Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test (200.5 ärliga)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har bromsat lite mer på en annan malå B20 motor i dag bästa hittills är 243nm och 191.5hk på den 92.5/85mm motorn med weber 48DCOE:or och en 260graders (1.25mm) CW1/101grader nock KG kam. den är byggd för vrid och det värkar den ge mycket av :thumbright:

Timo steg 3 rör tror jag det är? 44-51mm-2.5"

topp 46x38 med 38.5mm min dim och fina 190-195cfm flöde.

11.75 i kompa.


15.5-16bar på kompa mätaren.

ger bäst effekt kring 32 grader men den fladdrar mycket i fördelaren men det hinner vi inte åtgärda.

nu ska vi dit med ett Timo custom rör med mindre prim rör och lite kortare sek rör. 39-51-2.25"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite bilder på Lars och stövarn som tunar B20.

Bild


så här stark är B20:in visar Lars :lol:

Bild

lite mer om motorn
Bild

med timo steg 3 röret
Bild

med custom timo röret då vart det nästan 250nm och 194hk men vi hann inte riktigt justera in det konceptet klart då en frost plugg lossnade och dagen tog slut men vi var väldigt nöjda ändå. kolla lamda värdet på 4000-5000 där tappade vi en del men väldigt imponerande vrid kurva. gämför med motorn på sid 3 den gav 4 -6hk mer pik men vilket skulle gå bäst på strippen?
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

Menar du en CW1 kam? 12.7mm i lyft och 104 graders nockvinkel?

Erland
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av elliot8 »

Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.

Lars
Jakesta
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: fre feb 20, 2009 12:47 pm
Ort: Luleå

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jakesta »

Men denna är väl på 2,3 liter, var den första det också?
Jakob H.
Alfa 1750 Gtv -71
Porsche 911 S -74
Alfa Giulia Super -72
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den andra motorn hade 93x80 (2.17 liter) i borr x slag, se receptet på sid 1.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

elliot8 skrev:Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.

Lars

Det står 104 grader och 12,7 i lyft i KG katalogen?

Erland
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av peppe »

Grannarna är på semester långt bort förstår jag :)

Rätt bra tryck i B20in, bra jobbat.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har som sagt tidigare i vår byggt om ljuddämpningen så alla våra trevliga grannar nu är nöjda med ljudnivåerna . peppe då du skulle bromsa så var den inte ombyggd och då ville jag inte köra mer då det är viktigast att jag kan bromsa utan problem i framtiden.

du är välkommen nu om du vill. introduktions priset nu är 3000kr+moms/dag för en förgasar sugmotor nu i början.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av peppe »

Vad bra att ni lyckats bygga det ordentligt så att folk inte störs. Måste vara rätt svårt att kväva allt ljud som genereras!

Det är inte längre aktuellt med bromsning som du kanske förstår, det är ju 17:e Juli och säsongen har varit igång 1½ månad.
Jag får helt enkelt fortsätta med Volvo motorn i vinter. Någon lär ju ha tid att köra den då, lågsäsong.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:
elliot8 skrev:Hej, det är CW 1 kamaxel från KG som sitter i motorn. 8,82 nocklyft 260 vid 1,27, 101 i nockvinkel,
nockvinkel på 101 stämmer med vad KG sagt till mig enl Jens mätning av kammen.

Lars

Det står 104 grader och 12,7 i lyft i KG katalogen?

Erland

det är bara att beställa den nock vinkel man vill ha. kanske kostar några kronor till? den kamaxeln är skaplig men vill man ha en riktigt fin ska man prata med AGAP eller med mig men de kostar lite mer flis. jag har även en pris värd ISKY med liknande 0.05" värden och pris men med modärnare utformning men det bruka va lite svåra att få de nockvinklar man vill ha (oftast 108 på deras profiler).
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

OK Jens. För att få ut 200 hästar i en sug B20, vad ska jag ha för kam och vad måste toppen flöda?
Std. borr och slag.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog rätt svårt erland att få över 200sug hk med en weber B20 med 88.9x80mm i vår bänk men det går nog om man jobbar hårt för att komma dit. låter inte så svårt på papperet att få 100L hk men det krävs en extrem topp och en fin kam med mycket lyft och ganska mycket duration och ett lite kortare rör. det känns nästan lättare att få 100L hk med 92 borr 2.1L då det blir bättre flås i toppen då. men att få 250nm och det fina registret i en hemmabyggd B20 är bra jobbat tycker jag :thumbright:

lars och jag jobbar vidare i B20 sug värden och vi lär oss mycket hela tiden och det är kul så det blir nog värre siffror i framtiden. det är endel grejor vi måste bättra oss med som kanske inte alla tänker på och ett utav dem är tändsystemen jag tycker det skakar och är väldigt o exakta värden på strobben än fast alla grejor ser ok ut men det finns garanterat att hämta här. jag skulle också vilja se EFI på nån B20 med ett fint insug :thumbright:
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Linkansg1 »

Lillen på Magnum vet jag tog ut 216hp med std. borr.Tyvärr gick han ur tiden den 13:de juni... R.I.P.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 2 (vrid motorn)

Inlägg av Erland Cox »

det är bara att beställa den nock vinkel man vill ha. kanske kostar några kronor till? den kamaxeln är skaplig men vill man ha en riktigt fin ska man prata med AGAP eller med mig men de kostar lite mer flis


Du svarade aldrig på frågan Jens, Du skrev ju att man skulle fråga dig om kammen.

Erland
Skriv svar