Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)
Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)
det är ju som många sett byggt mig en egen vattebroms för att kunna bromsa och justera motorer i!
Nu kommer version 2 av den! den första var mest ett lite roligt projekt som inte var jätte seriöst men funkade helt ok endå!
här kommer en uppdaterad version som är lite grövre byggd med dubbla lager och tätningar mm
målet är att kunna bromsa 1000nm
Lite info för den som kanske undrar
Turbin diam 315mm
12st vingar på turbin 20mm
13st stator vingar 10mm
nån som har tips eller om nåt verkar helt åt H-VETE så skriv gärna det! kritik dör man inte av kan ju bara bli bättre
lite bilder som tyvär är tagna med en dålig mobil! skulle ha tagit mer foto tidigare i projektet men blev inte av
stator
tätning med O-ring
ihopskruvad med själva huset
ustidan med lagerläge
med lager
Nu kommer version 2 av den! den första var mest ett lite roligt projekt som inte var jätte seriöst men funkade helt ok endå!
här kommer en uppdaterad version som är lite grövre byggd med dubbla lager och tätningar mm
målet är att kunna bromsa 1000nm
Lite info för den som kanske undrar
Turbin diam 315mm
12st vingar på turbin 20mm
13st stator vingar 10mm
nån som har tips eller om nåt verkar helt åt H-VETE så skriv gärna det! kritik dör man inte av kan ju bara bli bättre
lite bilder som tyvär är tagna med en dålig mobil! skulle ha tagit mer foto tidigare i projektet men blev inte av
stator
tätning med O-ring
ihopskruvad med själva huset
ustidan med lagerläge
med lager
Senast redigerad av primer den lör mar 22, 2014 10:24 am, redigerad totalt 3 gång.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Ser att det är updaterat mycket
smart med bultade vingar. Vad för tätningar ska du han?
Ska du ha olika höjd på vingarna nu med, i så fal varför?
smart med bultade vingar. Vad för tätningar ska du han?
Ska du ha olika höjd på vingarna nu med, i så fal varför?
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
bultade vingar? det är hela statorgaveln som är bultad!
jag ska köra med olika höjd på stator vingar och rotorvingar 10mm stator och 20mm rotor
varför? för att min gammla broms var sån och det verkade fungera bra tror även en sturska är sån
tätningar är nån packbox som ska tåla upp till 10bar blir 2st på varje sida och kommer bli nån slags smörjning mellan dessa!
jag ska köra med olika höjd på stator vingar och rotorvingar 10mm stator och 20mm rotor
varför? för att min gammla broms var sån och det verkade fungera bra tror även en sturska är sån
tätningar är nån packbox som ska tåla upp till 10bar blir 2st på varje sida och kommer bli nån slags smörjning mellan dessa!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Det såg utt som att det var utbytbara vingar för att enkelt kuna byta,
för att prova olika varianter. smart med dubla tätningar för att a smörja melan.
Läste att tätningarna (dom flesta)inte klarar vatten bra och ska smörjas.
för att prova olika varianter. smart med dubla tätningar för att a smörja melan.
Läste att tätningarna (dom flesta)inte klarar vatten bra och ska smörjas.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Vad är dom fyra m10/m12 till på gavelen? sama i rotor?
Fan snygt ser masor jag inte har på min broms, som jag ser är bättre än min
Ser inte långt borta att prova bromsa lite? Har du tid med besök någon dag?
Fan snygt ser masor jag inte har på min broms, som jag ser är bättre än min
Ser inte långt borta att prova bromsa lite? Har du tid med besök någon dag?
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
dom 4st m12 bultarna är bara för att kunna bulta fast ev avdragare för att kunna ta isär den om man vill! samma där på min gammla broms var ett helvete att ta isär och inspektera
rotornns hål ska bli fler än dom 4st för att få vattnet att kunna ta sig förbi till andra sidan rotorn! ska tydligen bli bättre reaktion på den när man kör sen!
du kan komma förbi och kika nån dag inga bekymmer!
rotornns hål ska bli fler än dom 4st för att få vattnet att kunna ta sig förbi till andra sidan rotorn! ska tydligen bli bättre reaktion på den när man kör sen!
du kan komma förbi och kika nån dag inga bekymmer!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Man kan gänga tre-fyra hål i lokets utkant för att skruva i skruv för att pressa isär
vid demontering.
Jo har du motorn stumt monterad i bromsbänken?
Eller har du motor kudar den står på?
vid demontering.
Jo har du motorn stumt monterad i bromsbänken?
Eller har du motor kudar den står på?
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
allt ska sitta stumt inga gummi imellan
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Ok bra. en sak till att bygga.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
ska göra utloppet ur bromsen och har två alternativ som jag vet nu!
tips och förklaring på hur och varför ät alltid kul
första är detta är som stustka bromsen
http://postimage.org/image/ahouwzq3j/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimage.org/image/a5onszyh5/" onclick="window.open(this.href);return false;
andra är denna som tex DTS använder
inte den bästa bilden men ni ser hur utloppet skilljer från den ovan
http://image.popularhotrodding.com/f/87 ... o_07_z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kanske nån som vet vad hålet på ovansidan kan vara till? ventilation kanske?
tips och förklaring på hur och varför ät alltid kul
första är detta är som stustka bromsen
http://postimage.org/image/ahouwzq3j/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://postimage.org/image/a5onszyh5/" onclick="window.open(this.href);return false;
andra är denna som tex DTS använder
inte den bästa bilden men ni ser hur utloppet skilljer från den ovan
http://image.popularhotrodding.com/f/87 ... o_07_z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
kanske nån som vet vad hålet på ovansidan kan vara till? ventilation kanske?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- PPRMicke
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 138
- Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
- Ort: Bohus/kungälv
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Fan var grym du är
Vilken typ av tätning blev det ???
Vad är total måttet på turbinen
Så du är klar med jobbet hemma
//// Micke
Vilken typ av tätning blev det ???
Vad är total måttet på turbinen
Så du är klar med jobbet hemma
//// Micke
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
tätningarna kommer jag inte ihåg vad det var för betekning men skulle tydligen klara 10bar!
själva rotorn är 315mm den gammla hade jag ca 230mm
själva rotorn är 315mm den gammla hade jag ca 230mm
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Är det hålena i gaveln som är utloppet på DTSen lite svårt att se. Och vart sitter in loppet på den.
Om det är två rotorer i DTSen så är det säkert en ventilation det har väll stutska på sin dubbel rotor ?
Mattz
Om det är två rotorer i DTSen så är det säkert en ventilation det har väll stutska på sin dubbel rotor ?
Mattz
Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2
Ja det är inte lätt att se utloppet på DTS dynon Mattz!
så här blev det iaf nu!
med strypventil
utan strypventil
nu fattas det bara att fixa inlopp av vatten och en rotor som ska i
Nån som har koll på vad man skulle kunna ytbehandla den med som inte bygger på för mycket?
tänker invändigt för rostskydd!
jag har funderat på elförzinkning men är ju inte jättebra men bättre än inget
så här blev det iaf nu!
med strypventil
utan strypventil
nu fattas det bara att fixa inlopp av vatten och en rotor som ska i
Nån som har koll på vad man skulle kunna ytbehandla den med som inte bygger på för mycket?
tänker invändigt för rostskydd!
jag har funderat på elförzinkning men är ju inte jättebra men bättre än inget
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km