5 cylinders vitmotor
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det var ju bra att veta. Har du nån aning om vad de kostar.
Innan så har returbilen varit leverantör på tryckare.
Erland
Innan så har returbilen varit leverantör på tryckare.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Kjör hårt nu
Senast redigerad av MGP den fre feb 22, 2013 6:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
MG Performance
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: 5 cylinders vitmotor
Nja, jag har använt Sandvik coatings. Både till tryckare och titanventiler.
Använder ni org tryckare? Var på tryckarn slets dom?
På busamotorn hade jag problem med att det blev en grop i mitten på tryckarn.
Använder ni org tryckare? Var på tryckarn slets dom?
På busamotorn hade jag problem med att det blev en grop i mitten på tryckarn.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Jag ska tipsa Ulf om han inte läser det här innan vi ses.
Tryckarna slets längst ut i kanten runt om hela och det blev så på varmkörningen.
Erland
Tryckarna slets längst ut i kanten runt om hela och det blev så på varmkörningen.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Låter inte det som att tryckarna är för små för kamprofilen? Att kamnocken går utanför tryckaren och hasar sig tillbaka över kanten...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det blir ett dike runt om innanför kanten så profilen är rätt till tryckaren men materialen går inte ihop.
Erland
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Är det inte Parners råämnen som Ulf använt?
De används ju av många femmor runtom i landet och jag har aldrig hört något dåligt om dem. Dock är det ingen som slipat så fräcka kammar som Ulf tror jag.
Låter mer som att kamprofilen är lite för aggressiv precis där...har lite för hög acceleration. Ulf har väl pressat max ur grejorna kan jag tänka. Kanske blev det lite över gränsen för matrialet.
De används ju av många femmor runtom i landet och jag har aldrig hört något dåligt om dem. Dock är det ingen som slipat så fräcka kammar som Ulf tror jag.
Låter mer som att kamprofilen är lite för aggressiv precis där...har lite för hög acceleration. Ulf har väl pressat max ur grejorna kan jag tänka. Kanske blev det lite över gränsen för matrialet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det var stålämnen och det var materialkompabiliteten som var problemet.
Med gjutjärnsämnen var det inga problem.
Erland
Med gjutjärnsämnen var det inga problem.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Erland skrev :Det blir ett dike runt om innanför kanten
På min 10 v Audifemma fick jag precis det problemet efter att den hade överhettat. Jag trodde först det det var oljan, sen att det var ytfinheten, sen att det vara för mjuka justerbrickor, sen att det var kanterna på kamnockarna som vara för vassa.... osv.
Till slut visade det sig att tryckarloppen hade blivit sneda av värmen så att tryckarna inte längre linjerade exakt 90 grader mot kammen. Lösningen blev att köpa volvotryckare från Parner och fräsa upp tryckarloppen till 37 mm i rätt vinkel.
Så fort jag fick tryckare som låg rätt mot kamnockarna så försvann problemet.
Det är mycket som kan hända när man misshandlar en motor.
På min 10 v Audifemma fick jag precis det problemet efter att den hade överhettat. Jag trodde först det det var oljan, sen att det var ytfinheten, sen att det vara för mjuka justerbrickor, sen att det var kanterna på kamnockarna som vara för vassa.... osv.
Till slut visade det sig att tryckarloppen hade blivit sneda av värmen så att tryckarna inte längre linjerade exakt 90 grader mot kammen. Lösningen blev att köpa volvotryckare från Parner och fräsa upp tryckarloppen till 37 mm i rätt vinkel.
Så fort jag fick tryckare som låg rätt mot kamnockarna så försvann problemet.
Det är mycket som kan hända när man misshandlar en motor.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5 cylinders vitmotor
Ståltryckare mot stålkamaxel är som gjort för att bli små skärningar, som sedan växer sig större.
Troligtsvis börjar de där ventilacc är störst.
En kompis hade stålkammar i sin audi,, efter ca 500mil var det skrot.
Köpte nya i gjutjärn(segjärn) och alla problem var väck.
Man kan komma undan kompabiliteten med att coata med nå 'DLC' coating.
Man kan kanske också komma förbi problemet med att slå en snabb kik på hur motorcykelfabrikanter gjort.
Jag har sett på Husqvarna och Aprilia att ytan är 'huggen' på kamnockarna std.
Det antar jag funkar likadant som Heningsreporna i en cylinder.
Det hjälper till att dra med sig olja.
Jag hittar tyvärr ingen bra bil på google som visar det jag vill visa, men jag lägger in en om jag finner en.
Troligtsvis börjar de där ventilacc är störst.
En kompis hade stålkammar i sin audi,, efter ca 500mil var det skrot.
Köpte nya i gjutjärn(segjärn) och alla problem var väck.
Man kan komma undan kompabiliteten med att coata med nå 'DLC' coating.
Man kan kanske också komma förbi problemet med att slå en snabb kik på hur motorcykelfabrikanter gjort.
Jag har sett på Husqvarna och Aprilia att ytan är 'huggen' på kamnockarna std.
Det antar jag funkar likadant som Heningsreporna i en cylinder.
Det hjälper till att dra med sig olja.
Jag hittar tyvärr ingen bra bil på google som visar det jag vill visa, men jag lägger in en om jag finner en.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 5 cylinders vitmotor
Nu är motorn bromsad med det nya sprutet "max ecu" och nya Siemens/Precission spridare samt lite ombygt plenum. I övrigt är motorn orörd sedan förra året.
Jag var tyvär inte med vid bromsningen, men har hört 2 olika effektresultat. Jag väljer att ange det minsta. 1280hkr vid 8000 rpm, samma laddtryck som förra året. Vilken är en liten ökning, säker på att Martin mappat ganska safe, vilket han som tur var gjorde förra året också, annars hade det bara varit sopor av motorn pga stora spridarproblem....
Vridet blev bättre i år ca 1200Nm.
Tror killarna sattsar på att köra här i Malmö på Onsdag
Bilen är i övrigt även utrustad med en ny 3 skivig koppling och nya slicks, dom gamla var visst 6-7 år gamla prototypdäck från Toyo.
Mvh Ulf
Jag var tyvär inte med vid bromsningen, men har hört 2 olika effektresultat. Jag väljer att ange det minsta. 1280hkr vid 8000 rpm, samma laddtryck som förra året. Vilken är en liten ökning, säker på att Martin mappat ganska safe, vilket han som tur var gjorde förra året också, annars hade det bara varit sopor av motorn pga stora spridarproblem....
Vridet blev bättre i år ca 1200Nm.
Tror killarna sattsar på att köra här i Malmö på Onsdag
Bilen är i övrigt även utrustad med en ny 3 skivig koppling och nya slicks, dom gamla var visst 6-7 år gamla prototypdäck från Toyo.
Mvh Ulf
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
Vad har dom för koppling nu då? Å vad var den gamla kopplingen för något?
Inte har du någon bild på dendär hubgrejjen till svängningsdämparen? Skulle behöva ha något annat än original till min..
Kul att det är pågång igen!
Inte har du någon bild på dendär hubgrejjen till svängningsdämparen? Skulle behöva ha något annat än original till min..
Kul att det är pågång igen!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: 5 cylinders vitmotor
Hej Micke. Det finns en bild på hubben till svängningsdämparen på sid 8. Erland håller den i handen, han har skrivit lite fel i texten, står "drivning till någon av pumparna" Inte lätt att veta vad det är, när man får ett gäng bilder mailat till sig.
Det är en ganska dyr och komplicerad del, med splines innvändigt och remkugg utvändigt. Den är tillverkad i Impax Supreme, vilket är Uddeholms varumärke på 2541, men mycket renare i legeringen, man vill ju inte att den går av...!
Har du någon hemsida där det går att kolla in ditt bygge? Ser inte så många uppdateringar här:-)
Mvh Ulf
Det är en ganska dyr och komplicerad del, med splines innvändigt och remkugg utvändigt. Den är tillverkad i Impax Supreme, vilket är Uddeholms varumärke på 2541, men mycket renare i legeringen, man vill ju inte att den går av...!
Har du någon hemsida där det går att kolla in ditt bygge? Ser inte så många uppdateringar här:-)
Mvh Ulf
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: 5 cylinders vitmotor
Det har gått lite trögt ett tag nu..
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: 5 cylinders vitmotor
Då börjar du få bråttom...
Vilken tävling ska du ha bilen färdig till?
Mvh Ulf
Vilken tävling ska du ha bilen färdig till?
Mvh Ulf