Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
vi fick till förgasarna det va kulorna på nån cylinder som kärvade + bottenventils skräp. med F16 rör och 190B 170 luft så fick vi till en jäkligt fin bränsle kurva och vi kom upp i först 194hk/ca 6400 sen med kortare trattar 197hk/6800.
men motorn vibrerar rätt kraftigt med de tunga kolvarna vid 7400rpm och det slet lös varvräknar magneten i dynon så jag håller på med en ny sån. erland vi har ingen tig här så det går inte att laga sen ska inte de små 45 orna användas sen heller och vi har inte så många timmar kvar att dyna. det satt dock ett sånt där tvådelat insug på 50 orna och det hämar effekten tror jag.
men motorn vibrerar rätt kraftigt med de tunga kolvarna vid 7400rpm och det slet lös varvräknar magneten i dynon så jag håller på med en ny sån. erland vi har ingen tig här så det går inte att laga sen ska inte de små 45 orna användas sen heller och vi har inte så många timmar kvar att dyna. det satt dock ett sånt där tvådelat insug på 50 orna och det hämar effekten tror jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Är det hederliga smidda mahle 93mm?De är inga lättviktare direkt...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
nej volvo orginal B21 E överdimension (mycket friktion kanske?)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
197 hp med den topp är bra, jag uppdaterade befintlig topp det är inga optimala förbräningsrum lite för vida för att få ut den sista effekten och avgaskanalen är lite stor om jag mins rätt den går förmodligen rättbra. Ni måste vara rätt trötta vid detta laget en dag i dynon frästar. povarade ni de långa gren röret med 50orna på kan göra lite.
// Göran
// Göran
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
vi jobbar på vi hoppas fortfarande på 200hk men som du säger man blir trött av att dyna B20 men det är kul. vi har gjort iordning kortare insug och weber 48DCD:orna som ska användas i bilen.
har sovit typ 3 timmar i natt sen B20 mek och dyno i flera dagar tilbaka på min och lars motor
har sovit typ 3 timmar i natt sen B20 mek och dyno i flera dagar tilbaka på min och lars motor
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Hur såg det ut längre ner mellan de två? 10hk vid 6800 är ju trevligt men tappade den nånting i mellan/botten?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
vi bryr oss inte så mycket om effekten under 5000rpm då detta inte är nån rally motor men jag tror inte effektern vart sämmre med stora förgasarna direkt bara lamda värdena ser likadana ut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
200hk är nu uppnådda dock med minimal marginal.
sen körde vi från låga varv en gång men som man ser så fungerar inte bestyckningen nå bra under 4800rpm lamda 0.72 är nog det lägsta lamda mätaren mäter så det kan va ännu lägre också?
sen körde vi från låga varv en gång men som man ser så fungerar inte bestyckningen nå bra under 4800rpm lamda 0.72 är nog det lägsta lamda mätaren mäter så det kan va ännu lägre också?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
- Ort: Hovmantorp
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Hinner ni prova 4-1 röret? Vore intrsant.
Göran
Göran
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
vi hoppas det men det blir med 48DCO gasarna som håller på att monteras nu. blir nog det längre grenröret och ett kortare insug. (det koncept som ska köras i bilen i sommar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
göran vi hittade felet varför den snålade på hög varv tror vi? vi körde utan lock över munstyckena och då kom det upp bränsle ur de över 5500rpm så vi måste dit med längre pinbultar på insugen så vi får dit alla anti-vibrations grejorna på rätt sätt. den vibrerar som sagt endel den här motorn.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Gör genomskinliga lock och verifiera.
Känns som det kan skvalpa mera då locket är väck.
Känns som det kan skvalpa mera då locket är väck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Vi gjorde nya pinnbult med m6 mot förgasarna. Det är ju så trångt... Klippte en bit soppaslang ,bricka,nylockmutter.
Re: Lars malå B20 sug dyno test
Om du har en stor fläkt som blåser över motorn kan det störa bränslet också.Ta då en pizzakartong ur högen och gör en bit som du ställer på trattarna och skärmar av vent.hålen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno test
nu fungerar det igen och vi har fått riktigt fin bränsle kurva nu med de andra förgasar, insug, grenrörs kombinationen och pik effekten är nästan 200 och den håller i till varvstop på 7400rpm. nästan möjligt det fins en pik till över det varvet?
weber 48DCO
44mm halsring
F9
180B/155 luft
acc munstycke 45
40 pump
weber 48DCO
44mm halsring
F9
180B/155 luft
acc munstycke 45
40 pump
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/