Sida 1 av 3

BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: fre mar 02, 2012 9:10 pm
av Grusbusen
Hej,

Startar lite tråd ang. motorbygget i busbilen jag och en kompis driver.

Efter att ha blivigt inspirerad av Sikkos bygge införskaffades en BMW M60B40 helaluminium V8 (4L). 10 i kompa.
Motorn kommer från en BMW 740 -93 och är helt oröd invändigt. När den plockades ur donatorbilen hade den gått 22000mil.

Sedan dess har den fått nya hemmasvetsade grenrör med en GT45a från turbobanditen http://turbobanditen.se/shop/?artnr=001&cat_id=31
Megasquirt 3X
875CC spridare
E85
m.m.

Har gatmappat den up till 0,8bar och det börjar flytta på sig ganska bra tycker jag.
Ligger på 0,6 i grundladd styr sedan upp till 0,8 vid 5000rpm.
Ca 17 graders tändning vid vridmax i nuläget. Slänger in en logg bild.
Bild
(EGT tempen ligger lite lågt i loggen och stämmer inte riktigt med verkligheten)

Har ni några gissningar om effekten :hey: 450-500whp?

Film: http://youtu.be/GAdHc9tqqJY

Ska redan i morgon (lördag) köra den i rullar och finjustera lite samt höja laddet en aning bara.
Återkommer med korekt svar då!

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 9:55 am
av Sten
Strax över 500whp och nästan 800wnm.... 8)

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 10:01 am
av nicke.t
518hk 0,8 bar.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 11:02 am
av Daniel-635
Filip fuskar och laddar 1,1 efter vad jag kan bedömma på ett MMS jag nyss fick :hihi:

Och med tanke på hur det såg ut på pappret tror jag inte det är mycket kvar på 875cc spridarna :hey:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 11:39 am
av Kadett4wd
Nåt stämmer inte,, 8st 875cc spridare på E85 räcker på 90% duty till ca 880hk på E85.

Hur mycket soppapumpar finns det?

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 11:47 am
av Steve
Kanske läge att vänta på mer uppgifter och fakta innan du börjar spekulera? :)

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 2:49 pm
av Daniel-635
Ville bara teasa lite, och det funkade uppenbarligen :wink:
Riktiga fakta kommer nog snart.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 3:08 pm
av Edis
Jag var med i hejarklacken under mappningen idag och är halvt om halvt lomhörd efter de fantastiskt underbara reporna han gjorde på rullarna 8)

Filip får själv skriva vad han lyckades med, men jag kan inte säga annat än att jag också vill ha en sådan bil :mrgreen:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 8:51 pm
av Grusbusen
Nu kommer svaret, eller iaf. nåt som liknar det!

Var en kul dag med trevligt folk :)

Samanfattningsvis gick det väldigt smärtfritt, det vi fick mecka mest med under dagen var lite lödning av släpvagnsbelysning
innan avfärd 05.30 i morse.

När bilen var uppspänd i bänken började vi med att köra ett test svep på den mapp vi har kört fram på gatan.
Maxladdtrycket under det svepet var 0,9bar. Måste säga att jag blev lite överraskad när datorn visade 570whp!
Sten, din gissning var närmst. Men visst är det du som har Sikkos gamla pjäs?

Ja ja, lite annan respons på laddtryck än vad man är van vid tänkte jag.
Efter lite laborerande med tändningen fram och tillbaks kom vi fram till att vi lämar den som den är och fortsätter med lite fintuning på bränsle/laddtryck. Grundladdtrycket ligger nu på 0,6bar sedan styr vi upp det via sprutet allt eftersom varvet ökar och och risken för jobbiga cylindertryck minskar. Inga höga tryck i varken kylsystem eller vevhusventilation. Slutresultatet blev:

Bild

Är riktigt nöjd med dessa siffror, dock ska jag nog öka på grundladdet ca 0,1bar framöver.
Trots effekten känns faktisk bilen rätt så lättkörd då effektkurvan är ganska snäll (både mot mig och maskineriet) med lite utav sugmotorkaraktär, ingen brutal effektpuckel som drar loss hjulen hejvilt.

Man skall inte underskatta väl ihopskruvade originalmotorer!

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 9:02 pm
av Sten
Superfränt!

Ja det var jag som bytte till mig Sikkos V8 men har väldigt svårt att bestämma mig så den är bortbytt igen.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo gissa effekten!

Postat: lör mar 03, 2012 9:35 pm
av Kadett4wd
738 'uppskattade' motorhästar?

nu har jag inte din nuvarande dutycycle.
men om det är i närheten av dina 77.6% du hade tidigare så matar du i ca 750hk

738+- mina 25hk som jag brukar räkna fram hur effekten ur spridarna ligger.
Upp mot ~760
Och ned mot ~710

min gissning hade varit tidigare just 750hk. men var osäker på om soppatrycket hängde med, nu gjorde det det.. Grattis!

Mvh

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar

Postat: lör mar 03, 2012 10:00 pm
av Grusbusen
Ja, precis interia rullande landsväg. Hästkrafter, kor eller kaniner.

Nu med 1,1bar ligger jag iaf. på 90% DC. 17,8PW. Dock går den något fett de sista 1000 varven så värdet är inte så användbart.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar

Postat: lör mar 03, 2012 10:24 pm
av Kadett4wd
Nej men riktigt fränt hur fett den än går,,, hoppas maskin håller ihop för dig =)
Fränt med mos på bara 1.1bar,, =)

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar

Postat: sön mar 04, 2012 12:30 am
av Henrik Braun
Å så trevligt!! Du kanske tillomed filmade lite utifrån så man kan få höra sången?

Lär ju gå som satan med det registret!! :thumbright:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar

Postat: sön mar 04, 2012 9:50 am
av Grusbusen
Ja det är intressant att se vad en org. motor med bra flöde har kapacitet till.
På bränslesidan sitter det 2 x 044 kopior med AN6 slang och varsina pappersfilter, de leds ihop med ett Y sedan en enkel AN6 fram till Aeromotive regulator och omlödd org. fuelrail. Flödade systemet och det finns fortfarande marginal kvar. (minns tyvärr inte exakta siffror just nu men kan återkomma med de om det är någon som är intresserad) Så man kommer långt på AN6!

Kort film från bromsningen: http://youtu.be/cBz54I6dwaA