Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 11:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 583 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 01, 2016 7:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
den går fet ända upp till 5500rpm och det ska gå att få mycket bättre. tror att det är för små botten ventiler går upp till 100 i morgon och testar vidare.

skulle vilja testa 42 hals ringar också tror den blir enklare då på delgas.

om jag får ok av lars så lägger jag upp mer data och effekt kurva?

kan iallafall skvallra om att detta är nått utöver det vanliga i b20 2150RC :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 05, 2016 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 161
Bottenventilen styr ju bara karaktären på accen. Halsringar testade jag på en 230 2,5 i helgen. Gjorde inget på effekt mellan 43 o 46. Troligen var toppen för trång. Med f16 rör har åtminstone jag kommit fram till att man måste åka fetare lf för att kompensera. Men övergångsproblem är ofta ett faktum på 16. Testa f11 rör och f8 eller f9 på lf. Mvh matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 08, 2016 5:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
Denna dag kommer bli ihågkommen som en viktig dag i sävars historia :) ! Det är första gången lars och jag har nått 100HK/L på en sugmotor B20 :thumbright:

det är en motor på just under 2150 cc så det vart 214hk :thumbright: Kanske inte låter så märkvärdigt men det är det här iallafall :)

kompenserat enligt DIN 70020 (20C och 1013pa) och dagens väder va 999pa och 24.5grac C insugs luft med ny kalibrerad last arm ca 1-1.5nm snålt ställd.

Motorn är främst byggd för is race 2150RC sesong 2017.

det kommer nog en film med härligt weber ljud senare men det kommer inget fullständigt recept. och det får ni respektera.

inga jätte extrema special grejor (som rull kam, rull vippor, torrsump mm) men väl tunat koncept med många fina detaljer kan jag iallafall säga utan att avslöja för mycket.


mvh jens och lars

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 08, 2016 9:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 177
Ort: Lycksele
Kul :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 08, 2016 11:54 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Jag förstår att det är viktigt att hålla receptet hemligt.
Hela RC Sverige står ju i startgroparna att bygga B20 nu.
Kul att ni håller på med B20 men synd att ni behandlar det som en statshemlighet.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 9:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
inget är jätte hemligt men man måste respektera att lars (och till viss del jag med) har jobbat fram detta koncept under många år och lagt ned en massa tid och pengar också så lite hemlig tycker jag han får va.

jag har sponsrat med en del timmar i dynon av eget intresse och för att testa mina grejor jag säljer så det kommer i långa loppet att gynna mina egna motorer och andra av mina B20 kunder också.

va riktigt kul att äntligen passera 100hk/L och få ett rätt så brett register också! har alldrig hört en så arg B20 och hur den drar speciellt på lite högre varv är härligt att höra här inne i dyno rummet.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am
Inlägg: 215
Jag tycker absolut att ni ska hålla på era tankar finns inget anledning att dela för vi är ju trotts allt konkurrenter i någon form och endel jobbar för framgång andra inte. Men nått jag inte gillar är när man själ ideer och tankar från andra men det roliga är att den som gör det är alltid ändå 2 för du vet hur det ser ut men inte varför. Sådant händer och framförallt att snacka skit om andras jobb. Synd men det är endel i vardagen att höra sådant. Tycker att det lågt och fram för allt när det inte finns relevans i påståendena samt att den utsatte inte ens vet om saker någon drar igång.
Tex en som bromsat en snurra med läckande sätesringar på insug som satan för ägan hade inte tanke om att byta dom då ombyggnationen gjordes trotts man nämnde detta varierande cylinder leakdown för dom rör sig och sedan spöa den 1-5 säsong utan ens bytas stift under hela tiden knappt olja och aldrig kollat ventilspel sedan lämna bort motorn till helt främmande människor och undra varför den inte riktigt prestera ? :hihi: + att ingen har ens fråga den som byggt motorn om hur landet ligger. Jag säger som det är och det finns alltid 2 sidor av ett mynt ta reda på båda innan man säger nått det är mycket trevligare så :) Detta är motor byggar värdens Anus helt klart :angryfire: .
Diskutera kan man göra inga problem men dra av sig alla kläder och stå där helt naken tycker jag inte att man ska göra spara kalsongerna i allafall som sagt framgång tycker jag man når genom hårt jobb inte genom andra.

Jens : B20 power Bra gjort :) får se och hoppas jag spöar det 100liter hp på B20 de inte lätt .Håller just på med en sådan. 92.50borr Weber 50or JE kolvar / H-profil stakar etc etc

_________________
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 10:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8767
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Ställ bänken korrekt, även om du anser det är till din fördel Jens.
Finns minsta tvivel så skapar det snack hos 3dje part, som i slutänden missgynnar alla bromsörer.

I övrigt, grattis, bra jobbat!
Upp med filmen nu ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 246
Ort: Bollnäs
Vad blev det för vrid?

Skickat från min tegelsten via tapatalk.

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 12:42 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
232nm tror jag det va ungefär.

här är filmen full gas vid ca 4500 sen drar vi den till 8000rpm https://www.youtube.com/watch?v=N5Ny4mJ ... e=youtu.be

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 4:44 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Jag funderar ständigt över andras idéer och tankar och det gör säkert alla ni andra också.
Ingen av oss har gått in i trimningsvärlden utan nån information från andra.
För att det ska bli nån utveckling krävs det att man tar vid där andra inte kommit längre annars blir det ingen utveckling.
Alla lär sig något av att titta på saker som andra gjort, en del gillar man och annat ogillar man.
När ett problem uppstår som t.ex. att en modifiering inte gav det resultat man väntade sig
så får man tänka till och fundera ut varför det inte fungerade.
Jag har på sistone funderat på flödeskurvor och varför större ventiler inte alltid ger mer effekt.
Jag tror att jag har kommit på svaret också och ska testa det o bänk men det får bli min hemlighet.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 4:57 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20283
Ort: Tomterna/sävar
inget är hemligt på mina motorer. bara att fråga :thumbright: men mina kunder vill ibland inte att de läggs upp alla data och då är det bara så. jag ska prova att gå från 40 till 41mm på min nya B18 (86mm borr) motor som ska upp i bänken efter säsongen. men ska prova i en flödes test skrot topp först.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 6:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Inlägg: 3249
Ort: Överkalix
Är det inte en Stefan-topp i Lars motor?

_________________
Dänniz 073-8447664


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 6:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am
Inlägg: 215
Absolut är det bra med utbyte av ideer men problemet med det är att om påstådda resultat bygger på för dåligt fakta underlag då blir allt annat efter det. Då missar man något därför är jag inte så brydd vad någon annan gör direkt vist är de kul kika på lösningar och så samt se olika jobb men jag har valt att jobbar fram ett facit bit för bit i min takt utan genvägar :thumbright: . Gör tester med variabler som många gånger kan tyckas vara onödigt men jag anser att ska vi man en bedömnings mall måste den vara omfattande och innehålls rik. Som detta med vent storlek varför det ena ger det andra. Min senaste Grp H 2.5 har 49mm insugsventil så vi får se facit på det nu när den ska upp i dynon igen efter ett block problem.
Med trimningen tycker jag allt för många sågar saker innan man har tort på fötterna. :thumbright:

_________________
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 09, 2016 6:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
När det inte blir som man har tänkt fast man tycker att det borde blivit så får man ju tänka efter.
Ingenting är så enkelt som man önskar att det vore.
Det händer en bra grej och en dålig grej med större ventiler.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 583 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010