Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

ökade luften till 170 och det vart ytterligare bättre
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi testade 4:1 röret också men det vart inte nå bättre men det gav samma effekt nästan på max varv som orginal KG steg3 röret. ca 20hk mindre vid 4500rpm men lamdan va fetare där också.

vi är nöjda med sista dagarnas B20 dyno tester men det är slut nu på det roliga. jag kommer med lite mer bilder och funderingar i morgon. känner sig som efter några dagar på en tävlig nu eller efter en 3-4 dagars musik festival ungefär :hihi:

49 fullgas pull vart det utan minsta mekaniska problem i motorn. bra motor du byggt lars! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

här kommer några bilder till.

en mycket bättre bränsle kurva :thumbright: (den gav 200.5hk på en annan repa faktiskt men den här var från ett lägre varv och mer intresant :hihi: )

Bild

en jämförelse mellan en proffs byggd modärn 2150 Rc motor och en veteran B20 på stort sätt samma storlek, lite för vass kam för rätta vridet kanske men det är coolt och viktigare att den ska kunna sjunga ut till närmare 8000 i vårt fall 8) (B20 tappar ingen effekt till minst 7500 men jag släppte gasen lite tidigt på detta pull) (samma svängmasse kompenserigar mellan motorerna)

Bild
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Göran »

Något snällare kamm så hadde den gamla spisen varit minst lika bra ner till, typ 263 1.27. Bra lambda kurva ni fick till över registret.
Jag trode 4-1 röret skull leverera mer topp effekt brukar bli så med avkall på mellanregistret.

//Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle vilja testa det grenröret med en 2.75- 3" colektor då skulle det nog gett mer topp effekt skulle jag tro? jo lars trixade till bestyckningen riktigt bra (bästa jag nånsin sett faktiskt :thumbright: ) där på slutet på det konceptet :thumbright:

jag har ett custom grenrör med justerbart sekundär rör som skulle va kul att testa nån gång. 42.5mm inv dim och 48mm sekundär rör och 2.5" colektor med längd ned till 60cm.

ska tilläggas att gämförelsen inte är helt ärlig då vi fegade tändningen ett par garder från max vrid/effekt på 2150 och den hade en annan korigerings faktor som ger ett par hk mer men ändå fränt att veteran motorn ger så bra kräm :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det för ett 4:1 rör? Har du några bilder?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det synds på bilen. skulle va kul att testa med ett som inte är ombyggt, tror det skulle ge mer på pik effekt iallafall?

utanför bilden så konar det upp till 3" på ca 50 cm längd
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av fugazi »

Film? Låter den arg eller bara halvelak?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Erland Cox »

Det är inte konstigt att det inte funkar med den kollektorn.
Jag har monterat en merge kollektor på mitt men jag har inte testat mot nåt annat.
Det känns bra på bilen dock men svagare längst ner än 4-2-1.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland har du nån bb lamda i bilen din? man ser i bänken så ofta att ett grenrör eller insugnings längder mm oftast påvärkar effekten på grund av att lamdan ändras mer än vad avstämningarna gör :) vi har det bra vi som nu kan se svart på vitt vad som händer. det måste ha varit svårt förut att bena ut vad som fungerade och inte utan den förut.

magnus jo den låter arg minst sagt :thumbright: frucktansvärt vasst och klasklart weber ljud som är helt utan miss stämnigar speciellt på slutet då vi började få till den fina bränsle kurvan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Erland Cox »

Hur gör du med lambdan på de varvtal som motorn ventilerar ut friskluft genom avgasröret?
Har mycket användning har man för lambda värdet på en motor med vass kam?
Det är effekten man måste titta mest på.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Jens Gustavsson »

så sa jag förut (nästan 10år sen nu) också erland men lamdan och effekten säger samma sak 100% av fallen vad jag har sett hittills i min bänk. jag är nybörjare i dyno branchen speciellt i sugmotor värden men jag har alldrig blivit lurad än vad jag vet iallafall? utan lamda i dag så lever man i stenåldern men alla har inte förstått det än. sen bygger man motorerna oftast så de inte blåser rakt igenom så mycket det är slöseri med luft och bränsle = VE tycker jag, speciellt på en B20 som måste göra hk av alla cfm som kommer igenom den dåliga insugnings kanalen.
lamdan är som en flödes bänk... den kan ibland säkert lura en men bättre att bli lurad ibland än att gissa blint hela tiden. man lär sig också med tiden när och varför den luras
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har kört med vanlig lambda på mina körbilar bara för att se så jag inte kör magert.
Justerar gör jag efter gången, emulsionsrör efter svar från låga varv.
Munstycken efter hur fort den varvar ur. Blir inte bättre sen i bänk med lambda.
När vi har kört vassa sugmotorer i bänk med bredband så kollar jag kurvan och justerar efter lambdan.
Väldigt ofta finns det ett varvtals område där man får gå åt rakt motsatt håll jämfört med lambdan.
Enkelt att kolla, bara att lägga kurvorna över varandra och se vad som hände med effektkurvan.
Lambdan säger bara hur mycket syre du har i avgaserna men inte varför du har det.
Men visst hade det varit skönt med en magisk trollstav.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Erland Cox »

På vägen hit idag kom jag att tänka på att innan lambdan så använde man sig av brake specific fuel consumption.
Såg man tex att bsfc gick upp på höga varv så var plenumet för litet och dämpade inte pulserna tillräckligt så förgasarna dubbelsög.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Tommy Luhr »

Den klassiska bromsbänksmätningen med bränsle flödesmätare och en tratt med luft flödesmätare i borde ju faktiskt inte ljuga alls!

Dom ställen jag varit på som bromsat har använt allt från co-mätare till vanlig smalbandslambda.
Ändå har dom fått motorerna att fungera bra tycker jag.
Ligger mycket i erfarenhet här skulle jag tro!
Kul att motorn gav 200 pållar iaf:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar