Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den går fet ända upp till 5500rpm och det ska gå att få mycket bättre. tror att det är för små botten ventiler går upp till 100 i morgon och testar vidare.

skulle vilja testa 42 hals ringar också tror den blir enklare då på delgas.

om jag får ok av lars så lägger jag upp mer data och effekt kurva?

kan iallafall skvallra om att detta är nått utöver det vanliga i b20 2150RC :thumbright:
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Matti johansson »

Bottenventilen styr ju bara karaktären på accen. Halsringar testade jag på en 230 2,5 i helgen. Gjorde inget på effekt mellan 43 o 46. Troligen var toppen för trång. Med f16 rör har åtminstone jag kommit fram till att man måste åka fetare lf för att kompensera. Men övergångsproblem är ofta ett faktum på 16. Testa f11 rör och f8 eller f9 på lf. Mvh matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Denna dag kommer bli ihågkommen som en viktig dag i sävars historia :) ! Det är första gången lars och jag har nått 100HK/L på en sugmotor B20 :thumbright:

det är en motor på just under 2150 cc så det vart 214hk :thumbright: Kanske inte låter så märkvärdigt men det är det här iallafall :)

kompenserat enligt DIN 70020 (20C och 1013pa) och dagens väder va 999pa och 24.5grac C insugs luft med ny kalibrerad last arm ca 1-1.5nm snålt ställd.

Motorn är främst byggd för is race 2150RC sesong 2017.

det kommer nog en film med härligt weber ljud senare men det kommer inget fullständigt recept. och det får ni respektera.

inga jätte extrema special grejor (som rull kam, rull vippor, torrsump mm) men väl tunat koncept med många fina detaljer kan jag iallafall säga utan att avslöja för mycket.


mvh jens och lars
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kjelle »

Kul :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag förstår att det är viktigt att hålla receptet hemligt.
Hela RC Sverige står ju i startgroparna att bygga B20 nu.
Kul att ni håller på med B20 men synd att ni behandlar det som en statshemlighet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inget är jätte hemligt men man måste respektera att lars (och till viss del jag med) har jobbat fram detta koncept under många år och lagt ned en massa tid och pengar också så lite hemlig tycker jag han får va.

jag har sponsrat med en del timmar i dynon av eget intresse och för att testa mina grejor jag säljer så det kommer i långa loppet att gynna mina egna motorer och andra av mina B20 kunder också.

va riktigt kul att äntligen passera 100hk/L och få ett rätt så brett register också! har alldrig hört en så arg B20 och hur den drar speciellt på lite högre varv är härligt att höra här inne i dyno rummet.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av PFR »

Jag tycker absolut att ni ska hålla på era tankar finns inget anledning att dela för vi är ju trotts allt konkurrenter i någon form och endel jobbar för framgång andra inte. Men nått jag inte gillar är när man själ ideer och tankar från andra men det roliga är att den som gör det är alltid ändå 2 för du vet hur det ser ut men inte varför. Sådant händer och framförallt att snacka skit om andras jobb. Synd men det är endel i vardagen att höra sådant. Tycker att det lågt och fram för allt när det inte finns relevans i påståendena samt att den utsatte inte ens vet om saker någon drar igång.
Tex en som bromsat en snurra med läckande sätesringar på insug som satan för ägan hade inte tanke om att byta dom då ombyggnationen gjordes trotts man nämnde detta varierande cylinder leakdown för dom rör sig och sedan spöa den 1-5 säsong utan ens bytas stift under hela tiden knappt olja och aldrig kollat ventilspel sedan lämna bort motorn till helt främmande människor och undra varför den inte riktigt prestera ? :hihi: + att ingen har ens fråga den som byggt motorn om hur landet ligger. Jag säger som det är och det finns alltid 2 sidor av ett mynt ta reda på båda innan man säger nått det är mycket trevligare så :) Detta är motor byggar värdens Anus helt klart :angryfire: .
Diskutera kan man göra inga problem men dra av sig alla kläder och stå där helt naken tycker jag inte att man ska göra spara kalsongerna i allafall som sagt framgång tycker jag man når genom hårt jobb inte genom andra.

Jens : B20 power Bra gjort :) får se och hoppas jag spöar det 100liter hp på B20 de inte lätt .Håller just på med en sådan. 92.50borr Weber 50or JE kolvar / H-profil stakar etc etc
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Kadett4wd »

Ställ bänken korrekt, även om du anser det är till din fördel Jens.
Finns minsta tvivel så skapar det snack hos 3dje part, som i slutänden missgynnar alla bromsörer.

I övrigt, grattis, bra jobbat!
Upp med filmen nu ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Love »

Vad blev det för vrid?

Skickat från min tegelsten via tapatalk.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

232nm tror jag det va ungefär.

här är filmen full gas vid ca 4500 sen drar vi den till 8000rpm https://www.youtube.com/watch?v=N5Ny4mJ ... e=youtu.be

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag funderar ständigt över andras idéer och tankar och det gör säkert alla ni andra också.
Ingen av oss har gått in i trimningsvärlden utan nån information från andra.
För att det ska bli nån utveckling krävs det att man tar vid där andra inte kommit längre annars blir det ingen utveckling.
Alla lär sig något av att titta på saker som andra gjort, en del gillar man och annat ogillar man.
När ett problem uppstår som t.ex. att en modifiering inte gav det resultat man väntade sig
så får man tänka till och fundera ut varför det inte fungerade.
Jag har på sistone funderat på flödeskurvor och varför större ventiler inte alltid ger mer effekt.
Jag tror att jag har kommit på svaret också och ska testa det o bänk men det får bli min hemlighet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inget är hemligt på mina motorer. bara att fråga :thumbright: men mina kunder vill ibland inte att de läggs upp alla data och då är det bara så. jag ska prova att gå från 40 till 41mm på min nya B18 (86mm borr) motor som ska upp i bänken efter säsongen. men ska prova i en flödes test skrot topp först.

mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Dennis Öhman »

Är det inte en Stefan-topp i Lars motor?
Dänniz 073-8447664
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av PFR »

Absolut är det bra med utbyte av ideer men problemet med det är att om påstådda resultat bygger på för dåligt fakta underlag då blir allt annat efter det. Då missar man något därför är jag inte så brydd vad någon annan gör direkt vist är de kul kika på lösningar och så samt se olika jobb men jag har valt att jobbar fram ett facit bit för bit i min takt utan genvägar :thumbright: . Gör tester med variabler som många gånger kan tyckas vara onödigt men jag anser att ska vi man en bedömnings mall måste den vara omfattande och innehålls rik. Som detta med vent storlek varför det ena ger det andra. Min senaste Grp H 2.5 har 49mm insugsventil så vi får se facit på det nu när den ska upp i dynon igen efter ett block problem.
Med trimningen tycker jag allt för många sågar saker innan man har tort på fötterna. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Erland Cox »

När det inte blir som man har tänkt fast man tycker att det borde blivit så får man ju tänka efter.
Ingenting är så enkelt som man önskar att det vore.
Det händer en bra grej och en dålig grej med större ventiler.

Erland
Skriv svar