Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 12:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 04, 2012 10:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Inlägg: 145
Vad sitter det för svänghjul,tryckplatta, lamell, låda?

Trevligt bygge :D

/M


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 04, 2012 9:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Inlägg: 187
Ort: Trollhättan
Riktigt ballt bygge! Låter ju helt sjukt... :thumbright:

Börjar köras mycket org motorer nu, plockade själv ut 600+ på min org Hondaspis i somras. Starka grejer!

_________________
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 05, 2012 12:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Marco, jag kör hemmasvarvat svänghjul, ACT tryckplatta och ACT 6-P sinter med fjädrat centrum.
En 5-vxl. ZF från BMW 530D E39 -00 ihopsvetsad med aut. lådesvep.

Bild

Ja, att klabba med kolvar, stakar och fila i toppar verkar förlegat :wink:
Nån med info om Honda motorn?

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 05, 2012 12:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 16, 2010 1:11 pm
Inlägg: 187
Ort: Trollhättan
En S2000 F20 med Turbonetics 6665 Hurricane, ID1000 spridare, 340 lph pump, AEM sprut och sopparegulator.

Lämnade 623hk på 98 oktan och 1,5 bar vid 9500 rpm.
11.7:1 i komp och helt orörd.

Nog om det, tänkte oxå köra ACT i år, bra grejer!

_________________
Resor, bilar och teknik på http://www.operationr.com

Prestandadelar och turboagg på http://www.atechmotor.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 05, 2012 9:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2363
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Original motor 286 Hk. + det gamla Bonn tricket 1,1 bar 286*2,1=600 Hk
Och så blir det 738, attans vad intressant det skulle vara att veta vad den gett på Bensin, om man hade hamnat närmare de 600 då ?

Jag får be om en ny provtur när vi kan ha lite värme i däck och asfalt, det blev nog bara 450 Ponnys som drev på förra gången, de övriga rök nog bort :roll:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 14, 2012 5:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Inlägg: 659
Ort: borgå (finland)
nä helvete!! på 1,1bar och orört.. det är ju en stor motor men endå! GRATTIS

_________________
Niklas.E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 28, 2012 6:58 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons mar 28, 2012 6:56 pm
Inlägg: 7
Hur långt har du kört? Är rätt säker på att stakarna viker sig efter några hundra mil med 1,1 bar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 29, 2012 9:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 805
Ort: Härjedalen.
Jo det är ju många teorier om M60B40,senaste jag "hört" är att stakarna är sintrade pulverstakar med brutna överfall.
Dom ska tydligen klara väldigt mycket tryck men inte varv,vet om en :roll: M60B40 Turbo som bromsade över 700hk/900nm på hjulen + 150hk lustgas och den vek sig inte stakarna på.

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 29, 2012 10:49 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Inlägg: 1079
Ort: Örebro
är det sintrade stakar så lär dom inte vika sig,utan dom går rakt av isåfall

_________________
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2012 8:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Ja, det här med stakarna har ju diskuterats endel :roll: Vi kör med varvstop på 6500 och fuelcut (som i original bilen)
Tycker inte det finns anledning att utmana och varva mer, speciellt med denna typen av stakar8) Finns ju ändå ett ganska långt register.

dm88, det visar sig. Har du egna erfarenheter?

Bilen tuktas med jämna mellanrum och hittils har det funkat fint.
Första riktigta testet blir den 17/4, då blir det bana med Fäste och drifting!

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 02, 2012 8:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20483
Ort: Tomterna/sävar
så länge men har koll på lamdan och tändningen, varvstopp och cylindertrycket så håller det säkert bra och för mer effekt också :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 25, 2012 1:25 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor aug 27, 2009 2:05 pm
Inlägg: 92
Ort: Skärblacka/Norrköping
funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:

_________________
Bmw 540 e34a Singelturbo projekt 2012


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 25, 2012 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Inlägg: 686
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Bilen går fin fint :thumbright: Har dock en reservmotor stående om (när) det skulle smälla till.
Hittils har det gått gata + en kväll på bana med fäste och drifting. Går jämt och fint utan några läskiga övertryck i kylsystem osv. Motorn känns perfekt, riktigt lättkörd, drar från 1000rpm. Rejält med effekt när man behöver det.
Mer banåka är på G. Hör av mig om det händer något.

Grenrör:
Bild
Bild
Bild
Bild

e30_tobbe skrev:
funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:

_________________
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 25, 2012 8:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 805
Ort: Härjedalen.
Oj vad rent och snyggt du har fått till det,imponerad :thumbright: !

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 25, 2012 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 805
Ort: Härjedalen.
e30_tobbe skrev:
funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:


Ja det har du rätt i,riktigt trångt runt styrsnäcka mm.
Jag tänkte bygga om framvagnsbalken för att kunna dra vänstrabankens rör mellan den och bulan på oljetråget.
Men vet inte om det är nån höjdare att bygga om den,lär nog förstärka ordentligt i så fall!
Tänkte också ev dra röret frammåt men det vet jag ej om det är en bättre lösning är ju trångt där med.

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010