Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Linkansg1 »

Jag vet inte om man kan vänta sig rätt blandning c:a 1000varv högre än peakhp med förgasare ö h t?Motorn är ju liksom förbi sitt område.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Jämför afr mellan dom 2 olika testen. Hur mycket påverkar afr effekten? Kanske det inte är ~3hk om afr vore samma?
power
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Magic thomsson »

Det beror ju mycket på hur banan är om man åker snabbt med mycket effekt och stora förgasare,även utväxling och fjädring bak är mycket avgörande.Tänk att du har 180 hk i en mycket vass motor som kommer runt 5000 varv och utslitna sommardäck på en kurvig isbana.sen har du en standard motor på ja säg 100hk och riktiga isdäck fjädring mm som drar från 1000 varv.det fattar ju alla att den svaga motorn som får ner alla hästar i banan går snabbare varvtider.ett kanske dumt exempel men det kan ju vara lättare att förstå att det gäller o få ner motoreffekten i banan,och ha en lättkörd motor som drar skapligt från lite lägre varv,om det är långsamma kurvor.
Jag va till arvika o kolla på en rallycrosstävling för 2 eller om det va 3 år sen, och då hade en 2,4 liters evo i klass 2 bil snabbaste tiden på banan än en 3,0 liters evo i klass 1.den dagen var det sol och fint väder och optimalt fäste,inget regn eller damm,så dom hade samma förutsättningar.det beror ju på att banan i arvika har lite korta knixiga kurvor och en raksträcka med grus i början på den så att 2,4 l bilen kunde utnyttja sin lite lägre effekt bättre och spann inte bort lika mycket effekt.
Men samtidigt gäller det ju omvänt också givetvis,ex så va jag till höljes samma år och kollade,o då va det samma förare där och åkte,och då var ju 3,0 liters bilarna i klass 1 snabbare,på höljes banan är det ju mer asfalt och rakare snabbare kurvor så då kan man utnyttja den högre effekten.
Slutsats,rakare snabbare kurvor på banan,mycket effekt högt upp i varvtalet och stora förgasare
långsamare kortare kurvor på banan,mindre effekt och mindre förgasare.på min hemmabana där jag åkt hur många varv som helst åker jag snabbast med en 2,3 l. månen 7 kam. dellorto 40 och 4.56 i bakaxeln.den kombon kan jag nästan hålla 2 ans växel stumt hela varvet runt.jag testa en 2,5 liters med en cat cam och weber 45 er med 4.88 i bakaxeln som på pappret hade mycket mer effekt,men den motorn varva ut direkt på 2 an o på 3 ans växel gick det för fort så man kunde inte hålla järnet så det blev lite ryckigare så jag åkte långsammare varvtider på den banan med den starkare motorn.men på höljesbanan gick den motorn bättre då effekten kom till sin rätt
Alltså i en perfekt värld behöver man olika motorer på olika rallycrossbanor för att man ska vara snabbast på alla banor :wink:
Det är min teori iaf efter att ha kört folkrace i 19 år och kollat på många folkrace och rallycrosstävlingar runt om i sverige och norge.
Hur mycket sanning det är i den avgör ni själva,som sagt det är så som jag tror att det funkar
Roger (Magic T) Thomasson
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Linkansg1 »

Jag har en annan story..Vi va och bromsade vår b20 hos Jaktlund för längesedan i hans lutande verkstad :-)Han körde motorn med den bestyckning vi hade i när vi kom.Efter mycket trixande och ett annat erör tyckte Bror att motorn kändes bättre,men effekten var liknande.Det gick några månader till första tävling och då höll vi inte på att kvala in!Vafan händer?!Då kom jag på att Brors bestyckning satt kvar i webrarna,ett snabbt byte och vi va kval 5:a!(På den tiden var det stora stegar i dragracing) Så..det kan vara lurigt med bestyckning..:-D
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Kanske inte olika motorer men olika bakaxelutväxlingar så att motorns register stämmer mot banan.
Inte bra om man hamnar mellan växlarna i kurvorna och brett register hjälper ju mot fel utväxlingar.
jag har byggt topp och insug till en app. K bil som kör rally och jag fick honom att byta sina DCOE
48:or mot DCO 50:or med 46 i halsring. Han är helnöjd med dom och dom tar full gas från 2850 varv.
Naturligtvis har bilen bättre drag högre upp men så blir det ju alltid om man inte bara har lite effekt
över hela registret. Vi har jobbat mycket med sekundär och kollektordelen på grenröret.
10cm på sekundfdärdelen ger 200 varv både i botten och på topp.
Primär och sekundär del ca 75cm sen måste man ha en bit 2,5" kollektor.
46cm ger max effekt på höga varv och 75 cm ger mer effekt på låga varv.
Sen kan man jobba med strypning i kollektorn, mergekollektor och då kan pipemax mått vara en bra början.
Effekten blir bättre över hela registret om man kör stora förgasare och jobbar med avgas.
Vill man ha mer bottendrag tar man ett nummer mindre kamprofil på avgas än på insug.
Fungerar mycket bättre än att strypa toppeffekten med restriktor.
Jag kollar olika kombinationer i Dynomation för att få en uppfattning om hur det påverkar registret.

Erland
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Magic thomsson »

Ja det är ju helt rätt.olika utväxlingar passar på sin bana bättre.finns säkert nån som byter utväxligar beroende på banan.
Roger (Magic T) Thomasson
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Linkansg1 »

Jag kan bara hålla med,Erland.Ett tips till de som kör sina motorer i "motordyno" är att försöka låna med sig grenrör i lite olika utförande.Det sitter mycket där,helt klart.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

norrback skrev:Jämför afr mellan dom 2 olika testen. Hur mycket påverkar afr effekten? Kanske det inte är ~3hk om afr vore samma?

Jo men det visar bara att det var lika svårt att få till AFR med en 45:a som med en 50:a.
AFR:en blev t.o.m. bättre med den större förgasaren och det var ju det tråden handlade om.

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Jo, men om 45orna haft samma afr som 50 på 4500 skulle effekten varit lika eller bättre. Så det beror inte på storleken direkt utan att den mindre ger sämre afr i detta fall
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Men då var ju 50 bättre i detta fall och borde ge bättre körbarhet eller?
Det lades mer tid på att få till 45:orna.
Vilka hål är det som man borrar om i progressionen för att få bättre respons?

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Om inte 45 kunde fås bättre så ja, då är ju förståss 50 bättre i detta fall.
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jarmo Y »

Från Speedtalk:

Re: New RDP-SBX Australian Pro Stock head

Postby Darin Morgan » Thu May 31, 2012 3:18 pm

In testing it made 2.85 hp/cid (1140hp o a 399.8cid engine)



What would happen if you use the 2.28 valve instead of the 2.27 and the 2.28 flows more but still has less DC than the 2.27 valve?
Have you done a test of this and if what happened?
Do you know why or have any theories of why?

Erland[/quote]

Every time I try and use a larger valve and hurt the DC (even though it flows more)you cant move as much fuel through the engine. Fuel signal suffers and on track recover ablity suffers on the shifts. On the dyno it will show a slight gain of maybe 5hp but on the race track it does not work.
Darin Morgan
-Induction Research and Development
-EFI Calibration and Tuning
Reher Morrison Racing Engines
1120 Enterprise Place
Arlington Texas 76001
Phone 817-467-7171
Cell 682-559-0321
http://www.rehermorrison.com" onclick="window.open(this.href);return false;


I know that by much experience :lol: samma sak med förgasarna..
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av norrback »

Jag tänkte på dej Jarmo då jag läste det för nån dag sen.
power
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jarmo Y »

Yes, kommer ihåg också hur vi funderade dethär sak en dag. Finsk folkracing lärar mycket, varje tiondelssekund är viktig, om du förlorar 1/10 sek. på första 100 meter, du kan förlora priset värde av tusentals euros. Det är ganska lätt att göra en motor som presterar mycket hästar på höga varv i bromsbänken men du kommer inte att vinna med den.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Det beror ju helt på Jarmo.
Tänk om du bygger 2 stycken 200 hästars 2 liters motorer.
Bägge lämnar 200 hästar vid 7000 varv.
Den ena ger 230 nm vid 5000 varv och den andra 230 nm vid 5500 varv.
Motorn som lämnar max vrid vid 5000 varv har tappat 50 hästar vid 8000 varv
medan motorn som gav max vrid vid 5500 varv bara har tappat 20.
Ena motorn måste växla vid 7500 och den andra kan dras till 8000.
Vilken motor har mest area under kurvan och är snabbast med rätt utväxling?
Man kan faktiskt leta efter mer varvtalsregister efter max effekt.
Här kommer det bästa exemplet jag har:

Bild

107 kubik och 28mm:s förgasare.
Max effekt 13,5 hästar vid 10000 varv och över 12 hästar mellan 7800 och 12200.
Den droppar i princip aldrig under 12 hästar, man vill aldrig ner till max vridmoment utan
man vill ligga så nära max effekt som någonsin är möjligt hela tiden.
Och den här gick otroligt bra på bana, inte bara i bänken.
Motorn som drar längre behöver faktiskt inte tappa där nere för det gör man inte med stora förgasare.
Däremot stryper man crossar med små spjällhus för att få dom att ha en linjär effektökning
och på så sätt göra dom mer lättkörda.

Erland
Skriv svar