korrigera för innsugstemp

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

korrigera för innsugstemp

Inlägg av DreRacing@ »

kom i diskussion med en polare om korrigering av effekten.
turbobil altså, han menar man skal korrigera för innsugstemp som sprutet visar, som då är 42 grader. men jag menar att det blir vell och att man måste ta tempen på ute luften, altså luften som turbon suger inn. hur varmt det är i innsuget beror ju på många motorparameter och det ska man väl inte korrigera för eller
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av JohanK »

Vad har motorn för glädje av att veta yttertemp?
ECU vill ju beräkna på ett så korrekt värde som möjligt och temperaturen på luften i insuget är ju så nära verkligheten man kan komma, det är ju den luften som motorn förbränner.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av quattro »

Jag skulle säga att det beror på.

- Har du ändrat något i motorn och vill veta vilken skillnad det gjort så ska du kompensera för vilken lufttemperatur motorn ser. Jag skulle då ta tempvärdet efter ICn. Men komihåg att det varierar med laddtryck så du får välja ett medelvärde, eller vid ett visst varvtal.
- Om det är ICn du har bytt så skulle jag korrigera för ute-temperatur, annars ser du inte skillnaden före-efter.
- Vill du jämföra hela din set-up (hur effektiv motor/IC/turbo, mm, är) med någon annan komplett set-up - t.ex din bil mot en polares bil - så skulle jag också korrigera för ute-temperatur. Annars kanske din motor mäts/korrigeras till högre effekt, men polaren ändå kör ifrån dig för att hans hela set-up är effektivare och det är inte säkert du ser det om du kompenserar för insugsluftens temp.

Kom dock ihåg att sprutet alltid behöver veta tempen i insuget eller så nära som möjligt. Själv har jag sensorn i tryckröret efter ICn då insugsröret blir varmt av närheten till avgasröret och det skulle ge felmätning om jag satte sensorn i aluminiumgodset.
Göran
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av DreRacing@ »

jag fattar ju att motorn behöver veta temp i innsuget!!
men jag menar när man skall korrigera effekten etter att ha bromsat en bil.
för att jämtföra med andra bilar
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av norrback »

Fråga han vilket tryck man skall korrigera mot och vilken fukt och varför.

/Andre'
power
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av quattro »

jag fattar ju att motorn behöver veta temp i innsuget!!

Klart du gör. Ursäkta om jag var övertydlig.

Skall du jämföra med 2 olika bilar mot varandra tycker jag du skall korrigera båda för den luft temperatur som råder vid testtillfället - innan turbon. Ambient temperatur, kallar jänkarna det. Ett bra uttryck.

Göran
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av DreRacing@ »

det är det jag menar också, det är ju "väderet" man korrigerar för, och luften efter turbon har jo hettats av just turbon. Då vill ju korrigeringen ta "hänsyn" till att man har en dårlig turbo och intercooler... tycker jag är fel.

trycket är han enig om att skall korrigeras efter 1030mbar eller vad det nu är.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av norrback »

Man korrigerar ju för vädret och det har man ju inte i insuget.

1030mbar är den korrigering som ger mest effekt på korrigerade sifror, för vädret är oftast under 1030mbar
power
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av tobiasw »

norrback skrev:Fråga han vilket tryck man skall korrigera mot och vilken fukt och varför.

/Andre'
Måste bara säga att den här meningen har gjort min dag :) klockrent svar...

Förstå om man har reversion hela vägen upp till insuget där man har sin luftfuktighetsgivare sitter (enligt hans sätt att se det), vilka intressanta reaktioner man borde kunna få då.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av quattro »

Man korrigerar ju för vädret och det har man ju inte i insuget.

Precis. Och om det då råkar vara 1030 precis när du mäter/testar så skall du ju korrigera för det. Men råkar det vara 998 just den dagen så skall du ju korrigera för det istället. Man kan ju inte i förväg bestämma att man skall korrigera för 1030.

Göran
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av norrback »

Nej men man korrigerar ju till den effekten som skulle ha blivit uppmätt om trycket varit 1030mbar.

så om vi idag bänkar med 1010mbar, och skall korrigera mot SAE som korrigeras till under 1000mbar så blir det lägre siffror är vad den värkliga uppmätta effekten är. och tvärt om om vi korrigerar mot std race eller vad det nu heter som superflow bänkar m.m. korrigerar mot så blir det nästan alltid större siffrot för det är inte ofta det är över 1030mbar.

/Andre'
power
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: korrigera för innsugstemp

Inlägg av quattro »

OK. Jag missförstod nog i vilken riktning programmen fungerar. Du anger alltså vilket "standardväder" du vill ha korrigerat till och så korrigerar programmet beräknad effekt för skillnaden mellan verkligt väder och det önskade standardvädret.

Min lilla Road Dyno-dosa fungerar åt andra hållet. Jag anger det verkliga vädret istället och sen korrigerar programmet motoreffekten till vad den hade varit vid ett standardväder. Vilket standardväder den korrigerar till vet jag inte. Men värdena blir ju alltid korrigerade till samma standard, från verkligt uppmätt, så det blir ändå alltid jämförbart med tidigare mätningar .

Göran
Skriv svar