för alla tipsen

har även en dator som kraschat med alla program och bromsfiler i så nu har jag ingen programvara till nira igen :(
behöver rk2.10 och även rk1.61

enda jag har är rk2.20 på skiva
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

hittade felet varför den inte levererade som den skulle!
har triggat tändningslampan på +kabel till tändspole1 men det blir inte rätt för då föskjuter det tändningen tydligen 10grader
:(
gjorde en special med en tändkabel på spolen ist och såg att tändnigen legar 10grade för lågt
inte konstigt att den levererade dåligt med 10graders tändning vid 1.5bar :)

körde ett svep från ca4000rpm till drygt 7200rpm vips så fanns där 490hp vid 1.45 bar

nya varvtals ingången till LM2 funkar åxå fint nu med gt101 givaren.

finns en film på FB på mätarna i datorn
https://www.facebook.com/?ref=logo#!/ph ... =2&theater
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av Daniel 850 »

mät alltid avgastemp så vet hur hur tändläget funkar .då hade du sett att den gått varm direkt


mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Körde 535hp och 610nm @ 1.5bar 24grader tandning men toppackningen läcker igenom och det blir tryck i kylet!
Går bra upp till ca 1bar sen går trycket ut i vattnet.
Rev av toppen och pkn ser intakt ut men syns att det läckt mellan pkn och topp presic under avgaskanalerna på 2-3cyl kan kanske ha varit väldigt varmt där när tandningen var så super låg att packningen tagit stryk då? Kör oringat och ser inga tendenser till att det har rört sig i packningen alls.
Nu blir det en planing och ny pkn får se hur det funkar.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av dundersmurfen »

Tändningslampan triggar väl på rising antar jag? då blinkar den till när spolen börjar laddas, men gnistan kommer inte förrän spolen är laddad några millisekunder till. Dwelltime heter det väl. Gnistan skickas ju på när + signalen försvinner.. laddning börjar när den kommer.

Du får allt bjuda på en bild :thumbright:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Har nu kört lite igen och allt verkar lira igen.
Den gav sina 535hp@6300rpm som innan även fast jag sänkte tandningen till 20grader så den verkar inte ge mycket mer på 1.5bar! Ang vridmomentet så är det Max vid runt 6000rpm (610nm) men ger runt 600nm från 4500rpm kan kanske bero på att laddtrycket ökar från 1.43-1.5bar mellan 4000-6000rpm?
Ska försöka ordna till laddtrycksreglering i nira och se om man kan få till lite linjärare laddtryck
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

kört klart motorn nu! har fipplat lite med laddrtycksregleringen i nira men blir inte kompis med det men funkar ok nu iaf

ett par filmer

en körning på 1.5bar och 535hp@6300rpm och 645nm@5100rpm
http://www.youtube.com/watch?v=v6Y9YeHJc5U

en körning på 0.9bar och 393hp@6450rpm 430nm@4900rpm
http://www.youtube.com/watch?v=ae4z9GYeC9c
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (16v turbo provmotor)

Inlägg av primer »

Motorn nerplockad från dynon och tänkte kolla över vevlager innan den åker i bilen och fick se detta!

Bild

Nån som kan tänka sig vad som kan orsakat detta slitage?
Motorn har gått ca 50st körningar i motorbänk och ca 40av dom har varit 6000+rpm
Kör med Volvos stora pump ej schimsad orig Lagerspel varvstopp på 7500rpm
Oljetrycket tycker jag har legat i underkant ca3-3.3kg på varm motor på varv!
Kör med 10/60 helsyntet olja
Alla lagrena ser ungefär lika ut!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar