Sida 2 av 3

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: sön mar 04, 2012 10:01 am
av Marco Garver
Vad sitter det för svänghjul,tryckplatta, lamell, låda?

Trevligt bygge :D

/M

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: sön mar 04, 2012 9:54 pm
av B5254T4
Riktigt ballt bygge! Låter ju helt sjukt... :thumbright:

Börjar köras mycket org motorer nu, plockade själv ut 600+ på min org Hondaspis i somras. Starka grejer!

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: mån mar 05, 2012 12:22 pm
av Grusbusen
Marco, jag kör hemmasvarvat svänghjul, ACT tryckplatta och ACT 6-P sinter med fjädrat centrum.
En 5-vxl. ZF från BMW 530D E39 -00 ihopsvetsad med aut. lådesvep.

Bild

Ja, att klabba med kolvar, stakar och fila i toppar verkar förlegat :wink:
Nån med info om Honda motorn?

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: mån mar 05, 2012 12:40 pm
av B5254T4
En S2000 F20 med Turbonetics 6665 Hurricane, ID1000 spridare, 340 lph pump, AEM sprut och sopparegulator.

Lämnade 623hk på 98 oktan och 1,5 bar vid 9500 rpm.
11.7:1 i komp och helt orörd.

Nog om det, tänkte oxå köra ACT i år, bra grejer!

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: mån mar 05, 2012 9:13 pm
av Daniel-635
Original motor 286 Hk. + det gamla Bonn tricket 1,1 bar 286*2,1=600 Hk
Och så blir det 738, attans vad intressant det skulle vara att veta vad den gett på Bensin, om man hade hamnat närmare de 600 då ?

Jag får be om en ny provtur när vi kan ha lite värme i däck och asfalt, det blev nog bara 450 Ponnys som drev på förra gången, de övriga rök nog bort :roll:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons mar 14, 2012 5:17 pm
av E34 RRT
nä helvete!! på 1,1bar och orört.. det är ju en stor motor men endå! GRATTIS

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons mar 28, 2012 6:58 pm
av dme88
Hur långt har du kört? Är rätt säker på att stakarna viker sig efter några hundra mil med 1,1 bar.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: tor mar 29, 2012 9:35 am
av Sten
Jo det är ju många teorier om M60B40,senaste jag "hört" är att stakarna är sintrade pulverstakar med brutna överfall.
Dom ska tydligen klara väldigt mycket tryck men inte varv,vet om en :roll: M60B40 Turbo som bromsade över 700hk/900nm på hjulen + 150hk lustgas och den vek sig inte stakarna på.

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: tor mar 29, 2012 10:49 am
av Amazonic
är det sintrade stakar så lär dom inte vika sig,utan dom går rakt av isåfall

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: sön apr 01, 2012 8:30 pm
av Grusbusen
Ja, det här med stakarna har ju diskuterats endel :roll: Vi kör med varvstop på 6500 och fuelcut (som i original bilen)
Tycker inte det finns anledning att utmana och varva mer, speciellt med denna typen av stakar8) Finns ju ändå ett ganska långt register.

dm88, det visar sig. Har du egna erfarenheter?

Bilen tuktas med jämna mellanrum och hittils har det funkat fint.
Första riktigta testet blir den 17/4, då blir det bana med Fäste och drifting!

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: mån apr 02, 2012 8:20 am
av Jens Gustavsson
så länge men har koll på lamdan och tändningen, varvstopp och cylindertrycket så håller det säkert bra och för mer effekt också :thumbright:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons apr 25, 2012 1:25 pm
av e30_tobbe
funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons apr 25, 2012 8:27 pm
av Grusbusen
Bilen går fin fint :thumbright: Har dock en reservmotor stående om (när) det skulle smälla till.
Hittils har det gått gata + en kväll på bana med fäste och drifting. Går jämt och fint utan några läskiga övertryck i kylsystem osv. Motorn känns perfekt, riktigt lättkörd, drar från 1000rpm. Rejält med effekt när man behöver det.
Mer banåka är på G. Hör av mig om det händer något.

Grenrör:
Bild
Bild
Bild
Bild
e30_tobbe skrev:funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons apr 25, 2012 8:57 pm
av Sten
Oj vad rent och snyggt du har fått till det,imponerad :thumbright: !

Re: BMW M60B40 V8 singelturbo 738hk/930Nm@1,1bar Film

Postat: ons apr 25, 2012 9:04 pm
av Sten
e30_tobbe skrev:funkar bilen än? verkar va endel som bygger bmw m60 med turbo nu för tiden :D själv bygger man m60b40 med hx55 i en bmw 530 e34a, dock verkar de va svårare att bygga grenrör till den karossen.. hur har du byggt ditt rör? biler vore toppen :) tack på förhand :thumbright:
Ja det har du rätt i,riktigt trångt runt styrsnäcka mm.
Jag tänkte bygga om framvagnsbalken för att kunna dra vänstrabankens rör mellan den och bulan på oljetråget.
Men vet inte om det är nån höjdare att bygga om den,lär nog förstärka ordentligt i så fall!
Tänkte också ev dra röret frammåt men det vet jag ej om det är en bättre lösning är ju trångt där med.