Räkna ut drivlineförluster?
Räkna ut drivlineförluster?
Jag har alltid trott att en drivlina ger en procentuell drivlineförlust. Nu är det flera som säger att så inte är fallet. När effekten ökar så följer inte förlusten efter och nyfiken på om jag räknat fel hela tiden när jag använd en förlust på 10-12% när jag bromsat mina motorer i en navbänk. Jag är ju sannerligen inte ensam om att göra fel isåfall
Tråd där diskussionen startade - > http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; Kanske någon vänlig moderator kan baka ihop dom inlägget med denna tråd?
Tråd där diskussionen startade - > http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; Kanske någon vänlig moderator kan baka ihop dom inlägget med denna tråd?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Nej det är många som räknar fel.
Troligen just pga av det generaliserats från en början.
Det är otroligt svårt att få fram förlusterna om man inte kan göra jämnförande bromsningar.
Med och utan drivlina.
Som grädde på moset är i stort sett varje kombo unik, en Volvo med M90 och 1031 har en annan förlust än en BMW med ZF låda och M5 klump.
Framhjulsdrivna bilar har i regel mindre förluster än bakhjulsdrivna.
Fyrhjulsdrivna har lite mer ändå.
Men,, hur bromsas de? de som har 4 hjul och bromsar på alla får de mest pålitliga siffrorna.
Har man ett hjulpar hängande i luften så kan man inte räkna samma förlust som en varken framhjulsdriven eller bakhjulsdriven.
Samt det skiljer mot att bromsa på alla fyra hjulen då hjulparet som hänger i luften inte har nån större belastning.
Dock vid snabba svep har man juh massvis med roterande massa som ska accelereras.
samt vid test av förluster så brukar man göra 'utrullning', det blir fel det med.
Det kommer ge mer förluster att dra drivlinan baklänges än framlänges.
Just pga slutväxeln tar mer energi att bli driven åt 'fel håll' som exempel.
Har man inte 1:1 på växeln man bromsar på så ställer växellådan till det också.
Det är många parametrar att få ihop i en formel.
Därav jag har förenklat det rejält med mitt exempel i tråden du länkar till.
Nu är inte siffrorna rätt där, gjorde det bara enkelt för överskådlighetens skull.
Mvh
Troligen just pga av det generaliserats från en början.
Det är otroligt svårt att få fram förlusterna om man inte kan göra jämnförande bromsningar.
Med och utan drivlina.
Som grädde på moset är i stort sett varje kombo unik, en Volvo med M90 och 1031 har en annan förlust än en BMW med ZF låda och M5 klump.
Framhjulsdrivna bilar har i regel mindre förluster än bakhjulsdrivna.
Fyrhjulsdrivna har lite mer ändå.
Men,, hur bromsas de? de som har 4 hjul och bromsar på alla får de mest pålitliga siffrorna.
Har man ett hjulpar hängande i luften så kan man inte räkna samma förlust som en varken framhjulsdriven eller bakhjulsdriven.
Samt det skiljer mot att bromsa på alla fyra hjulen då hjulparet som hänger i luften inte har nån större belastning.
Dock vid snabba svep har man juh massvis med roterande massa som ska accelereras.
samt vid test av förluster så brukar man göra 'utrullning', det blir fel det med.
Det kommer ge mer förluster att dra drivlinan baklänges än framlänges.
Just pga slutväxeln tar mer energi att bli driven åt 'fel håll' som exempel.
Har man inte 1:1 på växeln man bromsar på så ställer växellådan till det också.
Det är många parametrar att få ihop i en formel.
Därav jag har förenklat det rejält med mitt exempel i tråden du länkar till.
Nu är inte siffrorna rätt där, gjorde det bara enkelt för överskådlighetens skull.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Enklast är väl endå å spänna hängslet efter de hjulhästar man har, eller?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna ut drivlineförluster?
räkna ut drivline förust? det går inte det kan bara testas fram på just en bil en dag nästan. man kan därimot gissa drivline förlusten
det beror helt och hållet på dyno, drivlina, däck mm. obs glöm inte att kolla så de olika bänkarna har samma mät standard för luften!
det beror helt och hållet på dyno, drivlina, däck mm. obs glöm inte att kolla så de olika bänkarna har samma mät standard för luften!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Jag brukar bromsa med gatdäck och 2,5 bars tryck så blir jämförelsen mellan olika bilar på samma bänk rätt.
En normal Volvo förlorar 25 hästar på utrullningen men det finns en hel del att vinna på att se till att axeln snurrar lätt.
Sen vad den egentliga förlusten blir under belastning är svårt att säga men jag lägger alltid bara till uppmätt förlust.
Min standard 144 -70 gav 82 hästar i motorn där jag bromsar omräknat.
Trimmad med 45:or som bäst 176 hästar.
Erland
En normal Volvo förlorar 25 hästar på utrullningen men det finns en hel del att vinna på att se till att axeln snurrar lätt.
Sen vad den egentliga förlusten blir under belastning är svårt att säga men jag lägger alltid bara till uppmätt förlust.
Min standard 144 -70 gav 82 hästar i motorn där jag bromsar omräknat.
Trimmad med 45:or som bäst 176 hästar.
Erland
Re: Räkna ut drivlineförluster?
De går inte helt enkelt.
och frågan är varför man vill? de är väl effekten i marken som är intresant? inte vad du har innan koppling som du slirar bort.
och frågan är varför man vill? de är väl effekten i marken som är intresant? inte vad du har innan koppling som du slirar bort.
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Fokusera på frågan istället för att fundera varför jag vill räkna.
Jens t.ex har jag för mig har räknat om i sin gamla 140 tråd (som jag inte kan hitta nu) när du bromsade hos motornord?´
Massor av folk räknar om att dom har 8-12 och endå upp mot 17% som jag sett skåningarna använd på sina rullar och nu det är helt plötsligt fel, är så konstigt att jag aldrig hört det innan så blev nyfiken på hur det igentligen ligger till men hittils har jag inte sett så många argument som jag trodde det skulle bli.
Jens t.ex har jag för mig har räknat om i sin gamla 140 tråd (som jag inte kan hitta nu) när du bromsade hos motornord?´
Massor av folk räknar om att dom har 8-12 och endå upp mot 17% som jag sett skåningarna använd på sina rullar och nu det är helt plötsligt fel, är så konstigt att jag aldrig hört det innan så blev nyfiken på hur det igentligen ligger till men hittils har jag inte sett så många argument som jag trodde det skulle bli.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Att 'räkna' ut förlusterna borde vara enklast med att simulera drivning med en elmotor.
Man kan då ta reda på 'försvunnen' kilowatt, man matar in säg 100kw eller nåt
Och får ut 85kw på hjulen,, då är förlusten 15kw vid 100kw matning.
men det är juh en jäkla rigg å bygga.
Man kan då ta reda på 'försvunnen' kilowatt, man matar in säg 100kw eller nåt
Och får ut 85kw på hjulen,, då är förlusten 15kw vid 100kw matning.
men det är juh en jäkla rigg å bygga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Om du bygger motor åt en som är dum som fan, som fattar inte att tex. bromsar är fast, låda och bakaxel har inte olja etc. och därför hjuleffekt blir inte som väntat, och det är du som byggde motor som kan inte prestera effekt på hjulet..Toffe skrev:De går inte helt enkelt.
och frågan är varför man vill? de är väl effekten i marken som är intresant? inte vad du har innan koppling som du slirar bort.
Men om du gör avbromsning, du ser och fattar kanske att något är fel om drivförlusterna är större vad det normalt brukar vara. Därför det ska göras, motoreffekt blir inte 100 % rätt men du ser åtminstone om något är fel på drivlina.
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Jo det har du rätt i,men när man pratar med "vanligt folk" så kanske dom inte förstår riktigt vad man menar med whp?!Toffe skrev:De går inte helt enkelt.
och frågan är varför man vill? de är väl effekten i marken som är intresant? inte vad du har innan koppling som du slirar bort.
Då tycker jag det är lättare att ha en "i motorn effekt",så man pratar "samma" språk lixom.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna ut drivlineförluster?
svårt att säga vad som är rätt eller fel? men jag skulle tro att mina 506whp i 142 skulle bli ca 525-540HK DIN i vår bänk med vad jag vet idag mest baserat på connys MB bromsning och mina slutfarter mm. men som sagt med betoning på tror! inget vetenskapligt i överhuvudtaget. nog enklare att bara konstatera att jag hade 506 dynopack/motornord whp i 142an på CSP och2.2bar med avgasystem.Mikael S skrev:Fokusera på frågan istället för att fundera varför jag vill räkna.
Jens t.ex har jag för mig har räknat om i sin gamla 140 tråd (som jag inte kan hitta nu) när du bromsade hos motornord?´
Massor av folk räknar om att dom har 8-12 och endå upp mot 17% som jag sett skåningarna använd på sina rullar och nu det är helt plötsligt fel, är så konstigt att jag aldrig hört det innan så blev nyfiken på hur det igentligen ligger till men hittils har jag inte sett så många argument som jag trodde det skulle bli.
min vega väger lika mycket ungefär och med den så hade jag 183km/t på 201m på ca530 motorhästar i 142 har jag aldrig haft över 168km/t vad jag mins och då laddade jag fram ca 460whp men det är automat på vegan och bättre aerodynamik och det gynnar nog slutfarten skulle jag tro??
en sugmotor som bromsade i en Bosch bänk hade ca 15hk mer effekt på hjulen än vad den gav i vår bänk på vevaxeln kan också tilläggas (inga namn nämda). jag säger inte att nått är helt fel men det är olika mätmetoder och olika dagar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Det hjälper ju inte ens om man väljer att prata endast Drivhjuls hästar.
Skillnad på navdyno respektive Rulle ?
Stel bakaxel och lättrullade hjul, motför R-Däck och Hård cambervinkel ?
Skillnader i utväxling, hur mycket skiljer det i förluster mot rullarna vid 200 km/h motför 100km/h
(Extremt exempel för att få det tydligt)
Närmast omöjligt att sia om vad som är mest rätt, men helt klart värt att diskutera !
Desto fler som räknar lika ju bättre blir det ju.
Skillnad på navdyno respektive Rulle ?
Stel bakaxel och lättrullade hjul, motför R-Däck och Hård cambervinkel ?
Skillnader i utväxling, hur mycket skiljer det i förluster mot rullarna vid 200 km/h motför 100km/h
(Extremt exempel för att få det tydligt)
Närmast omöjligt att sia om vad som är mest rätt, men helt klart värt att diskutera !
Desto fler som räknar lika ju bättre blir det ju.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Tycker det är konstigt att det är så lite svar i den här tråden från sidan som räknar om. Trodde faktiskt inte jag var ensam om att räkna om effekt procentuellt. Självklart är det ingen exakt vetenskap men trodde allt jag skulle få se fler motargument på att det faktiskt går att räkna om en förlust "procentuellt"
Re: Räkna ut drivlineförluster?
Vi kör på hjulen ni kör på naven, väldig skillnad. En bil som har 520 nav hästar brukar ligga runt 450 på hjulen.
Vi har både dynapac och rototest hä nere vi med
Vi har både dynapac och rototest hä nere vi med
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.