Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör maj 05, 2012 8:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Inlägg: 485
Ort: Ockelbo
Rolle som hade Ronwill tidigare o som startade upp Ronwill har sålt firman till en som håller till i Örebro-trakten (Frövi) ..har pratat med nya ägaren också o han kan nog en del också

S

_________________
VÅGA VÄGRA OHC!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2012 12:18 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Ronwill själv bor visst på Öland eller Gotland men ska fortfarande hålla på.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2012 6:57 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Inlägg: 86
Ort: Falun
Jo, han bor på Gotland, va inte så längesen jag beställde grejer av han, så därför jag trodde han hade Ronwill kvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 08, 2012 8:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Inlägg: 175
Ort: Sollentuna
Med tanke på liknande resultat med olika erör så tycks det som att något i kombon felar...Kanske grenröret?Vad säger ni med pipemax?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 7:47 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det är ett väl komponerat koncept som ger en extremt lätt körd och snabb bil. det hade nog inte varit nåra problem att med kortare rör plocka 10hk mer pik effekt men den går långsammare runt banan då. möjligtvis hade den blivit mer lättjusterad på höga varv med ett sånt rör men som sagt den hade inte gått fortare.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 9:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 10:18 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag har inga egna erfarenheter men GL racing har sagt att de oftast kör 50DCO,44-45mm,F7 weber på 2150 motorerna och det fungerar väldigt bra på lägre varv iallafall tycker jag. det känns lite bakvänt att montera mindre förgasare då den går dåligt på höga varv?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 10:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Jarmo Y skrev:
Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?


jag hade en 2040cc motor på bänken i fredags, 237Nm DIN på 5000rpm med weber 50 och 44mm ringar. svårt att få bra bränslekurva, verkligen. bara bra vid max vrid, fett både före och efter, provat med 42mm och 46mm också, samma sak. Provade också olika rör, samma sak. också 2 olika insugslängder och 3 olika grenrör. munstyckena var i klass med vad som vanligtvis behövs. inga avvikelser där. Dom är kanske på mindre sidan tom.

/Andre'

_________________
power


Senast redigerad av norrback ons maj 09, 2012 10:53 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 10:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Är det inte så att man ska inte ha för stor förgasare då gashastigheten sjunker och det blir svårbestyckat?
Är juh precis så på en 2takt iaf ;)

Man får ha rejält för stora munstycken för att få nå körbarhet i dem, men då pipan drar igång suget i förgasaren så går den fett.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Jens Gustavsson skrev:
det känns lite bakvänt att montera mindre förgasare då den går dåligt på höga varv?



Det stämmer, men volvo spis ser aldrig höga varv, 9000 rpm och så :hihi:
tex. 2040cc toyota 20 valvemotor har 45 spjäll x 4 på sprutet, varvar 9000 lätt och effekt finns kvar, körde silver och prons medalj på finskmästerskap isracing, (SRC- och turbobilar kör i samma klass)byte några veckor sen till 50 spjäll, med sämre resultat, håller nu att byta tillbaka till 45 innan första crosstävling 12.5

Har set det flera gånger i bänken hur mindre förgasarna har mycket bättre kurvan och är lättade att bestycka.
Tex. Volvo 531 2.8 med 48 dubblas var klart direkt och kurvorna jävligt fina, effekt finns till varvstop 7500 rpm. Den hadde 264hk 327nm på motorn, om man hade gått till en annan bänk här, som går att jämföra med de flesta Boschbänkar med TAT software etc, hade fått över 280hk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 11:26 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
norrback skrev:
Jarmo Y skrev:
Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?


jag hade en 2040cc motor på bänken i fredags, 237Nm DIN på 5000rpm med weber 50 och 44mm ringar. svårt att få bra bränslekurva, verkligen. bara bra vid max vrid, fett både före och efter, provat med 42mm och 46mm också, samma sak. Provade också olika rör, samma sak. också 2 olika insugslängder och 3 olika grenrör. munstyckena var i klass med vad som vanligtvis behövs. inga avvikelser där. Dom är kanske på mindre sidan tom.

/Andre'



intressant att höra att du hade samma problem. detta va den bästa bränsle kurvan vi kunde få ut. denna kurva va dock med safe 2-3 grader mindre tändning än där den gick bäst så det vart lite mer vrid och effekt senare.

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 09, 2012 9:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Här är bromsningen med Weber 45 respektive Weber 50 från flödesbänkstävlingen.
Vi fick inte till 45:orna perfekt heller så det är nog ett förgasarproblem.
Min erfarenhet är att ju närmre ventilen förgasaren sitter desto rakare blir bränslekurvan.
Kanske korta insug och långa trattar funkar bättre?


Med 45:or:

Bild

Med 50:or:

Bild

Redan 2,7 hästar mer vid 4500 varv med 50:or så dom är inte sämre på låga varv.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 10, 2012 4:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Tändinställning ändrades också, det gjordes inte med 45, hade varit bättre.
Inte alla motorer reagerar på samma sätt, i verkligheten mindre svarar bättre, betyder ingenting hur det blir på bromsbänk. Bästa sätt är att ta tid när man kör


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 10, 2012 9:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Så 20 hästar bättre i bromsbänken och mer effekt över hela registret går sämre på banan, intressant.
Tror jag ska byta ut alla mina förgasare mot 40:or så blir jag ursnabb.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 11, 2012 2:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 548
Ort: Lapua Finland
Erland Cox skrev:
Här är bromsningen med Weber 45 respektive Weber 50 från flödesbänkstävlingen.
Vi fick inte till 45:orna perfekt heller så det är nog ett förgasarproblem.
Min erfarenhet är att ju närmre ventilen förgasaren sitter desto rakare blir bränslekurvan.
Kanske korta insug och långa trattar funkar bättre?


Med 45:or:

Bild

Med 50:or:

Bild

Redan 2,7 hästar mer vid 4500 varv med 50:or så dom är inte sämre på låga varv.

Erland



Var är 4000 rpm kurvan med 50,s ? Jag ser inte det :lol: Är det därför att motorn funkar inte längre på låga varv med 50,s?

Rallycross är helt annan sak än dragrace.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010