Jens Gustavsson skrev:
varför skulle man vilja kalibrera så man får glädje siffror?? det får andra syssla med inte jag!
Det skrev jag inte om du kikar en gång till.
Jag undrade lite om Din70020, pga använder jag den faktorn får jag ganska höga siffror.
Fuktkorrigering kan ställa till det ja, men jag har loggat att det faktiskt också ställer till det på riktigt också.
En motor lämnar inte alls samma mos okorrigerat, även om tempen och trycket är lika om fuktigheten skiljer.
Jag blötte ned golvet runt bänken och blåste runt med tryckluft så jag såg luftfuktigheten ökade mellan två pull(från 27% till 53%).
Har nog kört runt 300-350 pull i vinter bara i studiesyfte, det har gått åt 6 kolvar och två cylindrar *S*(tvåtaktare).
De gillar inte att varvas långt förbi toppeffekten *S*
I övrigt så kör man ju med motorhuven stängd på de flesta bilarna, så ska man trolla fram en maskin som ger bra pulver i karossen ska man nog fasen ge den dåliga förutsättningar i dynorummet

Addera värmestrålning från grenrör mm mm, bökigt, men det går.
Erland, tyngre rullar så det blir längre pull är bra, då slipper du kompensera så mycket för svängmassa i det du bromsar, vilket kan vara svårt att räkna på beroende på hur en vevaxel ser ut exempelvis.
Och den reciprocerande massan måste man ju veta om det ska bli exakt.