Sida 1 av 39

Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Postat: tis maj 22, 2012 6:30 pm
av Jens Gustavsson
jag ska försöka uppdatera här lite under morgondagen då vi bromsar på. vi monterar upp allt i kväll och provstartar och kör in lite.

93borr x 80 slag (2.17 liter)

45dcoe och 50dco ska testas

görans motor topp 204cfm

STS 270 värsting kam med över 9mm cam lyft.

11.75 i kompa

3-4 grenrör med olika dim och längder fins här också.

målet är 200hk men det blir nog tufft.

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: tis maj 22, 2012 9:30 pm
av Jens Gustavsson
vi har provstartat och grov synkat och gett kamaxeln lite inkörning. det blir en inkörning av ringarna i morgon.

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 7:15 am
av Jens Gustavsson
vi börjar med 45:or och ett långt steg tre grenrör....
Bild

Bild

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 7:25 am
av Linkansg1
Äh,spar tid å hoppa över 45:orna... :lol:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 7:56 am
av Jens Gustavsson
vi kör in med den då de fungerar perfekt och är beprövade men innan lunch hoppas vi att 50:orna sitter där :)

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 8:07 am
av Stefan P
oj då..det blev en tank från Biltema trots allt ? :whistle: ..hur håller kolvarna ? har för mig att dom blev helt utdömda när jag tipsade om dom tankarna ? :hey: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... it=biltema" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 8:39 am
av Kadett4wd
hujja.. övre kylslangen?

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 9:10 am
av Jens Gustavsson
oroa er inte grabbar :hihi: det är utprovade grejor. soppasystemet är flödes prepat och klarar 280hk utan problem med 0.25bars soppa tryck. kylar slangs vecket är en syn villa 90% av flödet är öppet det ser värre ut på bilden, det är bra ni är uppmärksamma :thumbright:

en liten snabb pull med avslag på 6200rpm då lamdan gick upp mot 0.98 vart 168hk din. vi funderar att gå över till race korigerings faktorn då vi kör denna motor då ska siffrorna va helt gemförbara med B20 dyno testerna från görans bänk.

vi kör 45 or med 40 halsring nu med 160 huvud/155 luft F9 och 37 grader tändning och det längsta KG typ 3 grenröret

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 9:23 am
av Jens Gustavsson
F9 165/140 luft

175 hk /6300rpm och lamda på 0.82 vid toppeffekt

vi har ändrat nu till race korrigering och det vart ett par hk bara mer, nu ska siffrorna va väldigt likt mot görans bänk :thumbright:

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 10:23 am
av Jens Gustavsson
nu har vi ringt göran och snackat lite om bromsbänks inställningar så det ska va väldigt likt nu. (vi ändrade vevaxel vikt till 16kg och svänghjul+dynoplate =18kg/290mm (effekten sjönk då från 189-185hk vid ett svep på ca 350rpm/sek) (steddy state vart ca 184hk/6500rpm)

185hk vid 6500rpm ligger vi på nu med mer bestyckning :thumbright: vi är nöjda med det.

nu blir det snart ett kortare grenrör

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 10:32 am
av Jens Gustavsson
187hk som mest med 45:or och långa röret lamdan vid 0.88 pik sen fetare uppöver därför tappade vi 2-3hk vid 6800rpm.

nu blir det en kortad modell av samma grenrör.

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 11:05 am
av Tommy Luhr
Känns som att 200hk inte är långt ifrån :)
Uppdatera flitigt Jens så har jag nått kul att titta på under dagen:)

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 11:28 am
av Jens Gustavsson
det vart ett litet hål i insuget då det nya grenröret skulle monteras (vid skruvarna) så vi monterar förgasarna nu direkt med det kortare röret så det vart inte lika metodiskt test nu men tiden räcker inte för att laga insuget nu.

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 1:00 pm
av Jens Gustavsson
192hk nu med bra lamda men stiften ser vita ut och lite olika. nått är inte rätt vi hadde hoppats på mer? ska kolla acc pumpar mm.

Re: Lars malå B20 sug dyno test

Postat: ons maj 23, 2012 3:54 pm
av Erland Cox
Så går det om man hoppar över ett steg. Det kortade grenröret kanske inte fungerade som det var tänkt.
Gör om, gör rätt!

Erland