Erland Cox skrev:Max wheelpower: 1203whp
Estimated max engine power: 1377hk
Jojo, då hade nog växellådan och bakaxeln kokat efter en repa.
Kan det försvinna 50 hästar till hjulen?
Lambdasonden till sprutet var kass och bränslet har ställts efter den, gissa om den gick fett innan.
Erland
Friktionen där blir mellan däck och rulle för att överföra effekten brukar vara den största förlusten. Stor skillnad på att köra på nav och på rulle, det tyder på höga förluster mellan rulle och däck.
När man mappat klart en bil på 7-800hk i rulle så brukar däcken vara helt skrot.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
belastningen blir annorlunda i däckets stomme ju mer den rör sig på rullen.
Det överhettar däcken och startar en lavineffekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kör utrullning i vår. Det stämmer som du säger Erland angående hastighet.
Man märker väldigt stor skillnad bara genom att byta däck på samma bil.
Det jag menar är att det är stor skillnad på att säga WHP när det är kört i navdyno vs rulle. Även skillnad på enkel rulle vs dubbel.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Erland Cox skrev:Jo men rullförlusten är inte proportionell mot effekten utan mot hastigheten så länge det inte slirar.
Slirar det får man ingen vettig avläsning.
Erland
Har inget konkret att tilllägga men jag satt och funderade lite på detta med slir.
Är det verkligen så enkelt att man kan säga ökad hastighet = ökad förlust? Däcken måste slira på rullen annars kan det omöjligt ske en acceleration. Undrar om det kan vara mer intressant att kartlägga acceleration kontra förlust.
Tror inte att det är som de slirar utan snarare att de deformeras mer mot rullen vid högre hastighet.
Rullförlusterna ökar i varje fall med hjulhastigheten och det är en exponentiell ökning.
Det är vad jag har sett när i stort sätt enda skillnaden har varit bakaxelutväxlingen.
Erland
Senast redigerad av Erland Cox den mån okt 06, 2014 4:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Nu är det iofs dragradialer, men det är inte dragracing, utan ett topspeed event i staterna.
Däcken deformeras av snabb rotaration, än tydligare på just dragradialer.
Så man kanske bör ha höghastighetsklassade däck då man bromsar på rullar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
En sak jag tänkt skriva länge men glömt ändå.
Jag kan varmt rekommendera Maxxtuning till de som vill ha sina bilar inställda.
Väldigt trevliga och kunniga killar i vars sällskap man trivs.
Byte av turbin i turbon.
Nåt hade passerat igenom den och förstört den.
Det gjorde att det var svårt att få laddtryck efter att man släppte upp kopplingen.