Hemmabygge av Vattenbroms (ev till salu för annan dyno)
Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Precis så såg mina lager ut, dock osäker på vad det kan varit..
Jag funderade på om det vart för lågt oljetryck, gjorde tyvärr ingen direkt åtgärd, bytte lagrerna å såg glad ut..
Förhoppningsvis får ja endel tips här ifrån;)
Jag funderade på om det vart för lågt oljetryck, gjorde tyvärr ingen direkt åtgärd, bytte lagrerna å såg glad ut..
Förhoppningsvis får ja endel tips här ifrån;)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
vilket märke är det på lagren?
Så har jag fått mina att se ut när det stått Glyco på kartongen.
Står det volvo på kartongen är det inte så här.
Dock vet jag inte hur dagens volvo lager är då dom bytt tillverkare på dom tyvärr.
Så har jag fått mina att se ut när det stått Glyco på kartongen.
Står det volvo på kartongen är det inte så här.
Dock vet jag inte hur dagens volvo lager är då dom bytt tillverkare på dom tyvärr.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Glyco lager 71-3616/4 står stämplade med glyco märket på lagret!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Jag hade glyko jag med!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Ang oljetrycket så har ja haft liknade lågt tryck med syntet oljor.. bytt oljepumpar utan resultat så ja hällde på 20/50 mineralolja.. det ger bättre oljetryck.. motorn är tyst och fin även med den..
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Sådär såg alltid lagren ut för mig också. Ingen aning vad det beror på.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Lite logik säger juh att lagret börjat röra sig lite lite och trycks ut av 'kilen'.
Sen kommer det inte längre pga lagret inte skurit.
Sen kommer det inte längre pga lagret inte skurit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Jag hade kollat så att urtaget för tangen var tillräckligt djupt.
Det ser ut som om lagret bottnar där.
Erland
Det ser ut som om lagret bottnar där.
Erland
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Jag tror inte att det är "kilen". Kollade mina gamla lager nu och det ser ut sådär även på andra lagerhalvan på den sidan där det inte finns nån "kil", fast mindre på den halvan. Mina lager slutade se ut sådär när jag började köra torrsump.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
har antagligen kört för hög tändning med e85 som skulle kunna göra dessa skador? typ som på bensin spikande som äter på lager.
jag har iaf monterat i nya och hoppas på att det håller nu
jag har iaf monterat i nya och hoppas på att det håller nu
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (kanske säljes!)
Nån som är intresserad av att ta över projektet?
Har funderingar på att bygga en bromsad rulle iasället
Och vattenbromsen blir över då!
Har funderingar på att bygga en bromsad rulle iasället
Och vattenbromsen blir över då!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
varför inte sätta vattenbromsen på rullen? Jag har funderat på att bromsa min rulle med en så du byggt iaf
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Jo tanken var det från början men behöver växla upp varvtalet igen för att den ska bromsa ok!
Man behöver växla upp den ungefär lika mycket som bakaxeln växlar ner varvet!
Och då behövs ju en utväxling som tar kraft som är svår att mäta!
Men visst skulle det gå om man kan bygga så att utväxlingen hänger ihop med bromsen
Man behöver växla upp den ungefär lika mycket som bakaxeln växlar ner varvet!
Och då behövs ju en utväxling som tar kraft som är svår att mäta!
Men visst skulle det gå om man kan bygga så att utväxlingen hänger ihop med bromsen
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Fick en tanke. De är bara en tanke så rätt mig gärna om jag har fel för de har jag säkert
men du kan ju kalibrera en rulle rätt exakt med hjälp av lite rep, några löphjul och en känd
vikt. Om du bygger ihop rullen allt som allt och sen kör de testet då får du ju fram inertian
med allt. De hade kanske funkat ?
Har själv tänkt bygga rullar men inte föräns till hösten dock har jag tänkt köra retarders.
men du kan ju kalibrera en rulle rätt exakt med hjälp av lite rep, några löphjul och en känd
vikt. Om du bygger ihop rullen allt som allt och sen kör de testet då får du ju fram inertian
med allt. De hade kanske funkat ?
Har själv tänkt bygga rullar men inte föräns till hösten dock har jag tänkt köra retarders.
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (vevlageranalys!)
Ja det fungerar säkert och göra som du beskriver!
Men går åxå i tankarna på att köpa en elbroms att bromsa rullarna med tex en telma eller frenelsa
Finns även Kina kopia på dessa men då kostar dom ju en slant åxå!
Man får räkna med ( 25000-45000kr) för en el retsrder
Beroende på om man vill köra kines eller fransk. spansk
Men då är detta nya grejer.
Fick tex ett prisexempel på en frenelsa broms som skulle fixa 700kw
Men då kostar den 3731€ + moms och frakt från Spanien.
Och på det så tillkommer ett styrsystem som ska sköta broms och mätning
Så visst får nog fundera lite på detta innan jag gör mig av med vatten bromsen
Men går åxå i tankarna på att köpa en elbroms att bromsa rullarna med tex en telma eller frenelsa
Finns även Kina kopia på dessa men då kostar dom ju en slant åxå!
Man får räkna med ( 25000-45000kr) för en el retsrder
Beroende på om man vill köra kines eller fransk. spansk
Men då är detta nya grejer.
Fick tex ett prisexempel på en frenelsa broms som skulle fixa 700kw
Men då kostar den 3731€ + moms och frakt från Spanien.
Och på det så tillkommer ett styrsystem som ska sköta broms och mätning
Så visst får nog fundera lite på detta innan jag gör mig av med vatten bromsen
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km