Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 02, 2012 9:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Hej,

Startar lite tråd ang. motorbygget i busbilen jag och en kompis driver.

Efter att ha blivigt inspirerad av Sikkos bygge införskaffades en BMW M60B40 helaluminium V8 (4L). 10 i kompa.
Motorn kommer från en BMW 740 -93 och är helt oröd invändigt. När den plockades ur donatorbilen hade den gått 22000mil.

Sedan dess har den fått nya hemmasvetsade grenrör med en GT45a från turbobanditen http://turbobanditen.se/shop/?artnr=001&cat_id=31
Megasquirt 3X
875CC spridare
E85
m.m.

Har gatmappat den up till 0,8bar och det börjar flytta på sig ganska bra tycker jag.
Ligger på 0,6 i grundladd styr sedan upp till 0,8 vid 5000rpm.
Ca 17 graders tändning vid vridmax i nuläget. Slänger in en logg bild.
Bild
(EGT tempen ligger lite lågt i loggen och stämmer inte riktigt med verkligheten)

Har ni några gissningar om effekten :hey: 450-500whp?

Film: http://youtu.be/GAdHc9tqqJY

Ska redan i morgon (lördag) köra den i rullar och finjustera lite samt höja laddet en aning bara.
Återkommer med korekt svar då!

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Senast redigerad av Grusbusen sön mar 04, 2012 9:54 am, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 807
Ort: Härjedalen.
Strax över 500whp och nästan 800wnm.... 8)

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 10:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Inlägg: 1885
Ort: piteå/umeå
518hk 0,8 bar.

_________________
tel 0707149931


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 11:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2372
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Filip fuskar och laddar 1,1 efter vad jag kan bedömma på ett MMS jag nyss fick :hihi:

Och med tanke på hur det såg ut på pappret tror jag inte det är mycket kvar på 875cc spridarna :hey:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 11:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nåt stämmer inte,, 8st 875cc spridare på E85 räcker på 90% duty till ca 880hk på E85.

Hur mycket soppapumpar finns det?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 11:47 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5206
Ort: Lykksällä
Kanske läge att vänta på mer uppgifter och fakta innan du börjar spekulera? :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 2:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2372
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ville bara teasa lite, och det funkade uppenbarligen :wink:
Riktiga fakta kommer nog snart.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 3:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 18, 2011 8:22 pm
Inlägg: 56
Jag var med i hejarklacken under mappningen idag och är halvt om halvt lomhörd efter de fantastiskt underbara reporna han gjorde på rullarna 8)

Filip får själv skriva vad han lyckades med, men jag kan inte säga annat än att jag också vill ha en sådan bil :mrgreen:

_________________
www.urquattro.nu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 8:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Nu kommer svaret, eller iaf. nåt som liknar det!

Var en kul dag med trevligt folk :)

Samanfattningsvis gick det väldigt smärtfritt, det vi fick mecka mest med under dagen var lite lödning av släpvagnsbelysning
innan avfärd 05.30 i morse.

När bilen var uppspänd i bänken började vi med att köra ett test svep på den mapp vi har kört fram på gatan.
Maxladdtrycket under det svepet var 0,9bar. Måste säga att jag blev lite överraskad när datorn visade 570whp!
Sten, din gissning var närmst. Men visst är det du som har Sikkos gamla pjäs?

Ja ja, lite annan respons på laddtryck än vad man är van vid tänkte jag.
Efter lite laborerande med tändningen fram och tillbaks kom vi fram till att vi lämar den som den är och fortsätter med lite fintuning på bränsle/laddtryck. Grundladdtrycket ligger nu på 0,6bar sedan styr vi upp det via sprutet allt eftersom varvet ökar och och risken för jobbiga cylindertryck minskar. Inga höga tryck i varken kylsystem eller vevhusventilation. Slutresultatet blev:

Bild

Är riktigt nöjd med dessa siffror, dock ska jag nog öka på grundladdet ca 0,1bar framöver.
Trots effekten känns faktisk bilen rätt så lättkörd då effektkurvan är ganska snäll (både mot mig och maskineriet) med lite utav sugmotorkaraktär, ingen brutal effektpuckel som drar loss hjulen hejvilt.

Man skall inte underskatta väl ihopskruvade originalmotorer!

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 9:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 807
Ort: Härjedalen.
Superfränt!

Ja det var jag som bytte till mig Sikkos V8 men har väldigt svårt att bestämma mig så den är bortbytt igen.

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 9:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
738 'uppskattade' motorhästar?

nu har jag inte din nuvarande dutycycle.
men om det är i närheten av dina 77.6% du hade tidigare så matar du i ca 750hk

738+- mina 25hk som jag brukar räkna fram hur effekten ur spridarna ligger.
Upp mot ~760
Och ned mot ~710

min gissning hade varit tidigare just 750hk. men var osäker på om soppatrycket hängde med, nu gjorde det det.. Grattis!

Mvh

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 10:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Ja, precis interia rullande landsväg. Hästkrafter, kor eller kaniner.

Nu med 1,1bar ligger jag iaf. på 90% DC. 17,8PW. Dock går den något fett de sista 1000 varven så värdet är inte så användbart.

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 03, 2012 10:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nej men riktigt fränt hur fett den än går,,, hoppas maskin håller ihop för dig =)
Fränt med mos på bara 1.1bar,, =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2012 12:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Inlägg: 663
Ort: Karlshamn
Å så trevligt!! Du kanske tillomed filmade lite utifrån så man kan få höra sången?

Lär ju gå som satan med det registret!! :thumbright:

_________________
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2012 9:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Ja det är intressant att se vad en org. motor med bra flöde har kapacitet till.
På bränslesidan sitter det 2 x 044 kopior med AN6 slang och varsina pappersfilter, de leds ihop med ett Y sedan en enkel AN6 fram till Aeromotive regulator och omlödd org. fuelrail. Flödade systemet och det finns fortfarande marginal kvar. (minns tyvärr inte exakta siffror just nu men kan återkomma med de om det är någon som är intresserad) Så man kommer långt på AN6!

Kort film från bromsningen: http://youtu.be/cBz54I6dwaA

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010