Sida 2 av 6

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: lör maj 05, 2012 8:08 pm
av Stefan P
Rolle som hade Ronwill tidigare o som startade upp Ronwill har sålt firman till en som håller till i Örebro-trakten (Frövi) ..har pratat med nya ägaren också o han kan nog en del också

S

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: sön maj 06, 2012 12:18 am
av Erland Cox
Ronwill själv bor visst på Öland eller Gotland men ska fortfarande hålla på.

Erland

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: sön maj 06, 2012 6:57 am
av Åjpel
Jo, han bor på Gotland, va inte så längesen jag beställde grejer av han, så därför jag trodde han hade Ronwill kvar.

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: tis maj 08, 2012 8:27 pm
av Linkansg1
Med tanke på liknande resultat med olika erör så tycks det som att något i kombon felar...Kanske grenröret?Vad säger ni med pipemax?

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 7:47 am
av Jens Gustavsson
det är ett väl komponerat koncept som ger en extremt lätt körd och snabb bil. det hade nog inte varit nåra problem att med kortare rör plocka 10hk mer pik effekt men den går långsammare runt banan då. möjligtvis hade den blivit mer lättjusterad på höga varv med ett sånt rör men som sagt den hade inte gått fortare.

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 9:46 am
av Jarmo Y
Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 10:18 am
av Jens Gustavsson
jag har inga egna erfarenheter men GL racing har sagt att de oftast kör 50DCO,44-45mm,F7 weber på 2150 motorerna och det fungerar väldigt bra på lägre varv iallafall tycker jag. det känns lite bakvänt att montera mindre förgasare då den går dåligt på höga varv?

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 10:39 am
av norrback
Jarmo Y skrev:Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?
jag hade en 2040cc motor på bänken i fredags, 237Nm DIN på 5000rpm med weber 50 och 44mm ringar. svårt att få bra bränslekurva, verkligen. bara bra vid max vrid, fett både före och efter, provat med 42mm och 46mm också, samma sak. Provade också olika rör, samma sak. också 2 olika insugslängder och 3 olika grenrör. munstyckena var i klass med vad som vanligtvis behövs. inga avvikelser där. Dom är kanske på mindre sidan tom.

/Andre'

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 10:43 am
av Kadett4wd
Är det inte så att man ska inte ha för stor förgasare då gashastigheten sjunker och det blir svårbestyckat?
Är juh precis så på en 2takt iaf ;)

Man får ha rejält för stora munstycken för att få nå körbarhet i dem, men då pipan drar igång suget i förgasaren så går den fett.

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 11:23 am
av Jarmo Y
Jens Gustavsson skrev: det känns lite bakvänt att montera mindre förgasare då den går dåligt på höga varv?

Det stämmer, men volvo spis ser aldrig höga varv, 9000 rpm och så :hihi:
tex. 2040cc toyota 20 valvemotor har 45 spjäll x 4 på sprutet, varvar 9000 lätt och effekt finns kvar, körde silver och prons medalj på finskmästerskap isracing, (SRC- och turbobilar kör i samma klass)byte några veckor sen till 50 spjäll, med sämre resultat, håller nu att byta tillbaka till 45 innan första crosstävling 12.5

Har set det flera gånger i bänken hur mindre förgasarna har mycket bättre kurvan och är lättade att bestycka.
Tex. Volvo 531 2.8 med 48 dubblas var klart direkt och kurvorna jävligt fina, effekt finns till varvstop 7500 rpm. Den hadde 264hk 327nm på motorn, om man hade gått till en annan bänk här, som går att jämföra med de flesta Boschbänkar med TAT software etc, hade fått över 280hk.

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 11:26 am
av Jens Gustavsson
norrback skrev:
Jarmo Y skrev:Är inte 45-48mm dubblas bättre val för en 2150cc än 50,s?
jag hade en 2040cc motor på bänken i fredags, 237Nm DIN på 5000rpm med weber 50 och 44mm ringar. svårt att få bra bränslekurva, verkligen. bara bra vid max vrid, fett både före och efter, provat med 42mm och 46mm också, samma sak. Provade också olika rör, samma sak. också 2 olika insugslängder och 3 olika grenrör. munstyckena var i klass med vad som vanligtvis behövs. inga avvikelser där. Dom är kanske på mindre sidan tom.

/Andre'

intressant att höra att du hade samma problem. detta va den bästa bränsle kurvan vi kunde få ut. denna kurva va dock med safe 2-3 grader mindre tändning än där den gick bäst så det vart lite mer vrid och effekt senare.

Bild

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: ons maj 09, 2012 9:25 pm
av Erland Cox
Här är bromsningen med Weber 45 respektive Weber 50 från flödesbänkstävlingen.
Vi fick inte till 45:orna perfekt heller så det är nog ett förgasarproblem.
Min erfarenhet är att ju närmre ventilen förgasaren sitter desto rakare blir bränslekurvan.
Kanske korta insug och långa trattar funkar bättre?


Med 45:or:

Bild

Med 50:or:

Bild

Redan 2,7 hästar mer vid 4500 varv med 50:or så dom är inte sämre på låga varv.

Erland

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: tor maj 10, 2012 4:26 pm
av Jarmo Y
Tändinställning ändrades också, det gjordes inte med 45, hade varit bättre.
Inte alla motorer reagerar på samma sätt, i verkligheten mindre svarar bättre, betyder ingenting hur det blir på bromsbänk. Bästa sätt är att ta tid när man kör

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: tor maj 10, 2012 9:39 pm
av Erland Cox
Så 20 hästar bättre i bromsbänken och mer effekt över hela registret går sämre på banan, intressant.
Tror jag ska byta ut alla mina förgasare mot 40:or så blir jag ursnabb.

Erland

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Postat: fre maj 11, 2012 2:36 pm
av Jarmo Y
Erland Cox skrev:Här är bromsningen med Weber 45 respektive Weber 50 från flödesbänkstävlingen.
Vi fick inte till 45:orna perfekt heller så det är nog ett förgasarproblem.
Min erfarenhet är att ju närmre ventilen förgasaren sitter desto rakare blir bränslekurvan.
Kanske korta insug och långa trattar funkar bättre?


Med 45:or:

Bild

Med 50:or:

Bild

Redan 2,7 hästar mer vid 4500 varv med 50:or så dom är inte sämre på låga varv.

Erland

Var är 4000 rpm kurvan med 50,s ? Jag ser inte det :lol: Är det därför att motorn funkar inte längre på låga varv med 50,s?

Rallycross är helt annan sak än dragrace.