korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

korrigering för friktion och acceleration va det snack om i en tråd nyligt (nån som mins vart?)



jag hittade intressant läsning i ämnet, speciellt mad-bill värkar va väl insatt i detta :thumbright:


http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=22099" onclick="window.open(this.href);return false;

väldigt enkelt förklarat så används den enkla friktions beräkningen (borr/slag/antal cylindrar) bara till att göra luft densitets korrigeringarna mera exakt. de har alltså ingen inverkan på hk om man har 1.00 i korrigerings värde på nått sätt.

sen så går de igenom olika för och nackdelar om hur man korrigerar för svängmassan men de är inte riktigt ense där så det ska bli rättvist i EMC tävligen men många är för körning utan acc för att det ska bli exakt rätt och rättvist men annars så är det kompensering för bromsbänkens alla rörliga delar + svänghjulet som oftast anses va mest "rätt" men många vill annars lägga in motorns vevaxel mm i ekvationen så det blir samma som om man kör motorn statiskt utan acc men ändå med 300 rpm/sek körning men det kräver en del tester med positiv och negativ acc för att bestämma rätt korrigerings tal och det tar lång tid att utröna på de många motorerna som ska testas.

vi i sävar har hittills kört helt utan korrigeringar för sväng massa och vi tror att vi inte kört med nån friktions korrigering?? ( ska kollar upp hur programmet fungerar) därför har vi inte fått så höga effekter som i endel andra bänkar kanske?

man kan säga att alla mer avancerade bänkar som superflow, DTA, stuskas digitala mm använder alla dessa kompenseringar sen länge än om alla som använder sånna bänkar kanske vet om det? mer exakt hur de kompenserar på vevaxel vikter mm kan skilja mellan olika bänkar skulle jag tro därför är effekten inte jämförbar om man inte kör statiskt på ett fast varv.

ja det va bara lite ytligt vad jag just lärt mig läs mer på speedtalk. skulle va kul att höra mer vad de svenska dyno operatörerna har för tankar om detta :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av norrback »

jag undrar om jag inte så i en SF901 eller SF902 en gång då man hade en motor i bänken och ställde in inertian i roterande delarna genom att ha fram en kalibrerings bild på skärmen och så gasade man upp motorn och släpte ner den ett antal gånger, utan broms altså. Då skulle man om jag minns rätt få punkten att stå still i princip. Kan nog minnas fel också.
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:

vi i sävar har hittills kört helt utan korrigeringar för sväng massa och vi tror att vi inte kört med nån friktions korrigering?? ( ska kollar upp hur programmet fungerar) därför har vi inte fått så höga effekter som i endel andra bänkar kanske?

Dyno Datamite:

Preferences- calculations (cont)- Absorber dyno, allow correcting for engine inertia effects.
Om ni har här NO, ni kör utan friktion korrigering.
Lägg i YES, och sen går till första sidan, där finns Test & engine conditions, nu kan du fylla motor information till blåa rutorna och friktion räknas in.

Det bästa är att du kan göra det här till alla bromsningar du har redan gjort, så du ser vilken skillnad det blir när motorns inre friktion räknas med, om du vill se effekten utan inre friktion, trycka på NO igen på preferences..

Är inte Datamite lika smart eller smartare program än de stora Superflow, DTS etc.? :thumbright:
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jakesta »

Jens Gustavsson skrev:korrigering för friktion och acceleration va det snack om i en tråd nyligt (nån som mins vart?)
Är nog denna du menar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=135" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Linkansg1 »

Kan någon förklara för en obildad varför man skall kompensera för massan i motorn? Den vrider väl det den vrider,eller?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Kadett4wd »

det går åt effekt att accelerera svängmassa..
Men jag ser heller ingen anledning att göra det.

Det som kommer ut ur motorn och som vrider på ingående axeln är juh den effekt man har.
Känns som om det finns massa korrigeringar för att kunna visa häftigare/mera siffror än konkurrenternas dyno.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tänkte lite så också förut men om man tänker lite längre så är det kloka saker att göra av flera anledningar som inte har med att visa skrytiga myt HK :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Erland Cox »

Anledningen är ju att man inte klarar av att accelerera motorn med samma varvtal.
Kör man i en inertia bänk så accelererar en starkare motor snabbare och förlorar mer effekt i inre inertia.
Jag tycker att det är bra att köra utan korrigering för då kan man se vad lättning av motorns delar gör.
Jag kan även förstå varför man bromsar med inertia korrigering men inte varför man ska använda en friktions korrigering?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

friktions korrigering används snabbt förklarat för att få luft korrigeringen "bättre" skulle man ha en kontrollerad miljö i dyno rummet så har man ingen användning eller påvärkan av den kompenseringen. (läs mad-bills förklarig)
En exakt kontrollerad miljö i dynorummet är dock stort sätt omöjligt att få för oss vanliga dyno killar det är bara möjligt om man har grymma stålar då speciellt trycket är mycket svårt att reglera medan man har tillräcklig ventilation.

som jarmo sa så kan man stänga av och på funktionen för svängmassa om man vill se hur mycket hk man förlorar. men när man bromsar för att justera för att hitta effekt så ska det nog va på då siffrorna blir mer repeterbara och även jämförbara med resten av dyno värden. inte så intressant att veta förluster i det tunga dyno svänghjulet och bromsbänkens dyno-platta, turbin och axel mm då man oftast kör med helt andra saker i bilen.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av super7 »

Såg på http://svtplay.se/v/2739723/motor/samma ... ista_dagen" onclick="window.open(this.href);return false;
i veckan och där nämndes det att Ford hittat en hel del effekt inför Mexiko tävlingen
när dom kört bilen/motorn i en höghöjds bromsbänk :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Jakesta »

Man korrigerar väl inte alltid upp siffrorna när man korrigerar för friktion mm? Om motorn körs en kall dag med högtrycksväder kommer effekten att bli högre, men friktionen är densamma som om man skulle kört med normalväder. Alltså kommer friktionen att få en mindre procentuell påverkan på effekten än den normalt skulle vara, så när man korrigerar för tryck och temp tas denna påverkan med i den vanliga korrigeringen och då blir siffrorna ngt lägre... Vid normalt väder ska inte friktions-input påverka någonting.

En dålig dag kommer motorn att "se" större friktion och utan nån typ av korrigering för detta kommer siffrorna bli lägre, även om man kompenserar för tryck och temp.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Erland Cox »

Jo det låter ju riktigt. Jag har själv sett att effekten alltid blir lägre när man korrigerar upp och högre när man korrigerar ner.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Kadett4wd »

super7 skrev:Såg på http://svtplay.se/v/2739723/motor/samma ... ista_dagen" onclick="window.open(this.href);return false;
i veckan och där nämndes det att Ford hittat en hel del effekt inför Mexiko tävlingen
när dom kört bilen/motorn i en höghöjds bromsbänk :hihi:

hmm.. bloddoping? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av tobiasw »

Har också funderat på detta och testat lite också.
Själv kör jag bara med sådan kompensering på delarna utanför bilen (alltså dynons).
Har man en bänk där man själv styr hur snabbt motorn kan accelerera så påverkar det såklart inte.
MEN vill man justera vid olika accelerationshastigheter så går det såklart inte att få exakt jämförbara siffror.
Friktionskompenseringarna används väll också vid BSFC och BSAC.

Men jag tror inte de används vid DIN korrigering på effekten, utan endast vid det jänkarna kallar Standard och SAE. Om det är generellt eller inte vet jag inte. Men så står det i min dyno dokumentation.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Eriksson941
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 08, 2008 7:21 pm

Re: korrigering för friktion och acceleration (motor bänk)

Inlägg av Eriksson941 »

Hej!
Det verkar vara lite fundringar kring korrigering av svängmassa!
Den största anledningen till att man gör detta är nog för att få så repeterbara körningar som möjligt, prova att köra ett svep uppefrån och ner samt ett svep nerifrån och upp. Lägg dessa kurvor uppe på varandra så tror jag att ni förstår varför!
Jänkarna föredrog ofta att bromsa uppefrån och ner.
En bra sida för info http://www.depac.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar