Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
Postat: tor maj 03, 2012 8:19 am
Hej jag va med om ett lustigt weber fenomen i går då vi bromsade en 2150RC motor som säkert nåra av er har nån bra förklaring av.
jag börjar med grund konceptet på motorn lite grovt jag har inte alla data. sen tar vi problemet vi fick.
volvo OVH 2150cc
borr/slag 94x77
stake 152
kompa ökänd men ca 11.5:1
kam 37mm tryckare (ganska snäll)
topp okänd 531 (mest troligt 46x38 med ej så mycket portade kanaler?)
grenrör timo 4:2:1 med 44-51-2.5" (grenrör tot längd ca 930mm) bromsades med komplett avgasystem 3" från bil sen ett 6" ut ur dyno rummet.
insug misab 110mm långt och trattar ca 70mm
förgasare Weber 50 DCO
grund bestyckning (som den va)
45mm halsring
F7 E rör
190 huvud
175 luft
45acc
bottenventil okänd
lågfart 65F8
effekt 202 din hk /6500 max vrid 240nm och fint vrid från låga varv.
motorn är en mycket väl fungerande motor som går mycket snyggt och är en motor man kan vinna tävligar med och som är mycket lättkörd med och man kan ge full gas i dynon från 3500varv.
problemet är att den fetar på över 6500 varv så mycket att lamdan går ned mot 0.75 och den tappar effekt. mellan 5500-6500rpm så går den på 0.90. under 5500 ca 0.83.
vi började att prova lite större 180 luft och då gick lamdan upp till 0.78 och det vart ca 5hk mer vid 7300rpm sen provade vi ännu större luftare men då gick lamdan så snål vid 5.5-6.6 så jag avbröt (närmare 0.96). då monterades större 195 huvud för att få bort det snåla området men då blev den lika fet på höga som tidigare
vi provade ännu vildare kombinationer av luft och bränsle utan nått bra resultat och även mindre acc munstycken (35) och det svarade den på men även på det snåla området
sen provade vi F2 rör med en massa kombinationer med samma problem och F16 och F9 utan att få till bränsle kurvan.
nån som har några tipps? vi har några olika teorier men jag väntar med dem så får vi höra vad ni säger först.
mvh jens
jag börjar med grund konceptet på motorn lite grovt jag har inte alla data. sen tar vi problemet vi fick.
volvo OVH 2150cc
borr/slag 94x77
stake 152
kompa ökänd men ca 11.5:1
kam 37mm tryckare (ganska snäll)
topp okänd 531 (mest troligt 46x38 med ej så mycket portade kanaler?)
grenrör timo 4:2:1 med 44-51-2.5" (grenrör tot längd ca 930mm) bromsades med komplett avgasystem 3" från bil sen ett 6" ut ur dyno rummet.
insug misab 110mm långt och trattar ca 70mm
förgasare Weber 50 DCO
grund bestyckning (som den va)
45mm halsring
F7 E rör
190 huvud
175 luft
45acc
bottenventil okänd
lågfart 65F8
effekt 202 din hk /6500 max vrid 240nm och fint vrid från låga varv.
motorn är en mycket väl fungerande motor som går mycket snyggt och är en motor man kan vinna tävligar med och som är mycket lättkörd med och man kan ge full gas i dynon från 3500varv.
problemet är att den fetar på över 6500 varv så mycket att lamdan går ned mot 0.75 och den tappar effekt. mellan 5500-6500rpm så går den på 0.90. under 5500 ca 0.83.
vi började att prova lite större 180 luft och då gick lamdan upp till 0.78 och det vart ca 5hk mer vid 7300rpm sen provade vi ännu större luftare men då gick lamdan så snål vid 5.5-6.6 så jag avbröt (närmare 0.96). då monterades större 195 huvud för att få bort det snåla området men då blev den lika fet på höga som tidigare
vi provade ännu vildare kombinationer av luft och bränsle utan nått bra resultat och även mindre acc munstycken (35) och det svarade den på men även på det snåla området
sen provade vi F2 rör med en massa kombinationer med samma problem och F16 och F9 utan att få till bränsle kurvan.
nån som har några tipps? vi har några olika teorier men jag väntar med dem så får vi höra vad ni säger först.
mvh jens