5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Mattias J »

Erland Cox skrev:Max wheelpower: 1203whp
Estimated max engine power: 1377hk

Jojo, då hade nog växellådan och bakaxeln kokat efter en repa.
Kan det försvinna 50 hästar till hjulen?
Lambdasonden till sprutet var kass och bränslet har ställts efter den, gissa om den gick fett innan.

Erland

Friktionen där blir mellan däck och rulle för att överföra effekten brukar vara den största förlusten. Stor skillnad på att köra på nav och på rulle, det tyder på höga förluster mellan rulle och däck.
När man mappat klart en bil på 7-800hk i rulle så brukar däcken vara helt skrot.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Jo men rullförlusten är inte proportionell mot effekten utan mot hastigheten så länge det inte slirar.
Slirar det får man ingen vettig avläsning.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kadett4wd »

belastningen blir annorlunda i däckets stomme ju mer den rör sig på rullen.
Det överhettar däcken och startar en lavineffekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Gerhard
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön sep 02, 2007 12:25 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Gerhard »

Maxxtuning uppger att 80% av förlusten är däck - rulle, att dom spinner upp framhjulen gör väl en del också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Men man kan inte gissa förluster, då får man rulla ut och mäta dom.
Stämmer inte helt hundra men bättre än en gissning.

Erland
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Mattias J »

Kör utrullning i vår. Det stämmer som du säger Erland angående hastighet.

Man märker väldigt stor skillnad bara genom att byta däck på samma bil.
Det jag menar är att det är stor skillnad på att säga WHP när det är kört i navdyno vs rulle. Även skillnad på enkel rulle vs dubbel.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av johan johansson »

Igentligen spelar det j ingen roll, bara man kör på samma ställe med samma setup. Om man kör olika gånger och testar lite olika inställningar.

Oftast kör man ju bilen för att få den optimerad sen om det skiljer olika mellan bänkar är väll att skita i. man lär ju köra i samma.

Sen om man bromsar på hjulen då är det whp. ointressant vad motorn lämnar.

Samma med nav nhp. och om man nu så himmla gärna måste veta vad motorn lämnar så får man väll plocka ur den och bromsa den löst.
volvo pv 53 16v
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Karl Buchka »

Erland Cox skrev:Jo men rullförlusten är inte proportionell mot effekten utan mot hastigheten så länge det inte slirar.
Slirar det får man ingen vettig avläsning.

Erland
Har inget konkret att tilllägga men jag satt och funderade lite på detta med slir.

Är det verkligen så enkelt att man kan säga ökad hastighet = ökad förlust? Däcken måste slira på rullen annars kan det omöjligt ske en acceleration. Undrar om det kan vara mer intressant att kartlägga acceleration kontra förlust.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Tror inte att det är som de slirar utan snarare att de deformeras mer mot rullen vid högre hastighet.
Rullförlusterna ökar i varje fall med hjulhastigheten och det är en exponentiell ökning.
Det är vad jag har sett när i stort sätt enda skillnaden har varit bakaxelutväxlingen.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån okt 06, 2014 4:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kadett4wd »

Nu är det iofs dragradialer, men det är inte dragracing, utan ett topspeed event i staterna.
Däcken deformeras av snabb rotaration, än tydligare på just dragradialer.
Så man kanske bör ha höghastighetsklassade däck då man bromsar på rullar.

Bild

ett annat exempel, men då med feldesignad kombo:
https://www.facebook.com/video.php?v=612171862153587
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

En sak jag tänkt skriva länge men glömt ändå.
Jag kan varmt rekommendera Maxxtuning till de som vill ha sina bilar inställda.
Väldigt trevliga och kunniga killar i vars sällskap man trivs.

Erland
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Daniel 850 »

Tjena

Inga ändringar i vinter eller uppgraderingar? stoppat dit dom styggare kammarna med coatade tryckare?


Mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Byte av turbin i turbon.
Nåt hade passerat igenom den och förstört den.
Det gjorde att det var svårt att få laddtryck efter att man släppte upp kopplingen.

Erland
Skriv svar