Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av »

Är flödningen på toppen eller komplett insugs system?
Är det bara toppen bör den väll ligga under required intake flow med förgasaren?
Enda exemplet jag har är en 530 topp som flödade 201/16mm och 187/13mm med en fajs 45 med 40mm halsring den motorn gav även den 194 hk men på 95 oktan med en fs300-13 på en standard b230 Bottendel.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jarmo Y »

Bara toppflöde utan insug och förg. flödat i Görans flödesbänk. Toppen var en B18 som Pacman visade, inte 530 eller liknande.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av »

Att toppen var en b18 det viste jag och att det är en helt annan motor jag skrev om mm.
Det jag menade med det jag skrev var bara att med förgasare bör den ju ligga under flödeskravet pipemax hade (är väll det som är räknat i) och att min 530 topp tappade 14cfm med förgasare så även en 182cfm topp borde ju tappa 7-10 cfm iaf b20 in kördes väll dessutom med 38mm halsring flödet bör ju bli lägre då än med en 40mm.
Jag tvivlar inte på effekten i din topp dom andra bra topparna gav ju liknande oavsett flödesvärdena.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jarmo Y »

Pipemax är säkert bra för v-åttor och flödesbänk säger inte hur mycket hästar det blir, ibland det stämmer by accident men från motor till motorn, om flödesnummer är mindre än effektnummer, brukar det vara en ganska bra motor i verklighet jämför motor som har samma effekt men flöder mer..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

En motor är en motor är en motor...


Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Pacman »

Jarmo Y skrev:Pipemax är säkert bra för v-åttor och flödesbänk säger inte hur mycket hästar det blir, ibland det stämmer by accident men från motor till motorn, om flödesnummer är mindre än effektnummer, brukar det vara en ganska bra motor i verklighet jämför motor som har samma effekt men flöder mer..
Min erfarenhet är tvärtom.
En motor med vass kam och dåligt flöde brukar ge hög effekt men dåligt register. Man får tydliga tuning-toppar i både bränslemapp och effektkurva och efter max effekt faller effekten som en sten. En sådan motor är svår att mappa och tar lång tid i bänk att få bra.

En motor med mild kam men högt flöde ger max effekt tidigare men ger bra effekt tidigt och håller i en bra bit efter max effekt med. Bränslemapp brukar bli mjukare och effektkurva blir mer en mjuk bulle istället för en spetsig topp. En sådan motor är lätt att mappa och går fort att få bra. Den går dessutom att få till ganska hyffsat utan bromsbänk med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jarmo Y »

Menade inte att ha dåligt flöde utan tillräckligt flöde är bättre jämför att ha mer än tillräckligt flöde för en viss motor. Har flera exempel av saken. Man kan inte lura klockan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vill bara inflika i all pipe max snack att Lars kör is race med en B20 i vinter i 2150 klassen och det har gått rätt bra och han vann föra helgen sitt första heat :checkered_waving: :checkered_waving:

har varit två trea flera gånger i vinter också.

i den klassen kör man på rally däck. man har också bjudit in andra klasser så det varierar lite i bil väg en vass golf har gått bäst tror jag sen en bubbla med vankel :thumbright:

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av super7 »

Jag var och tittade när dom körde i Åsele, Och pratade lite med Lars där.

Och som det såg ut där så har Bubblan mest att åka med och Sandow med Golfen var inte långt efter motormässigt...dock
så vann han båda heaten :checkered_waving:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av T-27 »

Verkar som Lars Vann totalt klass 4a :)
Grattis
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

stort grattis Lars och B20:n till total segern i is race 2150RC/rally klassen 2016 :)

mvh jens
elliot8
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis sep 27, 2011 11:43 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av elliot8 »

Tusen Tack
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Inte illa att vinna med en B20. Var det på is eller blandat underlag?
Känns lite som om ni har vinter året om.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lite noteringar om den så kallade JE 2150RC/is B20 motorn vi jobbar med jag och lars.

weber 48dco sp2 44 halsring

F16 fet från låga?
F8 60 lite lite vid 4000rpm 10% gas
luft 155
Huv 185
acc 45
botten v 40
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Med för fet från läga så antar jag att om du lastar från 2000 så går den inte fett där uran mellan 3500 och 4500.
Själv har jag inte fått F16 att fungera, går tokmagert på delgas utan kör F11 med 65F6 lågfart.

Erland
Skriv svar