Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi fick till förgasarna det va kulorna på nån cylinder som kärvade + bottenventils skräp. med F16 rör och 190B 170 luft så fick vi till en jäkligt fin bränsle kurva och vi kom upp i först 194hk/ca 6400 sen med kortare trattar 197hk/6800.
men motorn vibrerar rätt kraftigt med de tunga kolvarna vid 7400rpm och det slet lös varvräknar magneten i dynon så jag håller på med en ny sån. erland vi har ingen tig här så det går inte att laga sen ska inte de små 45 orna användas sen heller och vi har inte så många timmar kvar att dyna. det satt dock ett sånt där tvådelat insug på 50 orna och det hämar effekten tror jag.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Linkansg1 »

Är det hederliga smidda mahle 93mm?De är inga lättviktare direkt...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej volvo orginal B21 E överdimension (mycket friktion kanske?)
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Göran »

197 hp med den topp är bra, jag uppdaterade befintlig topp det är inga optimala förbräningsrum lite för vida för att få ut den sista effekten och avgaskanalen är lite stor om jag mins rätt den går förmodligen rättbra. Ni måste vara rätt trötta vid detta laget en dag i dynon frästar. povarade ni de långa gren röret med 50orna på kan göra lite.
// Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi jobbar på vi hoppas fortfarande på 200hk :lol: men som du säger man blir trött av att dyna B20 men det är kul. vi har gjort iordning kortare insug och weber 48DCD:orna som ska användas i bilen.


har sovit typ 3 timmar i natt sen B20 mek och dyno i flera dagar tilbaka på min och lars motor :thumbright:
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jakesta »

Hur såg det ut längre ner mellan de två? 10hk vid 6800 är ju trevligt men tappade den nånting i mellan/botten?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi bryr oss inte så mycket om effekten under 5000rpm då detta inte är nån rally motor men jag tror inte effektern vart sämmre med stora förgasarna direkt bara lamda värdena ser likadana ut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

200hk är nu uppnådda dock med minimal marginal.

sen körde vi från låga varv en gång men som man ser så fungerar inte bestyckningen nå bra under 4800rpm :thumbdown: lamda 0.72 är nog det lägsta lamda mätaren mäter så det kan va ännu lägre också?

Bild

Bild
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Hovmantorp
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Göran »

Hinner ni prova 4-1 röret? Vore intrsant.
Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi hoppas det men det blir med 48DCO gasarna som håller på att monteras nu. blir nog det längre grenröret och ett kortare insug. (det koncept som ska köras i bilen i sommar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

göran vi hittade felet varför den snålade på hög varv tror vi? vi körde utan lock över munstyckena och då kom det upp bränsle ur de över 5500rpm så vi måste dit med längre pinbultar på insugen så vi får dit alla anti-vibrations grejorna på rätt sätt. den vibrerar som sagt endel den här motorn.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Kadett4wd »

Gör genomskinliga lock och verifiera.
Känns som det kan skvalpa mera då locket är väck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Linkansg1 »

Vi gjorde nya pinnbult med m6 mot förgasarna. Det är ju så trångt... Klippte en bit soppaslang ,bricka,nylockmutter.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Linkansg1 »

Om du har en stor fläkt som blåser över motorn kan det störa bränslet också.Ta då en pizzakartong ur högen och gör en bit som du ställer på trattarna och skärmar av vent.hålen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu fungerar det igen och vi har fått riktigt fin bränsle kurva nu med de andra förgasar, insug, grenrörs kombinationen och pik effekten är nästan 200 och den håller i till varvstop på 7400rpm. nästan möjligt det fins en pik till över det varvet?

weber 48DCO

44mm halsring

F9

180B/155 luft

acc munstycke 45

40 pump
Skriv svar