Räkna ut drivlineförluster?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Kadett4wd »

Är väl erkänt faktum att man 'höftar till' förlusten lite, så därav orkar nog inte folk ens bekymra sig.
Jag har sett en knös angett så hög förlust som 23% på en bil som dynats på naven på 2hjul.
Han behöver nog se sig om lite.

Men tar man typ 10% +- beroende på drivlina fwd,rwd,awd så är man nog med i matchen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Mikael S »

Mattias J skrev:Vi kör på hjulen ni kör på naven, väldig skillnad. En bil som har 520 nav hästar brukar ligga runt 450 på hjulen.

Vi har både dynapac och rototest hä nere vi med ;)
Var det frågan Mattias?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Mattias J »

Svaret är enkelt. Det går inte. Då måste du ha den i en stationärbänk allt annat är fiktion.

Men det kommer snart en rolig jämförelse mellan NavWHP och RWHP. Men det tar vi senare i en tråd som kommer ;)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av norrback »

8-13% så ljuger man inte så mycket.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av norrback »

Var ut och kollade en rallybils förluster. 23hk vid 7000 och 23 nm vid 5000. Beräknad motoreffekt 204hk och 237nm.
power
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av norrback »

Om jag minns rätt var det 16hk på 5000rpm
power
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Jakesta »

Vilken diameter rullarna är och vilket däcktryck man kör måste ju ha väldigt stor betydelse. Jag har för mig jag fick ca 35hk förlust vid 7500rpm när jag dynade förra sommaren. Körde svep och utrullning och i den bänken brukar de värsta RC 2,4 hamna på 240-250 motorhk så den borde ju inte visa för mycket.
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Toffe »

Spelar igen roll hur Big Al tar fram trollformer å räknar å grejar ens, förlusten är individuell på bil! Enklast är å kolla mot motorbänk,navbänk och rulle samt sluthast på 400m å ta nå mitt i
Mellan.

Eller så lär alla bromsa i samma bänk.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Daniel-635 »

Mikael S skrev:Tycker det är konstigt att det är så lite svar i den här tråden från sidan som räknar om. Trodde faktiskt inte jag var ensam om att räkna om effekt procentuellt. Självklart är det ingen exakt vetenskap men trodde allt jag skulle få se fler motargument på att det faktiskt går att räkna om en förlust "procentuellt"
Det är ju farligt att sticka ut hakan för långt :hihi:

När min 635a bromsades räknade vi med 11 %.

Om jag kommer ihåg korrekt, lägger man själv in en konstant och Dynapack bänken räknar om till svänghjuls effekt.
Har jag fel lär jag ju bli rättad :wink:


Ni som har lite mer påkostade bromsutrustningar hur mycket kompenserar bänkarna för olika väder förhållande som mest ?
Kan det bli upp mot 3 % ?
(Förutsatt att man inte är på 1000m höjd och bromsar)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Baxman »

Mikael S skrev:Jag har alltid trott att en drivlina ger en procentuell drivlineförlust. Nu är det flera som säger att så inte är fallet. När effekten ökar så följer inte förlusten efter och nyfiken på om jag räknat fel hela tiden när jag använd en förlust på 10-12% när jag bromsat mina motorer i en navbänk. Jag är ju sannerligen inte ensam om att göra fel isåfall



Tråd där diskussionen startade - > http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; Kanske någon vänlig moderator kan baka ihop dom inlägget med denna tråd?
Det er sluttfart 402 M og effekt på dekk som er sjef.
Omräkningar blir aldri rett, men alt er bedre enn ingenting når man skal sammenligne og derfor bruker jeg 6% når man måler på Nav bak og 11% når man måler på bakdekk.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av erikjakan »

Enklast vore ju helt klart att det bara fick tillverkas en sorts dyno, Nordkoreas lösning på denna diskussion? :)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av DreRacing@ »

Mattias J skrev:Svaret är enkelt. Det går inte. Då måste du ha den i en stationärbänk allt annat är fiktion.

Men det kommer snart en rolig jämförelse mellan NavWHP och RWHP. Men det tar vi senare i en tråd som kommer ;)
här är det också en enorm skilnad. NavWHP vs RWHP

dom förluster jag räknar med är dom som dynojeten (intertia) får fram när svepet är kört. drivlinan baklänges.
då brukar det havna jämt på 20hp 2wd och 30hp 4wd så det är det jag räknar med.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Mikael S »

Så här har bmwandreas skrivit på PPF (ang dynojet)
Bmwandreas skrev:Enda skillnaden jag mätt är turbocenters rulle,v-tech och dynojet. Och dynapack visa ca 10% mindre.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Räkna ut drivlineförluster?

Inlägg av Jens Gustavsson »

att mäta hur många hk det går åt att motorbromsa drivlinan utan belastning har nog väldigt lite med att göra med hur förlusterna ser ut vid belastning mot andra hållet med fullt vrid.
kör man ett snabbt svep på svängmasse bänk så får man ofta inte full belastning på turbon skulle jag tro och sen har vi alla olika svängmasse kompennserigar och luft kompenserigar som det räknas olika på på olika bänkar som man inte får glömma.
Skriv svar