Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Erland Cox »

Det blir alltid syre kvar trots 14,7:1 förbränning.
Jag ska nog läsa på lite mer i ämnet.
Vid 16:a borde det bli mer syre kvar än vid 14,7 eller det binder sig som kväveoxid istället?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Kadett4wd »

ja.

Det handlar ju inte om att få en komplett förbränning av syret för kalla det lambda 1
Det handlar ju om komplett förbränning av bränslet.
Om det inte fanns syre kvar efter förbränningen inbillar jag mig att katalysatorer skulle vara verkningslösa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber 50DCO bränsle kurva 2150RC?

Inlägg av Jens Gustavsson »

dundersmurfen skrev:Hur bra stämmer lambdavärdet på dylika motorer? Tänker att det vid vissa varv blåser det rakt igenom lite oförbränt. Vad visar lambdan liksom, för om man lägger den i en trasa dränkt i bensin får man fett utslag å tar man ut den i luften igen så går den över till snålt rätt fort när det dunstar av.

Nu är siffran inte så viktig egentligen man ser ju rätt fint i bänken va med sås som den gillar. Ska nog testa genom att stänga av en tändspole nån dag när jag har lambdan inkopplad

så länge motorn inte miss tänder eller har nått mekaniskt fel så stämmer en bb lamda väldigt bra måste jag säga. va skeptisk för 10 år sen men inte i dag. har inte sett nån sug eller turbo motor ge helt fel värde faktiskt måste jag säga.

ni som är mer teoretiska än mig vad händer då man kör vatten insprutning med lamda värdet?

har tunat väldigt många weber sen denna tråd gjordes och blivit klokare men inte fullärd på långa vägar. har insett att man får leva med lite sämre lamda värden ibland också bara hk och vrid ser bra ut och den inte går så snålt så det blir farligt. vill man ha perfekt lamda så kör man efi :thumbright:

mvh jens
Skriv svar