Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska försöka uppdatera här lite under morgondagen då vi bromsar på. vi monterar upp allt i kväll och provstartar och kör in lite.

93borr x 80 slag (2.17 liter)

45dcoe och 50dco ska testas

görans motor topp 204cfm

STS 270 värsting kam med över 9mm cam lyft.

11.75 i kompa

3-4 grenrör med olika dim och längder fins här också.

målet är 200hk men det blir nog tufft.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har provstartat och grov synkat och gett kamaxeln lite inkörning. det blir en inkörning av ringarna i morgon.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi börjar med 45:or och ett långt steg tre grenrör....
Bild

Bild
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Linkansg1 »

Äh,spar tid å hoppa över 45:orna... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kör in med den då de fungerar perfekt och är beprövade men innan lunch hoppas vi att 50:orna sitter där :)
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Stefan P »

oj då..det blev en tank från Biltema trots allt ? :whistle: ..hur håller kolvarna ? har för mig att dom blev helt utdömda när jag tipsade om dom tankarna ? :hey: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... it=biltema" onclick="window.open(this.href);return false;
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Kadett4wd »

hujja.. övre kylslangen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

oroa er inte grabbar :hihi: det är utprovade grejor. soppasystemet är flödes prepat och klarar 280hk utan problem med 0.25bars soppa tryck. kylar slangs vecket är en syn villa 90% av flödet är öppet det ser värre ut på bilden, det är bra ni är uppmärksamma :thumbright:

en liten snabb pull med avslag på 6200rpm då lamdan gick upp mot 0.98 vart 168hk din. vi funderar att gå över till race korigerings faktorn då vi kör denna motor då ska siffrorna va helt gemförbara med B20 dyno testerna från görans bänk.

vi kör 45 or med 40 halsring nu med 160 huvud/155 luft F9 och 37 grader tändning och det längsta KG typ 3 grenröret
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

F9 165/140 luft

175 hk /6300rpm och lamda på 0.82 vid toppeffekt

vi har ändrat nu till race korrigering och det vart ett par hk bara mer, nu ska siffrorna va väldigt likt mot görans bänk :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu har vi ringt göran och snackat lite om bromsbänks inställningar så det ska va väldigt likt nu. (vi ändrade vevaxel vikt till 16kg och svänghjul+dynoplate =18kg/290mm (effekten sjönk då från 189-185hk vid ett svep på ca 350rpm/sek) (steddy state vart ca 184hk/6500rpm)

185hk vid 6500rpm ligger vi på nu med mer bestyckning :thumbright: vi är nöjda med det.

nu blir det snart ett kortare grenrör
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

187hk som mest med 45:or och långa röret lamdan vid 0.88 pik sen fetare uppöver därför tappade vi 2-3hk vid 6800rpm.

nu blir det en kortad modell av samma grenrör.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Tommy Luhr »

Känns som att 200hk inte är långt ifrån :)
Uppdatera flitigt Jens så har jag nått kul att titta på under dagen:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart ett litet hål i insuget då det nya grenröret skulle monteras (vid skruvarna) så vi monterar förgasarna nu direkt med det kortare röret så det vart inte lika metodiskt test nu men tiden räcker inte för att laga insuget nu.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Jens Gustavsson »

192hk nu med bra lamda men stiften ser vita ut och lite olika. nått är inte rätt vi hadde hoppats på mer? ska kolla acc pumpar mm.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Inlägg av Erland Cox »

Så går det om man hoppar över ett steg. Det kortade grenröret kanske inte fungerade som det var tänkt.
Gör om, gör rätt!

Erland
Skriv svar