Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=66531
Sida 5 av 6

Författare:  Jens Gustavsson [ tis feb 05, 2013 10:15 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

prova F16 de går snålare på högre varv. annars så kan du slå en signal dagtid 0738063737 så kan vi snacka lite weber tips. motorn som jag hadde problem med blev iallafall en väldigt lyckad motor till slut som vi fick till lamdan väldigt bra på och den satt riktigt snabba varv tider med den på flera tävligar i sommras :thumbright:

Författare:  RoGGaH [ mån feb 18, 2013 7:56 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

vi hade samma problem på 2150 bilen jag körde i bänken förra veckan.
Den satt det 48:or på gav rätt bra med effekt men kändes som att registret
hade blivit längre om man fått snåla ur den på varc.
Men den var helt okänslig på bestyckning blev nästan ingen skillnad alls vad man än satt i för munstycken eller emulsions rör. Har själv aldrig varit med om det förut så
blev väldigt stäld. Men gav rätt bra med effekt iaf och tog fullgas från 2000rpm utan problem.

Författare:  Jens Gustavsson [ tis feb 19, 2013 9:36 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

berätta mer om motorn och vad det va för bestyckning och lamda värden så kanske jag/vi kan hjälpa till?
i weber världen så är det inga säkra sanningar har jag lärt mig den tuffa vägen...

det som fungerar på en motor det är det inte säkert ends är i närheten på en liknade motor eller efter man ändrat en liten detalj.

det är vanligt att jag lägger 8+ timmar eller mer bara för att få till en vettig grund funktion på förgasarna sen kan man börja testa grenrör, trattar, kamaxlar mm.

jag bruka backa tändningen ca 5 grader mot förmodat bästa stället för att inte skada motorn om den går lite snålt.

speciellt knepiga är weber 50dco sp som man oftast måste plugga progressionshål för att den ska gå någorlunda snyggt då man lastar på lite.

sist jag bestyckade fick jag ringa göran ( http://goransgarage.com/ ) här på forumet han är en jäkel på weber :thumbright:

mvh jens

Författare:  Jonas Enderlein [ sön apr 10, 2016 8:51 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Jens det hade varit intressant att hör om du kommer ihåg hur du löste problemet med denna motor

Författare:  Jonas Enderlein [ mån nov 20, 2017 5:18 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Jens, det hade varit roligt om jag fick svar på det jag skrev ovan.

Författare:  Erland Cox [ mån nov 20, 2017 11:47 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Jonas, jag har fått mina Weber 50:or att fungera bra.
Förgasare är väldigt könsliga för grenrörslängd om man ska ha dom till att funka runt 4000 varv.
Det brukar bli en fetdip där som om man får den för fet kommer att blöta stiften och ge misständning en bra bit över det varvet.
Det ser ut som om motorn går magert direkt efter att den kom ur det feta men det är en misständning.
Vad är ditt problem?


Erland

Författare:  Erland Cox [ mån nov 20, 2017 11:56 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Mina bromskurvor med rött, steg 3 grenrör och brunt ett rör som är 1" längre med längre primärer och kortare sekundärer, samma mått på rör.
Brun lambdakurva är till brun kurva, svårt att få den mycket bättre med DCO flrgasare.


Bild

Erland

Författare:  Jonas Enderlein [ tis nov 21, 2017 5:11 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Hej Erland, jag har inget problem än, jag var mest nyfiken på va det var för fel med den motorn som Jens hade problem med, och har fortfarande, säkert eftersom han inte har svarat på 1,5 år.
Men det är något att tänka på med grenrörs längderna som du skrev om där, hur magert kan man köra vid fullgas ca 5000 rpm och uppåt med Weber dco på en Volvo gr-h? Den låg ca 0,91.
Mvh Jonas E

Författare:  Erland Cox [ tis nov 21, 2017 5:28 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Jag tillåter min att gå upp till 0,92 och det har inte inneburit några problem.
0,94 är nog max innan det börjar bli för magert.
Helst inte under 0,86.

Erland

Författare:  Matti johansson [ tis nov 21, 2017 11:48 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Helt enig med erland.
Men det känns som om dco har sin bränslekurva o för o få bort eller minska problemen får man göra motorn mer effektiv där problemet uppstår. Genom trattar, grenrör o kaminställning. Kompromisser som vanligt. Obs detta gäller lite värre motorer. Mildare motorer får inte problemet!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Författare:  dundersmurfen [ sön nov 26, 2017 8:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Hur bra stämmer lambdavärdet på dylika motorer? Tänker att det vid vissa varv blåser det rakt igenom lite oförbränt. Vad visar lambdan liksom, för om man lägger den i en trasa dränkt i bensin får man fett utslag å tar man ut den i luften igen så går den över till snålt rätt fort när det dunstar av.

Nu är siffran inte så viktig egentligen man ser ju rätt fint i bänken va med sås som den gillar. Ska nog testa genom att stänga av en tändspole nån dag när jag har lambdan inkopplad

Författare:  Kadett4wd [ sön nov 26, 2017 9:42 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Fast nu mäter ju inte en lambdasond oförbränt bränsle.
Den mäter ju mängden syre i avgaserna.

Så när du håller en blöt trasa av bensin på den så 'kväver' du den så den inte ser nåt syre.
Allt medan det dunstar så ser den syre.

Författare:  Erland Cox [ sön nov 26, 2017 10:25 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Man kan inte justera på lambdan för man har ju overscavenge på vissa varv.
Man får ha den som ledning och så får effekten tala om vad bilen gillar.


Erland

Författare:  dundersmurfen [ sön nov 26, 2017 10:55 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Hur kan den då mäta feta blandningar? Vid lambda 1.0 ska ju allt bränsle brunnit upp med allt syre precis jämnt upp

Författare:  Kadett4wd [ mån nov 27, 2017 5:14 am ]
Inläggsrubrik:  Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Precis som Erland skriver, om man har ett område där avgaspulserna drar ut mer än nödvändigt i avgasröret så kommer den visa en 'snål' blandning' även om det är korrekt.
Detta pga det följer med oförbränt syre ut.
Samma sak händer vid misständningar, eftersom det inte tänt har ingen förbrännings skett, och sonden rapporterar snålt, trots blandningen faktiskt kunde varit så fet att det var därför den inte tände.

Sida 5 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/