Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av elliot8 »

Den katalogen som du har Erland har inte jag,men tittar man på KGs hemsida så står det 101 nockvinkel,samma värde fick även Jens när han mätte upp den,jag har alltså inte specialbeställt någon nockvinkel utan bara beställt en CW1 som den är.

Ville bygga en motor som inte varva så fruktansvärt mycket pga att det sitter en sån där hemsk yxvev i den (rädd för att varva)

Bra vrid blev det iallafall,

Lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:det är bara att beställa den nock vinkel man vill ha. kanske kostar några kronor till? den kamaxeln är skaplig men vill man ha en riktigt fin ska man prata med AGAP eller med mig men de kostar lite mer flis


Du svarade aldrig på frågan Jens, Du skrev ju att man skulle fråga dig om kammen.

Erland
jag hjälper dig gärna med en kam erland berätta bara så mycket du kan om motorn och användnings området och bilen och så ska jag gå igenom min stora data bas med uppmätta B20 kamaxlar och ge ett par förslag sen kan vi dividera vidare om hur den optinala kammen för den motorn ska se ut och hur resten av ventilmekanismen ska utformas mm.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Bara en vanlig motor som man har i en bil och kör med men den ska lämna över 200 hästar.
Dom jag har nu lämnar runt 180 med Weber 45:or men jag har tänkt att använda 50:or istället.
På B20 standard borr kör jag B18 toppar med 44-37 ventiler.
Frågan är hur mycket man kan ta upp kanalen innan det går hål, enligt Pipemax räcker 38mm
och det krävs 190 cfm in och 150 ut i toppen och det är ju inte omöjligt.
Jag tänkte flytta styrningarna 1mm mot tändstiftet för att få till en bättre kort radie.
Avgas tänkte jag flytta utåt mot cylinderväggen för att räta upp kanalen över grytan.
Eftersom jag flyttar insug från vippan så funderar jag på att borra vippan offset och sätta i en större bussning.
På så vis får jag bättre utväxling också och mera lyft på insug.
Problemet är lyftet som krävs:

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.526 0.566 0.623
Exhaust = 0.475 0.512 0.563
Max-effort Intake Lift = 0.653
Max-effort Exhaust Lift = 0.590
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .566 Lift @ 7500 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .512 Lift @ 7500 RPM

Minst 13.4 mm på ventilen in och 12mm ut men helst minst 14.4 och 13 mm.
Det krävs i princip 1,7:1 i utväxling in och 1,6:1 ut om man inte går på med en rullkam.
Sen måste nog kammen bada i olja så jag får bygga nåt kar under.
Jag tänkte även minska vevhuspumpningsförlusterna genom att ta upp fönster mellan
cylinder 1-2 och 3-4.
CW1 kammen låter som en kopia på en gammal S kam.

Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Linkansg1 »

BOA6 med 1.6 in/BOA5 ut.Klassisk motor med klassiska profiler!Ger 200hp rätt avstämd. :-)
Richard Gustafsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Richard Gustafsson »

Erland Cox skrev:Bara en vanlig motor som man har i en bil och kör med men den ska lämna över 200 hästar.
Dom jag har nu lämnar runt 180 med Weber 45:or men jag har tänkt att använda 50:or istället.
På B20 standard borr kör jag B18 toppar med 44-37 ventiler.
Frågan är hur mycket man kan ta upp kanalen innan det går hål, enligt Pipemax räcker 38mm
och det krävs 190 cfm in och 150 ut i toppen och det är ju inte omöjligt.
Jag tänkte flytta styrningarna 1mm mot tändstiftet för att få till en bättre kort radie.
Avgas tänkte jag flytta utåt mot cylinderväggen för att räta upp kanalen över grytan.
Eftersom jag flyttar insug från vippan så funderar jag på att borra vippan offset och sätta i en större bussning.
På så vis får jag bättre utväxling också och mera lyft på insug.
Problemet är lyftet som krävs:

-Recommended Camshaft Valve Lift-
Minimum Normal Maximum
Intake = 0.526 0.566 0.623
Exhaust = 0.475 0.512 0.563
Max-effort Intake Lift = 0.653
Max-effort Exhaust Lift = 0.590
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .566 Lift @ 7500 RPM
Minimum Exhaust Valve Lift to prevent Choke = .512 Lift @ 7500 RPM

Minst 13.4 mm på ventilen in och 12mm ut men helst minst 14.4 och 13 mm.
Det krävs i princip 1,7:1 i utväxling in och 1,6:1 ut om man inte går på med en rullkam.
Sen måste nog kammen bada i olja så jag får bygga nåt kar under.
Jag tänkte även minska vevhuspumpningsförlusterna genom att ta upp fönster mellan
cylinder 1-2 och 3-4.
CW1 kammen låter som en kopia på en gammal S kam.

Erland
hej alla här på sävar! tänkte att jag kanske kunde dela med mej av lite ideer här.. :)
jag har portat MÅNGA b20 samt 21/23 topplock!
tog väldigt många topplock innan jag lärde mej hur dom skulle va(tänk om man känt till flödesbänkar på den tiden!..)

dom flesta jag portat på sistone har flödats hos jens, bla den toppen som lars körde med nu i "vridmotorn".

kan dra snabbt om en motor som jag hade i min ägo för typ 10-12 år sen. den b20n va på 93borr 85 slag. hade bromsats till 200hk jämnt med weber 50. toppen var aldrig flödad,men 46/38 ventiler,minsta area in 36,5volvos s-kam,12,0 o kompa,kg typ tre grenrör.
me 45or gav den 175hk.. bytte mellan massa olika kammar sen, bla timo 848,kg5,h3,nh 193.
samma motor,med värre kam gav samma effekt.. ökade arean in till 38,5. effekten steg 10hk med betyligt längre register,samma botten effekt.. med 4-1 ståhl rör 8hk till med samma register. den gav i slutet 218hk på ungefär 7000rpm med nh193 kammen med 50or. med 45or 175hk. :wink:
såå, ville bara belysa vikten av att använda nog flödesvänliga grejor på insugs sidan.
tycker själv att de verkar som att ska man ha cirka 200 ärliga hk ur en 2,0/2,1 så behövs nog minst 13mm lyft in.. å minst 48or!

sen en sak som jag märkt på många b20 motorer är att inte ha "förliten" minsta area in på b20:is.. tror även jens varit inne på samma sak?.. runt 37-38 funkar jättebra med lite värre kammar.. har även provat alla möjliga kombinationer av ventiler46/40/38/37,35 44/40/38/37/35 42/38/37/35 även 48/36..
sammanfattningsvis kan jag säja att alla med 38ut har gått bäst! har alltså provat 46/35 sen 46/38 osv inga andra ändringar.
provat alla på marknaden förekommande grenrör samt några hembyggda..
åtdeminståne 20 olika kammar.. vippbryggor,insug,trattar,olika förbränningsrum,kort slag vs längre osv..

så vad min erfarenhet säjer, så minst 13mm på ventilen in å runt 265-270 på 1,27. helst samma ut. ingen av mina har gått bättre på nåt vis med mindre avgas.. möjligt under 2500 men där har man väl inget att göra?! :wink:
tycker även att mina gått finast med 105-110 i nock, men de beror ju på övrig setup av bilen..
sen tror jag personligen att ska man få ut 200 ärliga ur en 2liters b20 så får man offra lite av bottendraget,under 3500 typ...

lite ideer iaf.. :) btw, tycker förövrigt att det är svårt att komma över 200 i flöde på b20 toppar!! åtdeminstone om man ska va säker på att dom ska hålla..
mvh Richard
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Detta är ungefär vad jag kommer upp i med 44-37. Det står 35 i diagrammet men det är 37.

Bild

Den har ungefär 38 mm i minsta area och jag behöver en kam som lyfter minst 12mm 75 grader efter TDC.
För att få mer flöde än såhär på min bänk krävs större hål än 38mm men det finns en gräns för vad toppen tar.
Toppen ovan har jag kört 2000 mil på gatan med förra sommaren och den håller.
På avgas ska jag höja golvet så jag kommer upp i över 150 CFM.
45:or på en B20 ger aldrig över 180 av mina hästar, dom tar nog 15 cfm av höglyftsflödet på insug.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har kollat upp några olika kamaxlar ska ta nån bild på kurvorna och mer data men hinner inte klart med det i kväll.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Jag har kollat alla AGAP:s och förutom rullkammarna lyfter dom för lite.
De som har s.k. 14 mm i lyft får 13.2 på ventilen med verklig 1.45 utväxling och spel.
Dessutom för mycket duration som ger samma effekt fast högre upp i varv, helt meningslöst
eftersom det gör att registret mellan växlarna krymper.
Drog den bra från 5500 till 7500 innan och den drar från 6500 till 8500 så blir det 26.7 respektive 25% av registret.
Registret blir kortare utan effektvinst eftersom toppen inte flödar så att man kan varva så mycket.
Kanske det funkar med mycket duration och 55 graders säten men håller det att köra med mer än 400 meter åt gången?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland för att få till 200+hk i en 88.9x80mm B20 behöver man gå några extra steg och vist det tar lite tid och pengar men jag gör en jämförelse får du se i min kamaxel cam pro plus mätare..


bland det fränaste som fanns på 80 talet va en sån här BOA 6 kam med 267 grader vid 1.27 på kamaxeln och om man trixade lite kunde man få 1.48 i utvälig kanse om man hade tur.

det fränaste liknande i dag förutom Agaps rullkams serie är en Agap 284 (268 grader och menar man alvar så kör man med omsvetsad juster skruv som jag kört sista åren helt utan problem. då får man 1.60 i ärlig utväxlig.

jag lägger de båda på 104 grader och med 0 spel .....


Bild


då se man att man får 14mm lyft vid max kolv hastighet och 14.80mm max lyft

har man stämt av allt mot 7000rpm och kör med ca 13-1 i kompa så ska man passera 200hk med lite marginal på 98 oktan/35 grader. den ska dra fint mellan 4800-8000 tycker jag om allt lirar.

vill man ha lite mer under 5000 så kan man backa till den lite mildare agap 280 kamaxeln på insug men jag skulle nog ligga kvar på den värre ut.

ser man sen på durationen vid ventilspel så har agap kamaxeln mycket mindre duration än den gammla BOA:n (ca 18 grader vid 0.35mm) och det ger nog ca 1- 1.5 bar mer på kompa mätaren :thumbright: (borde landa kring 14 bar) (men vad som händer med ramper och ventilspel på höga varv låter jag va osagt men på kompa mätaren så blir det skilnad iallafall blandannat baserat på lars senaste ventilspels test med isky 309 profilen)

kollar man på maximal pik open acc som perAagne brukar säga är så låg på gammla kamaxlar så ser man att den är inte låg utan mycket högre och elakare mot ventil mekanismen. kolla riktigt noga och ta med i beräkningen att kam och tryckare sviktar ett par tiondelar vid avgasöppning så ser man att den snärtar till lyftaren precis där.
därimot ser man att acc där ventilen vänder så behöver agap kamaxeln lite mer tryck i fjädern men det är inga problem vad jag sett i praktiken under 8000rpm om man har hyffsat lätta grejor men det har man om man lägger ribban så här högt.

jag har inte pipe maxat nått än så jag reserverar hk beräkningarna och varv lite men nån i närheten blir det nog om man räknar på B20 egenheter och så. ca 112i VE skulle jag tro det blir?

(erland S kamen och CW1 har inget gemensamt. för övrigt mycket myter om att olika kamaxlar är kopior hit och dit, faktiskt inte så vanligt. skönt att kunna mäta och veta istället för att lystna på gammalt skrock )

välkommen i på forumet också rickard, det behövs fler B20 trimmare här :thumbright:

vi räknar och funderar vidare i morgon.

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Ett stort problem med AGAP:s kammar är att de sliter ut lyftaren eller tryckaren i kanten.
Det blir värre på B20 men det syns redan på en tryckare på en Rally B23 och den har bara gått några tävlingar.
KG 6 kammen som satt i innan och som sitter i nu igen håller fint.
Jag slet ut 2 AGAP B20 kammar förra året och det var inte de vassaste profilerna.
Inte så kul att lägga dyra pengar på en kam som håller 500 mil, då kör jag hellre med S och R med omgjorda vippor.
AGAP tycker ju inte att man behöver härda CWC skitämnena men det gör KG.
Vad jag kan mäta på kammarna jag har så kör ingen av dom med lutning på nocken som man ska för att lyftaren ska rotera.
Jag har mätt med mikrometer på sidan av bascirkeln och det skiljer ingenting i mått.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är inte vad jag sett? jag har mäta flera olika agap kamaxlar och jämfört och det är "rätt lutning" (prova mät med ett fint sjut-mått istället för en bred mikrometer kanske?). de roterar tryckarna som de ska, jag har även mätt och testat dem vetenskapligt då jag vill veta inte tro om såna saker. det finns dock lite olika teorier om hur mycket slipningen ska lutas och då jag beställer kamaxlar så brukar jag välja lite mer (har inte pappren på exakta mått här) men det finns baksidor åt båda hållen av den teorin med det där med nock lutning/ lyftar rotation.

chill cast behöver inte härdas det blir inte direkt hårdare bara snett och krokigt så man måste rikta och det är svårt och riskabelt. ibland blandas olika yt behandligar ihop med härdning har jag sett. jag kan fixa mangan fosfatering på kamaxlarna vid extrema belastningar men det ska inte behövas.


om man ser på datan på olika profiler på tex B23 kamaxlar så ser man att det omöjligt kan va mer slitage på en agap mot tex en annat märke då den är väldigt väl beräknade för mycket effekt, vrid och mekanisk förslitning. det finns många kamaxlar som inte är beräknade för lite slitage dock men går inte in på namn.

men erland ska man köra S kam blir det inga 200hk! den duger till folkrace.... eller inte ens det idag :)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Skillnaden mellan dig och mig Jens är att jag har kört med mina grejer medan dina kammar går av innan dom ens gått en mil.
Hur kan du säga att du har nån koll på slitaget då? Kör med grejerna så det blir mil av det så ska du se.
Det är möjligt att kammarna lutar nu men den första jag fick är väldigt lätt att mäta för den är nerslipad i ämnet
betydligt bredare än nocken och den är garanterat rak, flera lyftare på båda kammarna har slutat att snurra.
Du som har mätt kammar borde väl veta att en H3 är en S med 105 graders lobseparation istället för 101.
S är absolut ingen dålog kam men den har lite lite lobseparation och lyft för min smak.
Du ser på lyftaren hur mycket lutning kammen ska ha, det finns olika vinklar, high och low taper.

Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Linkansg1 »

En fråga bara,hävdar ni att det inte har funnits någon b20 på 200+ hp innan pipemax och AGAP?Vet några som byggde en 2liters avsedd för la carerra panamericana till en jänkare. BOA6:a 1.6 in/std ut.Visserligen ett "cheater" tändsystem, men den gav 200+ iaf.Körde s i dyno hos Jaktlund.1.6:1 gav inget på topp,därimot mer på mellanregistret.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Vi byggde en på min tid hos KG som hade foder och var destrokad men jag kommer inte ihåg slag och borr.
Den hade en steg 7 topp, dvs, både insug och avgas var höjda.
Den bromsades av Norrmannen som köpte den till en bra bit över 200 hästar men jag minns inte exakt.
I KG:s broms plockades det ut som mest 213 hästar på en 2 liters rallymotor med rest insugningskanal.
Sen vet jag inte hur det var med kalibreringen på varvräknaren på den bänken.
Själva bänken kontrollerades med vikter och bromsningen var statisk så det är jämförbart med de
effekter som Jens och Göran bromsar fram eftersom de drar av accelerationsförlusterna.
Jag bromsar på rullande landsväg utan att dra av förlusterna och vill komma upp i över 200 hästar där.
Hos Görans motor bromsade en 2.1 liters motor med 45:or 195 hästar medan en liknande motor men
på 2 liter bara bromsar 175 hästar där jag kör.

Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Linkansg1 »

Ok,vill du ha 200 på hjulen ur en gatkörd 2liters har du lite att stå i ! :-)
Skriv svar