Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

Jag jag skulle vilja föra en diskussion i om hurvida effekten verkligenstämmer i den här bilen

http://www.garaget.org/?car=100910" onclick="window.open(this.href);return false;

Är en Precision 6262 så sjukt stadigt turbo eller vad är haken???

Jag menar 62mm in och 62mm ut och denna effekten?

Hur mycket drivline förlust kan man räkna på på en sådan bil?

Bromspapperet hittar ni här http://www.garaget.org/?car=100910&image=2089331" onclick="window.open(this.href);return false;

Men enligt det så lägger man ju på 146 hk

Vad säger ni som har varit med och bromsat en och annan motor om detta?

/Peppe
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av Jens Gustavsson »

är det din bil eller?
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av Daniel 850 »

Den gick 10.3 222kmh igår
Sgracing vi fixar de mesta!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

Jo här har ni gårdagens körning

http://www.youtube.com/watch?v=G-qg8FIiOcs" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens: Nejinte min bil men han åker med samma turbo som jag är i valet och kvalet att hänga på på min Saab
så jag vill ha lite mera info om hurvida den verkligen presterar det dom skriver?

Så skule vilja höra av er grabbar som faktist hållerpå och bromsar bilar om era erfarenheter då dom brukar stämma skapligt bra mot verkligheten, iaf i min värld :-)


/Peppe
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

Snubblade även över denna

http://www.maxxtuning.se/kundbilar/mapp ... --andreas/" onclick="window.open(this.href);return false;


Är det verkligen sån förlust på rullar???? :shock:
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

Att jag också undrar ännu mera är pga denna tråden också


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph" onclick="window.open(this.href);return false; … mp;t=66405


Är en 6262 så sjukt bred i kompressormappen helt enkelt att den klarar att kötta den effekten eller vad står på??

Henrik laddade 2,5 bar på filmen jag la upp tidigare och en avgas temp är 890 grader med 2300cc spridare på ca 80% duty
och bränsle E85

På denna film -------------------> http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -qg8FIiOcs" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

Big Al skrev:Så bra är inte Precision.
Jag skulle kunna sträcka mig till 800hk i motorn, ska jag vara ärlig så borde det vara lite under.
Ingen aning om hur de räknat drivlineförlusten, men andra bromspapper på evos som jag sett så har dem inte så mycket förlust som man kan tro.

På den svarta Evon är det pålagt 18% i drivlineförluster från Maxxtuning
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av norrback »

8-12% på en rwd bil i min bänk. 10% mc. Knappast dubbelt för en awd. Vet ej hur stor del som är låda eller axel.

/andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av Erland Cox »

Andre', hur mäter du förlusterna på en mc? Dom har ju sekventiell låda och går inte att lägga i friläge.
Kopplingssliret tar duktigt med effekt.

Erland
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av JohnE »

6262'an är en löjligt bra turbo. Uppskattad effekt i motor är alltid dumt, för sådant är alltid en gissning.
Över 700whp har tämligen många nått med 2-litersmotorer med denna snurra, så det får anses som bekräftat. Både på rullar och i dynapack.

715whp som denna anger är fullt möjligt.
John Edvardsson
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av robban »

700whp går att maxa ut beroende på vilken motor det är och hur trimmad motorn är, turbinen blir lätt lite liten. Som med de flesta av precisions modeller så är det samma mått in och ut.

Men några 860hästar ger den inte.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Andre', hur mäter du förlusterna på en mc? Dom har ju sekventiell låda och går inte att lägga i friläge.
Kopplingssliret tar duktigt med effekt.

Erland
Därför är det högt på mc...så oftast pratar man bara hjuleffekt för att jämföra. Men dom ligger ju lika högt alltid. Det är ju upp till bänk operatören hur han jämför sina siffror.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har fingrat på en topp till en saab som blåste fram över 800hk med en 6262 eller om det var en 6265 i PPF´s bänk.
Likaså har jag micklat fram 795hk i en Opelmotor med en 6265.

så att impellern orkar en bit över 800hk är inget nytt, men,, motorerna är 'krystade'.. de tappar mos troligen på längre belastning.
Opeln gav sken av det iaf.. korta snabba pull i bromsbänk visar fräna siffror,, som efter 250m dalat typ 150hk.
Och då hade ändå den 65mm turbin...
Så en 6262 chokar nog än hårdare, vilket jag tycker Evon på Emmaboda visar också..
Bra ryt i början som tunnar ut när det börjar gå tungt,, typ slutet på 3an och uppåt i växlarna.

kompisens gamle S2 audi visade samma tecken, den hade tuffa siffror i bänken hos PPF..
Men storkna på strippen, bromsade om från Racesoppa till E85 och rytet kom tillbaka.
samma effekt också på lägre laddtryck,, turbon var en 6765 i det fallet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
peppli
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: fre apr 28, 2006 9:10 am
Ort: Örebro

Re: Evo 861hk/970nm med precision hp6262

Inlägg av peppli »

JohnE skrev:6262'an är en löjligt bra turbo. Uppskattad effekt i motor är alltid dumt, för sådant är alltid en gissning.
Över 700whp har tämligen många nått med 2-litersmotorer med denna snurra, så det får anses som bekräftat. Både på rullar och i dynapack.

715whp som denna anger är fullt möjligt.

Ok! får tacka för den infon! Känns ju som att den snurran skulle sitta mkt bra på min 2,0 Saab maskin då isf

Robban - Tack det va sån info jag va ute efter!

Hur är hållbarheten på Precision aggen då? Ska man åka kullagrat eller glidlagrat? Skillnad förrutom spool?
Bruksbilen http://www.garaget.org/?car=205505" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar