Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Tror nog han menade tidtagningen på tävling..
Senast redigerad av The den ons okt 28, 2015 10:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Yes, bänken måste lära bra. Om acc,tiden i bänken är exakt samma som i naturen när bilen startar från noll till 100 kmh, är det okej. Ganska svårt att veta allt vad som händer i startlinjen när man bänkar bilen. Om du har för mycket vrid, du får aldrig fäste, eller om en tung bil har ingen bottenvrid, starten är lös etc..det enda som man ser i bänken som hjälper, är hur effektkurva ser ut på höga rpm.Matti johansson skrev:
Lär man sig sin bänk är ju resultatet samma, fast exakta. Bänken mäter ju tid = klockan om man kör inertiamätning. Ska du mäta på väg med klocka så har man ju ännu större felmarginal pga fler variabler som kan spela in! Största variabeln är ju trots allt förare!!
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jag talar nu om rallycrossbilar var starten är viktig.
Föraren är den största variabel, man kan inte veta i bromsbänk, är bilen nu preppad max. till en viss förare, det måste bara köra mot en klocka, åtminstone de gör det som vill vinna. Vanliga söndagskörare litar på en bromsbänk, den som har mest hästar är snabbast..varför då köra alls på tävlingar, bromspapper räcker.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Då handlar det ju inte så mycket om bromsbänkskörning. Utan om gubben som bygger motorn. Bromsbänkskörning är ju ingen trollslag, det är ju bara ett verktyg för att få ut mest ur hårdvaran. O sällan är maxxeffekt det bästa för en snabb bil. Men en bra byggd motor kan faktisk kombinera körbara och bra effekt. En fin kurva utan slutklämm är ofta en lättkörd bred motor som gör bra ifrån sig hos en stor massa förare (främst rally) men samma motor med slutklämm blir en riktig skarping. Däremot bra slutklämm med klen botten är bara frän att se!! Allt detta går ju att se i bänk.......
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
I en dyno får man ett facit på ett koncept inget annat. Det många totalt missar är att mäta karaktären på motorn det är den som är intressant. Du kan ha samma effekt men 2 helt olika karaktärer i karaktären ingår parametrar om effekt registrets längd samt när den börjar /slutar samt hur fort allt infinner sig. Att trimma utan att få fram ett facit är svårt får då vet man aldrig åt vilket håll man går åt med säkerhet.
Att få till starter går genom chassi justering samt däck val samt utväxling på låda och bakaxel samt vikt fördelningen . Att trimma ned motorn för att få till en start låter märkligt förutom i dragrace där man jobbar med några tusen hp där är en annan sak. Att anpassa chassit till motorn är ju det vanliga om man vill utvecklas framåt inte att enbart anpassa motorn till chassit för då går vi ju inte framåt om ni förstår mig rätt.
Att få till starter går genom chassi justering samt däck val samt utväxling på låda och bakaxel samt vikt fördelningen . Att trimma ned motorn för att få till en start låter märkligt förutom i dragrace där man jobbar med några tusen hp där är en annan sak. Att anpassa chassit till motorn är ju det vanliga om man vill utvecklas framåt inte att enbart anpassa motorn till chassit för då går vi ju inte framåt om ni förstår mig rätt.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Intressant. Jag hade aldrig heller byggt en destroker i första hand. Men nu blev det som det blev. Vad upplever du som negativt, om man jämför med en 2150 som har std-slag?PFR skrev:Har inte direkt nått positivt att säga om "destroker" konceptet i 2150 men var å en får ju göra som man vill.
Mvh Martin
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
PFR skrev:I en dyno får man ett facit på ett koncept inget annat. Det många totalt missar är att mäta karaktären på motorn det är den som är intressant. Du kan ha samma effekt men 2 helt olika karaktärer i karaktären ingår parametrar om effekt registrets längd samt när den börjar /slutar samt hur fort allt infinner sig. Att trimma utan att få fram ett facit är svårt får då vet man aldrig åt vilket håll man går åt med säkerhet.
Att få till starter går genom chassi justering samt däck val samt utväxling på låda och bakaxel samt vikt fördelningen . Att trimma ned motorn för att få till en start låter märkligt förutom i dragrace där man jobbar med några tusen hp där är en annan sak. Att anpassa chassit till motorn är ju det vanliga om man vill utvecklas framåt inte att enbart anpassa motorn till chassit för då går vi ju inte framåt om ni förstår mig rätt.
Ja o siffran är ju inte så viktig utan bara ett bevis på höjden på kurvan. har man kört lite bänk så har man förhoppningsvis lite erfarenhet av kurvutseende och kan se resultatet. det plus jämförande tester, så man ser att man får jämnare kurva, mera vrid eller vad man nu är ute efter. o troligen har man också bilar att jämföra med = bevis på utveckling. klocka på bana kan man absolut använda som slutresultat, men väldigt lite under utveckling anser jag. O då gäller det att man inte bytt fjädring, åker med andra hjul eller liknande....
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
igmab skrev:Intressant. Jag hade aldrig heller byggt en destroker i första hand. Men nu blev det som det blev. Vad upplever du som negativt, om man jämför med en 2150 som har std-slag?PFR skrev:Har inte direkt nått positivt att säga om "destroker" konceptet i 2150 men var å en får ju göra som man vill.
Mvh Martin
Det var inte mig du frågade men du ska få mitt svar.
Volvo har ett väldigt högt block i förhållande till sitt slag.
Om man destrokar motorn blir vevstaken väldigt lång om man ska ha vettig kolvbultshöjd.
Vevstakslängds / slaglängdsförhållandet påverkar kolvaccelerationen från TDC
och med ökande längd på vevstaken blir accelerationen lägre.
En tvåventilsmotor brukar fungera bra med ett förhållande runt 1,75.
En bra kolvbultshöjd på kolven är viktigare än vevstaklängden men jag tror ändå för långa vevstakar ger en sämre motor.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Jag köper ditt resonemang...
Hade gått att bygga en bättre motor med andra ord .
Men min erfarenhet säger mig att det inte har någon större betydelse .
190hk eller 240hk... I rallycross (2150) spelar det ingen roll. Är motorn körbar från 4 till 8 så går den att vinna med.
Vår motor gav 204hk (enligt den bänk vi har här). Konkurrenterna har bromsat betydligt värre siffror (i andra bänkar), men dom hänger inte med ändå.
Vi har kört folkrace med bilar som bromsat 130hk på hjulen... Och fullständigt utklassat killar som kört motorer som bromsat 160-190hk på hjulen.
Dom allra flesta inom svensk rallycross och folkrace letar på fel ställe när dom inte hänger med.
20-30hk extra kommer INTE att ta dig en enda placering högre...
Bifogar en film på en 204hk 2150-motor .
Enligt bromsdiagrammen, så är det den svagaste motorn i hela A-finalen.
https://www.youtube.com/watch?v=bA4XhHFkP3c
Hade gått att bygga en bättre motor med andra ord .
Men min erfarenhet säger mig att det inte har någon större betydelse .
190hk eller 240hk... I rallycross (2150) spelar det ingen roll. Är motorn körbar från 4 till 8 så går den att vinna med.
Vår motor gav 204hk (enligt den bänk vi har här). Konkurrenterna har bromsat betydligt värre siffror (i andra bänkar), men dom hänger inte med ändå.
Vi har kört folkrace med bilar som bromsat 130hk på hjulen... Och fullständigt utklassat killar som kört motorer som bromsat 160-190hk på hjulen.
Dom allra flesta inom svensk rallycross och folkrace letar på fel ställe när dom inte hänger med.
20-30hk extra kommer INTE att ta dig en enda placering högre...
Bifogar en film på en 204hk 2150-motor .
Enligt bromsdiagrammen, så är det den svagaste motorn i hela A-finalen.
https://www.youtube.com/watch?v=bA4XhHFkP3c
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Vinsten beror ju på att ni kan köra
Jag kan inget om rallycross men har kört lite långlopp och det skiljer klart mer på förarna än bilarna, ändå är hästar allt alla tittar på.
Värst är nog rallyåkarna som kan lägga kopiösa pengar på en VOC bil, säkerligen kan det inte vara det man vinner på?
Tävling på riktigt hög nivå där alla förarna presterar på topp så betyder ju materialet desto mer.
Jag kan inget om rallycross men har kört lite långlopp och det skiljer klart mer på förarna än bilarna, ändå är hästar allt alla tittar på.
Värst är nog rallyåkarna som kan lägga kopiösa pengar på en VOC bil, säkerligen kan det inte vara det man vinner på?
Tävling på riktigt hög nivå där alla förarna presterar på topp så betyder ju materialet desto mer.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Med korta rakor har man betydligt mer nytta av kurvhastighet och bra ax ut ur kurvan än toppeffekt.
Sen är föraren bilens viktigaste beståndsdel.
Erland
Sen är föraren bilens viktigaste beståndsdel.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Jag la in denna motorn i PipeMax.Jarmo Y skrev:
Eftersom jag inte visste kamvärden så kan jag inte se hur lyft och duration möter flödet, men när jag justerat ner VE till 108% så den gav ca 194hp så visar required intake flow 177-187 CFM vid 13,2mm lyft vilket stämmer EXAKT mot vad du har mätt i flödesbänk!
Ökar man VE så ökar behovet av flöde...och effekten ökar!
Hade toppen flödat 10 CFM mer så hade den visat 10hp mer i bromsbänken med
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Inte nödvändigtvis eftersom förgasarna ströp effekten.
Erland
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Jaha var det den bromsningen nu igen?
Var kom Micra 2250 ifrån?
Jarmo mixar och blandar så jag blir snurrig
Var kom Micra 2250 ifrån?
Jarmo mixar och blandar så jag blir snurrig
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Eller så är det jag som är snurrig.
Oavsett så måste man flöda hela insugningssystemet så man inte har en propp nånstans.
Erland
Oavsett så måste man flöda hela insugningssystemet så man inte har en propp nånstans.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Det står shootout på papperet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!