5 cylinders vitmotor

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det var ju bra att veta. Har du nån aning om vad de kostar.
Innan så har returbilen varit leverantör på tryckare.

Erland
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av MGP »

Kjör hårt nu :-)
Senast redigerad av MGP den fre feb 22, 2013 6:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
MG Performance
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Christer J »

Nja, jag har använt Sandvik coatings. Både till tryckare och titanventiler.
Använder ni org tryckare? Var på tryckarn slets dom?
På busamotorn hade jag problem med att det blev en grop i mitten på tryckarn.
Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska tipsa Ulf om han inte läser det här innan vi ses.
Tryckarna slets längst ut i kanten runt om hela och det blev så på varmkörningen.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Pacman »

Låter inte det som att tryckarna är för små för kamprofilen? Att kamnocken går utanför tryckaren och hasar sig tillbaka över kanten...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det blir ett dike runt om innanför kanten så profilen är rätt till tryckaren men materialen går inte ihop.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Pacman »

Är det inte Parners råämnen som Ulf använt?
De används ju av många femmor runtom i landet och jag har aldrig hört något dåligt om dem. Dock är det ingen som slipat så fräcka kammar som Ulf tror jag.
Låter mer som att kamprofilen är lite för aggressiv precis där...har lite för hög acceleration. Ulf har väl pressat max ur grejorna kan jag tänka. Kanske blev det lite över gränsen för matrialet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Erland Cox »

Det var stålämnen och det var materialkompabiliteten som var problemet.
Med gjutjärnsämnen var det inga problem.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av quattro »

Erland skrev :Det blir ett dike runt om innanför kanten

På min 10 v Audifemma fick jag precis det problemet efter att den hade överhettat. Jag trodde först det det var oljan, sen att det var ytfinheten, sen att det vara för mjuka justerbrickor, sen att det var kanterna på kamnockarna som vara för vassa.... osv.
Till slut visade det sig att tryckarloppen hade blivit sneda av värmen så att tryckarna inte längre linjerade exakt 90 grader mot kammen. Lösningen blev att köpa volvotryckare från Parner och fräsa upp tryckarloppen till 37 mm i rätt vinkel.

Så fort jag fick tryckare som låg rätt mot kamnockarna så försvann problemet.
Det är mycket som kan hända när man misshandlar en motor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kadett4wd »

Ståltryckare mot stålkamaxel är som gjort för att bli små skärningar, som sedan växer sig större.
Troligtsvis börjar de där ventilacc är störst.

En kompis hade stålkammar i sin audi,, efter ca 500mil var det skrot.
Köpte nya i gjutjärn(segjärn) och alla problem var väck.

Man kan komma undan kompabiliteten med att coata med nå 'DLC' coating.
Man kan kanske också komma förbi problemet med att slå en snabb kik på hur motorcykelfabrikanter gjort.
Jag har sett på Husqvarna och Aprilia att ytan är 'huggen' på kamnockarna std.
Det antar jag funkar likadant som Heningsreporna i en cylinder.
Det hjälper till att dra med sig olja.

Jag hittar tyvärr ingen bra bil på google som visar det jag vill visa, men jag lägger in en om jag finner en.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Nu är motorn bromsad med det nya sprutet "max ecu" och nya Siemens/Precission spridare samt lite ombygt plenum. I övrigt är motorn orörd sedan förra året.
Jag var tyvär inte med vid bromsningen, men har hört 2 olika effektresultat. Jag väljer att ange det minsta. 1280hkr vid 8000 rpm, samma laddtryck som förra året. Vilken är en liten ökning, säker på att Martin mappat ganska safe, vilket han som tur var gjorde förra året också, annars hade det bara varit sopor av motorn pga stora spridarproblem....
Vridet blev bättre i år ca 1200Nm.
Tror killarna sattsar på att köra här i Malmö på Onsdag
Bilen är i övrigt även utrustad med en ny 3 skivig koppling och nya slicks, dom gamla var visst 6-7 år gamla prototypdäck från Toyo.

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Vad har dom för koppling nu då? Å vad var den gamla kopplingen för något?
Inte har du någon bild på dendär hubgrejjen till svängningsdämparen? Skulle behöva ha något annat än original till min..

Kul att det är pågång igen! :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Hej Micke. Det finns en bild på hubben till svängningsdämparen på sid 8. Erland håller den i handen, han har skrivit lite fel i texten, står "drivning till någon av pumparna" Inte lätt att veta vad det är, när man får ett gäng bilder mailat till sig.
Det är en ganska dyr och komplicerad del, med splines innvändigt och remkugg utvändigt. Den är tillverkad i Impax Supreme, vilket är Uddeholms varumärke på 2541, men mycket renare i legeringen, man vill ju inte att den går av...!
Har du någon hemsida där det går att kolla in ditt bygge? Ser inte så många uppdateringar här:-)

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av Kökarmicke »

Det har gått lite trögt ett tag nu.. :roll:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
uptrading
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons mar 09, 2011 1:22 am

Re: 5 cylinders vitmotor

Inlägg av uptrading »

Då börjar du få bråttom...
Vilken tävling ska du ha bilen färdig till?

Mvh Ulf
Skriv svar