Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)

Inlägg av primer »

det är ju som många sett byggt mig en egen vattebroms för att kunna bromsa och justera motorer i!
Nu kommer version 2 av den! den första var mest ett lite roligt projekt som inte var jätte seriöst men funkade helt ok endå!
här kommer en uppdaterad version som är lite grövre byggd med dubbla lager och tätningar mm
målet är att kunna bromsa 1000nm

Lite info för den som kanske undrar

Turbin diam 315mm
12st vingar på turbin 20mm
13st stator vingar 10mm

nån som har tips eller om nåt verkar helt åt H-VETE så skriv gärna det! kritik dör man inte av kan ju bara bli bättre :)

lite bilder som tyvär är tagna med en dålig mobil! skulle ha tagit mer foto tidigare i projektet men blev inte av :(

stator
Bild


tätning med O-ring
Bild

ihopskruvad med själva huset


Bild

ustidan med lagerläge

Bild


med lager

Bild
Senast redigerad av primer den lör mar 22, 2014 10:24 am, redigerad totalt 3 gång.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av troy240 »

Ser att det är updaterat mycket :thumbright:
smart med bultade vingar. Vad för tätningar ska du han?
Ska du ha olika höjd på vingarna nu med, i så fal varför?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

bultade vingar? det är hela statorgaveln som är bultad!
jag ska köra med olika höjd på stator vingar och rotorvingar 10mm stator och 20mm rotor
varför? för att min gammla broms var sån och det verkade fungera bra :) tror även en sturska är sån
tätningar är nån packbox som ska tåla upp till 10bar blir 2st på varje sida och kommer bli nån slags smörjning mellan dessa!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av troy240 »

Det såg utt som att det var utbytbara vingar för att enkelt kuna byta,
för att prova olika varianter. smart med dubla tätningar för att a smörja melan.
Läste att tätningarna (dom flesta)inte klarar vatten bra och ska smörjas. :thumbright:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

några bilder på rotor

Bild

Bild

ihopmonterad men inte klar ska fixa inlopp och utlopp åxå :)

Bild

Bild
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av troy240 »

Vad är dom fyra m10/m12 till på gavelen? sama i rotor?
Fan snygt ser masor jag inte har på min broms, som jag ser är bättre än min :thumbright:
Ser inte långt borta att prova bromsa lite? Har du tid med besök någon dag?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

dom 4st m12 bultarna är bara för att kunna bulta fast ev avdragare för att kunna ta isär den om man vill! samma där på min gammla broms var ett helvete att ta isär och inspektera :)
rotornns hål ska bli fler än dom 4st för att få vattnet att kunna ta sig förbi till andra sidan rotorn! ska tydligen bli bättre reaktion på den när man kör sen!

du kan komma förbi och kika nån dag inga bekymmer!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av troy240 »

Man kan gänga tre-fyra hål i lokets utkant för att skruva i skruv för att pressa isär
vid demontering.

Jo har du motorn stumt monterad i bromsbänken?
Eller har du motor kudar den står på?
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

allt ska sitta stumt inga gummi imellan
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
troy240
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: tor feb 03, 2011 8:07 pm
Ort: Mariestad

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av troy240 »

Ok bra. en sak till att bygga.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

ska göra utloppet ur bromsen och har två alternativ som jag vet nu!
tips och förklaring på hur och varför ät alltid kul


första är detta är som stustka bromsen

http://postimage.org/image/ahouwzq3j/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://postimage.org/image/a5onszyh5/" onclick="window.open(this.href);return false;




andra är denna som tex DTS använder
inte den bästa bilden men ni ser hur utloppet skilljer från den ovan


http://image.popularhotrodding.com/f/87 ... o_07_z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

kanske nån som vet vad hålet på ovansidan kan vara till? ventilation kanske?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av PPRMicke »

Fan var grym du är :thumbright:
Vilken typ av tätning blev det ???
Vad är total måttet på turbinen
Så du är klar med jobbet hemma
//// Micke
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

tätningarna kommer jag inte ihåg vad det var för betekning men skulle tydligen klara 10bar!
själva rotorn är 315mm den gammla hade jag ca 230mm
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av Mattz Larsson »

Är det hålena i gaveln som är utloppet på DTSen lite svårt att se. Och vart sitter in loppet på den.
Om det är två rotorer i DTSen så är det säkert en ventilation det har väll stutska på sin dubbel rotor ?


Mattz
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: Hemmabygge av Vattenbroms Mod 2

Inlägg av primer »

Ja det är inte lätt att se utloppet på DTS dynon Mattz!


så här blev det iaf nu!

med strypventil
Bild


utan strypventil
Bild


nu fattas det bara att fixa inlopp av vatten och en rotor som ska i

Nån som har koll på vad man skulle kunna ytbehandla den med som inte bygger på för mycket?
tänker invändigt för rostskydd!
jag har funderat på elförzinkning men är ju inte jättebra men bättre än inget :)
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Skriv svar