Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor maj 03, 2012 8:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
Hej jag va med om ett lustigt weber fenomen i går då vi bromsade en 2150RC motor som säkert nåra av er har nån bra förklaring av.

jag börjar med grund konceptet på motorn lite grovt jag har inte alla data. sen tar vi problemet vi fick.

volvo OVH 2150cc

borr/slag 94x77

stake 152

kompa ökänd men ca 11.5:1

kam 37mm tryckare (ganska snäll)

topp okänd 531 (mest troligt 46x38 med ej så mycket portade kanaler?)

grenrör timo 4:2:1 med 44-51-2.5" (grenrör tot längd ca 930mm) bromsades med komplett avgasystem 3" från bil sen ett 6" ut ur dyno rummet.

insug misab 110mm långt och trattar ca 70mm

förgasare Weber 50 DCO
grund bestyckning (som den va)
45mm halsring
F7 E rör
190 huvud
175 luft
45acc
bottenventil okänd
lågfart 65F8

effekt 202 din hk /6500 max vrid 240nm och fint vrid från låga varv.

motorn är en mycket väl fungerande motor som går mycket snyggt och är en motor man kan vinna tävligar med och som är mycket lättkörd med och man kan ge full gas i dynon från 3500varv.

problemet är att den fetar på över 6500 varv så mycket att lamdan går ned mot 0.75 och den tappar effekt. mellan 5500-6500rpm så går den på 0.90. under 5500 ca 0.83.

vi började att prova lite större 180 luft och då gick lamdan upp till 0.78 och det vart ca 5hk mer vid 7300rpm sen provade vi ännu större luftare men då gick lamdan så snål vid 5.5-6.6 så jag avbröt (närmare 0.96). då monterades större 195 huvud för att få bort det snåla området men då blev den lika fet på höga som tidigare :thumbdown:

vi provade ännu vildare kombinationer av luft och bränsle utan nått bra resultat och även mindre acc munstycken (35) och det svarade den på men även på det snåla området :thumbdown:

sen provade vi F2 rör med en massa kombinationer med samma problem och F16 och F9 utan att få till bränsle kurvan.

nån som har några tipps? vi har några olika teorier men jag väntar med dem så får vi höra vad ni säger först.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 8:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Som den amatör jag är, så skulle jag börja tänka på tändningen.

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 9:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm
Inlägg: 154
Ni har inte eventuellt munstuycken som är borrade eller annars felaktiga?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 9:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
tändningen sköts av en volvo brytar lös fördelare oc en MSD blaster spole. ca 35 grader kördes under bestyckning för att minska trycken lite sen 38 grader då lamdan såg hyfsad ut. mycket fin gång på motorn oc inga misständningar vad man kunde höra fast än den går fett (= bra gnista)

nej inga borrade munstycken.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 10:49 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
insug avgas längder som drar genom eller inte. ger den effekt fast lambda visar konstigt är det ju ett mätfel av lambdan.

/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 11:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
det är inget mätfel vad jag kan se den. den går mycket bättre direkt den går lite snålare på höga varv men då blir det mot lamda 1.00 mellan 5500-6500 :thumbdown:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 3:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Längd på accmunstycke i runnern?

Man kan variera vars berikningen träder in lite med längden på den.
Om jag minns rätt.. kortare desto högre upp fetar det på.

Alltså, accmunstycket ger juh en addering likt en powerjet på höga gashastigheter.
Så om man kortar munstycket så sträcker man ut området huvudmunstycket jobbar på innan acc träder in.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 3:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
jag har bara sett en längd på dem eller skimmsar man upp/ned dem?

det sitter nå vikt klumpar+ kulor i kanalen till acc pumpen man kan kanske göra de lätare så börjar hi-speed berikningen tidigare i varv så det kommer en beräkning redan vid 5500 ? där den går snålt då kanse luftmunstycket får mer utrymme för ändring av kurvan?
eller kan man döda hi-speed berikningen på nått sätt utan att ta bort acc pump funktionen?

man kanske kan borra om hålen på acc pump munstycket så de sprutar mer ned mot nedre spjäll öppningen då måste ju hi-speed berikningen minska avsevärt?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 5:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nu var det juh evigheter sen jag höll på med webrar,, på 80 talet.
då fanns det att köpa hos en lokal butik,, som inte finns mer :(

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 5:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
Rolle på ronwill? :) han va grym på weber iallafall men han har sålt nu tror jag och gått i pension.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 6:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 02, 2009 6:41 pm
Inlägg: 79
Ort: Gävle
"Reijos" son Micke är ganska duktig. De bromsar och bestyckar webrar. Nyröners Bil & Mek AB i Åmotsbruk. Telefon nr. 0297-60090. Någon du kanske kan bolla idér med!

_________________
Volvo 244 16v Turbo (Reg.besiktad och godkännd)
Volvo 142 2,6L weber 50. 233hk/270nm (såld)
http://www.garaget.org/turboputte78" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ja undrar om inte den lille lokale firman sålde grejer åt just Ronwill, jag tänkte på just ronwill då jag skrev förra inlägget.. men var osäker.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2012 9:55 pm 
Offline
Skärgårds-trimmare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Inlägg: 5059
Ort: Umeå / Skärgården
Hade liknande fenomen på min motor då vi körde den första gången med grenröret som kom med båten, rätt fint hål vid 6.000 rpm, men där gick den tok snålt istället och resten såg bra ut.

Problemet fanns inte kvar då vi bytte rör.


Mvh

_________________
http://www.team58.se
http://twitter.com/TeamJohansson
http://www.facebook.com/TeamJohanssonOffshoreRacing
http://www.youtube.com/channel/UCN871_rAt4xvAZXcytVg04A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2012 6:13 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Jag har aldrig lyckats få till bränslekurvan överallt med Weber.
Jag har för mig att man får det här fenomenet med långa insugningsrör.
Ju längre bort förgasaren sitter från toppen desto mer fetar den på höga varv.
Det finns olika känsliga spridare man kan prova, kortare insug och längre trattar kanske hjälper?
46 i halsring är svårbestyckat, prova 42mm istället och se vad som händer.
Det är inte alls säkert att toppeffekten går ner för mycket av strypningen sitter i spjället och spridaren.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 05, 2012 6:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Inlägg: 86
Ort: Falun
Jens Gustavsson skrev:
Rolle på ronwill? :) han va grym på weber iallafall men han har sålt nu tror jag och gått i pension.





http://ronwill.se/

Han håller på fortfarande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010