axelerations bromsbänk
axelerations bromsbänk
HMMM vete F-N vad som hände blir det dubble postat ber jag om ursäkt men det jag hade skrivigt försvan plötsligt .
jag har byggt mej en axelerations broms bänk men har märkt att när man bromsar så får man en väldigt lean bestyckning i verkligheten ute på vägen.
Nu till min fråga hur kan jag bygga på en moment broms historia?? broms skiva med ok hur skall det se ut o fungera i så fall??
hydraul pump kedjedriven med strypventil eller något annat bra.
jag vill gärna få till så att jag kan både nytja axelerationsbänkens dataprogram men samtidigt kunna växla till ett moment broms program, Är jag dum eller tänker jag bara fel??
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk22.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... msbnk1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk12.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... ogram1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jag har byggt mej en axelerations broms bänk men har märkt att när man bromsar så får man en väldigt lean bestyckning i verkligheten ute på vägen.
Nu till min fråga hur kan jag bygga på en moment broms historia?? broms skiva med ok hur skall det se ut o fungera i så fall??
hydraul pump kedjedriven med strypventil eller något annat bra.
jag vill gärna få till så att jag kan både nytja axelerationsbänkens dataprogram men samtidigt kunna växla till ett moment broms program, Är jag dum eller tänker jag bara fel??
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk22.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... msbnk1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk12.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... ogram1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jkruus
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: axelerations bromsbänk
Vi kör 4:a pull i rad så vi får koll på bestyckningen och hur den ändras med temperaturen.
Först går effekten upp sen ner igen när motorn blir varm.
Funkar fint att köra med sen.
Erland
Först går effekten upp sen ner igen när motorn blir varm.
Funkar fint att köra med sen.
Erland
Re: axelerations bromsbänk
Jag har letat som F-N har för mej att antingen Jensa eller teflonet har en tråd på en moment bänk med någon bakfälg o bromsskiva.
Någon som vet vart tråden finns??
mvh
Någon som vet vart tråden finns??
mvh
jkruus
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: axelerations bromsbänk
conny kompa va det som byggde den bänken http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=14003" onclick="window.open(this.href);return false;
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: axelerations bromsbänk
nu har jag bestämt mej, det blir en centrisk upphängd hydraul olje pump i lagringar som från ett drev på ingående axel, en lager bock innanför, en axel svarvad och hålborrad som bultas fast i bakgavelns bultar samt en lagerbock.
nu kan hydraul pumpen rotera om man stänger flödet med en kran sätter man en fläskig moment nycket i den axeln som är bultad i bakgaveln och låser den i ett läge, Då kommer den att visa NM när hydraul pumpen försöker att vrida sig runt sin axel när man stryper flödet.
rätt enkelt om det fungerar får visa sig allt skrot finns i hyllorna i garaget så det kostar bara arbete sedan får jag användning till den fläskiga momentnyckeln med 1 tums fäste klarar 600 NM
sedan är det bara att räkna om NM till hp tror jag
mvh
nu kan hydraul pumpen rotera om man stänger flödet med en kran sätter man en fläskig moment nycket i den axeln som är bultad i bakgaveln och låser den i ett läge, Då kommer den att visa NM när hydraul pumpen försöker att vrida sig runt sin axel när man stryper flödet.
rätt enkelt om det fungerar får visa sig allt skrot finns i hyllorna i garaget så det kostar bara arbete sedan får jag användning till den fläskiga momentnyckeln med 1 tums fäste klarar 600 NM
sedan är det bara att räkna om NM till hp tror jag
mvh
jkruus
Re: axelerations bromsbänk
så här ser det ut när det närmar sig slutet men just nu funderar jag på en lastcell ,, Någon som har erfarenheter av dessa?? och vad/vilken som kan fungera i denna konfiguration.
Tanken är att den 1m långa armen stall trycka på lastcellen o då vill jag se Nm eller Kg sedan får jag räkna om detta men det är ju ok.
sedan är det inte klart med mätare o skit ännu då en del mätare fattas, last cellen skall sitta nere vid golvet längst ner på armen.
mvh moddlaren
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271039.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271041.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271042.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271043.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271045.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 281046.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 031056.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tanken är att den 1m långa armen stall trycka på lastcellen o då vill jag se Nm eller Kg sedan får jag räkna om detta men det är ju ok.
sedan är det inte klart med mätare o skit ännu då en del mätare fattas, last cellen skall sitta nere vid golvet längst ner på armen.
mvh moddlaren
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271039.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271041.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271042.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271043.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 271045.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 281046.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 031056.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jkruus
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: axelerations bromsbänk
Intressant bygge.
Några saker som dök upp i huvudet bara.
Ska du köra två retur filter eller sitter det inget i tanken?
Om du sätter tanken högre än pumpen så minskar du risken för kavitation.
Glöm inte en säkerhetsventil på tryckledningen så du inte spränger pumpen.
Visste inte att man använde orbitpumpar inom hydraulik. För det är väl inte en motor du satt dit?
/Christer
Några saker som dök upp i huvudet bara.
Ska du köra två retur filter eller sitter det inget i tanken?
Om du sätter tanken högre än pumpen så minskar du risken för kavitation.
Glöm inte en säkerhetsventil på tryckledningen så du inte spränger pumpen.
Visste inte att man använde orbitpumpar inom hydraulik. För det är väl inte en motor du satt dit?
/Christer
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: axelerations bromsbänk
Om du nu ska använda en hydraulpump att bromsa med så kan du skippa lastcellen om du fixar en födesmätare.
Då kan du räkna effekten direkt kW= PxQ/600
Ventilen för att bergänsa flödet måste vara för hydraulik inga VVS prylar, kommer sprängas omgående
Alternativt använder du en ställbar tryckbegränsningsventil för regleringen, se bara till att den kan svälja flödet....
Om pumpen har fast deplacement (som det ser ut) så kan du nog skippa flödesmätaren med då den ger ett fast flöde per varv.
Själv hade jag någ letat reda på en variabel kolvpump, mycket lättare att reglera dock måste man då ha en flödesmätare.
Håller med Christer, tanken måste upp över pumpen annars kommer det kavitera, bra om locket i tanken kan ge ett litet övertryck = motverkar skumbildning i oljan.
Mvh//Tobmag
Då kan du räkna effekten direkt kW= PxQ/600
Ventilen för att bergänsa flödet måste vara för hydraulik inga VVS prylar, kommer sprängas omgående
Alternativt använder du en ställbar tryckbegränsningsventil för regleringen, se bara till att den kan svälja flödet....
Om pumpen har fast deplacement (som det ser ut) så kan du nog skippa flödesmätaren med då den ger ett fast flöde per varv.
Själv hade jag någ letat reda på en variabel kolvpump, mycket lättare att reglera dock måste man då ha en flödesmätare.
Håller med Christer, tanken måste upp över pumpen annars kommer det kavitera, bra om locket i tanken kan ge ett litet övertryck = motverkar skumbildning i oljan.
Mvh//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: axelerations bromsbänk
Hej
tack för synpunkterna det är lätt o missa något som sedan är besvärligt att rätta till.
Det sitter retur filter i tanken och tanken är en övertrycks typ som på grävmaskiner med lågt liggande tank ca 1Bars övertryck så tanken fungerar som en hydrofortank mer eller mindre o pressar upp oljan till pumpen.
Det extra oljefiltret skall bara fungera med oljekylaren OM det visar sig behövas o då är detta ett eget slutet system som inte påverkar flödet från eller till pumpen,, startas vid behov eller om det behövs via en termostat.
Säkerhets ventil??? Hmm det har jag kapitalt missat som tanken är nu så skall det sitta en strypventil 1/2" efter pumpen då borde denna sitta imellan pump och strypventil antar jag.
vad pump det är vet jag inte det är dock samma saker som sitter i en lite annorlunda bänk i stockholm för zunddapmotorer o den har fungerat i många år så jag hoppas det fungerar annars är det ett problem som måste lösas. Denna bänken är byggd till minarelli AM6 motorer men kan naturligtvis ändras då allting går att justera steglöst det är bara en motor jigg som behövs byggas för varje typ.
Japp bara hudraul slangar o kopplingar hatar verkligen saker som droppar o sölar sedan kostar kopplingar bara ca 50 spänn st strypventil ca 130, slang ca 130 metern så det är inte speciellt stora pengar det handlar om.
Tanken har jag haft ett längre samtal om med den lokala hydraul verkstaden o dom hävdar starkt att det fungerar med en övertryckstank, annars en liten ""ca1liter"" förådstank monterad på pumpens ingång, dock behöver jag en oljepump som då fyller upp denna förådstank och den behöver ett skvallerrör ned till tanken så det inte blir över tryck in i pumpen.
Vill ha så lite saker uppe runt motorn som det bara går för att lätt kunna komma åt att bestycka om och ta isär samt sätta samman motorn efter justeringt.
Jag har ju min axelerationsbänk som jag byggde för ett par år sedan men det är jobbigt att stå på knä o skruva i moppen hela tiden så därför växer denna hydraulbänk fram.
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... ram1-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk12.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk23.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 27hprt.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
tack för synpunkterna det är lätt o missa något som sedan är besvärligt att rätta till.
Det sitter retur filter i tanken och tanken är en övertrycks typ som på grävmaskiner med lågt liggande tank ca 1Bars övertryck så tanken fungerar som en hydrofortank mer eller mindre o pressar upp oljan till pumpen.
Det extra oljefiltret skall bara fungera med oljekylaren OM det visar sig behövas o då är detta ett eget slutet system som inte påverkar flödet från eller till pumpen,, startas vid behov eller om det behövs via en termostat.
Säkerhets ventil??? Hmm det har jag kapitalt missat som tanken är nu så skall det sitta en strypventil 1/2" efter pumpen då borde denna sitta imellan pump och strypventil antar jag.
vad pump det är vet jag inte det är dock samma saker som sitter i en lite annorlunda bänk i stockholm för zunddapmotorer o den har fungerat i många år så jag hoppas det fungerar annars är det ett problem som måste lösas. Denna bänken är byggd till minarelli AM6 motorer men kan naturligtvis ändras då allting går att justera steglöst det är bara en motor jigg som behövs byggas för varje typ.
Japp bara hudraul slangar o kopplingar hatar verkligen saker som droppar o sölar sedan kostar kopplingar bara ca 50 spänn st strypventil ca 130, slang ca 130 metern så det är inte speciellt stora pengar det handlar om.
Tanken har jag haft ett längre samtal om med den lokala hydraul verkstaden o dom hävdar starkt att det fungerar med en övertryckstank, annars en liten ""ca1liter"" förådstank monterad på pumpens ingång, dock behöver jag en oljepump som då fyller upp denna förådstank och den behöver ett skvallerrör ned till tanken så det inte blir över tryck in i pumpen.
Vill ha så lite saker uppe runt motorn som det bara går för att lätt kunna komma åt att bestycka om och ta isär samt sätta samman motorn efter justeringt.
Jag har ju min axelerationsbänk som jag byggde för ett par år sedan men det är jobbigt att stå på knä o skruva i moppen hela tiden så därför växer denna hydraulbänk fram.
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... ram1-1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk12.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... sbnk23.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 ... 27hprt.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
jkruus
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: axelerations bromsbänk
På grävmaskiner så sitter hydraultanken alltid över pumpen, i alla fall en del av pumpen om inte så har man en matarpump till huvudpumpen.Det sitter retur filter i tanken och tanken är en övertrycks typ som på grävmaskiner med lågt liggande tank ca 1Bars övertryck så tanken fungerar som en hydrofortank mer eller mindre o pressar upp oljan till pumpen.
Tryckbegränsaren ska in mellan pump och ventil som du säger. Hade nog satsat på en ställbar trycbegränsare, den har ju 3 anslutningar in / ut / tank så slipper du strypventilen...
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: axelerations bromsbänk
Tja nån sån här trycbegränsningsventil om den nu har 3 anslutningar?;
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=456" onclick="window.open(this.href);return false;
inte gratis direkt......
//Tobmag
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=456" onclick="window.open(this.href);return false;
inte gratis direkt......
//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Re: axelerations bromsbänk
Annars finns det på http://www.oie.se" onclick="window.open(this.href);return false; art nr 501-105-88 storlek 3/4"
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: axelerations bromsbänk
Hmm men å andra sidan behöver du kunna dumpa så mycket flöde som möjligt till tank med så lite mottryck som möjligt....
Så tillbaka till din orginal ide mad en kran att dumpa till tank med och sedan en tryckbegränsare mellan pump och kranen.
Kolla med din lokala hydraulfirma vad dom har att erbjuda ang ventiler men det är oftast inga billiga saker.
Mvh//Tobmag
Så tillbaka till din orginal ide mad en kran att dumpa till tank med och sedan en tryckbegränsare mellan pump och kranen.
Kolla med din lokala hydraulfirma vad dom har att erbjuda ang ventiler men det är oftast inga billiga saker.
Mvh//Tobmag
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag