exakt jens.
om man bromsar en motor så får man en helt annan karaktär än på gatan också.
min polare bromsade i vattenbänk, då hadde han 0,5bar ladd redan på 1200rpm!
det får han inte i en interia/gatan
Räkna ut drivlineförluster?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Jo lätt om man kör sae corrigering 5% neråt. Med din så ligger man oftast nära 1 därför använder jag det. Stp eller det som ofta motorbänkar använder korrigerar oftast uppåt i vårt väder för dess normala tryck är en bit under 1000mbarDaniel-635 skrev:
Ni som har lite mer påkostade bromsutrustningar hur mycket kompenserar bänkarna för olika väder förhållande som mest ?
Kan det bli upp mot 3 % ?
(Förutsatt att man inte är på 1000m höjd och bromsar)
power
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Direkt du har en lite vassare turbo motor måste man ha broms på dynon annars blir sveptiden för snabb och belastningen för låg, om man inte har gigantor rullar.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Om man räknar ut effekten utgående från slutfarten på kvartsmilen med hjälp av vikt och CD-värde(luftmotstånd), så brukar det bli omkring 15% drivlineförluster för manualväxlade bilar och omkring 20% för automatväxlade.
OBS! Detta gäller bakhjulsdrivna amerikanska bilar med slicks!
OBS! Detta gäller bakhjulsdrivna amerikanska bilar med slicks!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!