peugeot autocross bromspapper

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

Har nån av er sett en liknande momentkurva? Varför helt platt?


Bild

Endast 13 bar bmep max där momentet är platt 6000-8000.

2040cc 244hk/216nm
34.5/30 ventiler
12.5mm/11.5mm
263/258 vid 1.25
4.4mm/3.7mm lyft vid TDC
52mm spjällhus
Pipemax grenrör och insug
12.5:1 vanlig bensin

Saknar 30Nm.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av peppe »

Har inget med din fråga att göra, men nedrans om man skulle kunna hålla upp vridet liiite längre, sedan stoppa den motorn i min båt. Sjukt nice båtmotor :thumbright:
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Jarmo Y »

Bäst att prova nån annan bänk också så man vet säkert om det finns mer vrid redan nu..

Jag åkte till en annan bänk för att köra en vw golf 2.0 tdi. Det blev 170 hk 370nm. När jag körde bilen i min egen bänk, på 3 växel det blev bara 340nm vrid, på 4 växel 370nm, därför att bilen gick så fast på 3 växel, inertiabänk.
Slutet av körningen gick på samma sätt, 3 och 4 växel. Min bänk visade max. effekt 165.5 hk.

Hur många sekunder peugeot gick tex. 4000-8700 rpm i bänken?

Hk och nm har inte samma skalan i programmet? Man kunde tro att vridet är nästan 250nm när man tittar på skalan..
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

Olika skalor. Ca 6sek. Hela är 10sek.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Erland Cox »

Typiskt på 4 ventils motorcyklar med original kam med bred momentkurva.
vad har du för minsta areor?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra kurva för en turbo :thumbright:

snäll kam, stora ventiler och kanaler och korta insug och grenrör skulle jag gissa?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

Njaa, kammarna ser du spec på, agap slipade, ventilerna är inte speciellt stora. Epoxykanaler för 270hk. Insug å grenrör för 8500rpm
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Typiskt på 4 ventils motorcyklar med original kam med bred momentkurva.
vad har du för minsta areor?

Erland
2mm 67cfm
4mm 136cfm
6mm 193cfm
8mm 233cfm
10mm 253cfm
12mm 267cfm
14mm 280cfm

315fps vid minsta på 255cfm, vilket är ca. 90% av maxlyftet, eller där max kolvhastihet är.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Erland Cox »

Räknar jag rätt har du 1.94 kvadrattum i minsta area dvs 2 st. 28.25 mm:s kanaler.
Det räcker till mycket mer pulver.
Ventillyftet ska räcka till 10000 varv och kanalstorleken till 9000.
Har du provat att ställa om kammarna?
Var fick du max effekt?

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

Jo allt skall vara rätt, men nåt fuckar upp fyllnadsgraden över området. Har inte mera rum mot kolvarna men jag testade med 4mm/3,2mm öppen vid öd, samma problem, hela kurvan lägre oxh peakade vid 9000. Max effekt vid 8500 i diagramet.
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Erland Cox »

Hur står intake och exhaust centerline?
Du kanske har för vass kam för dina ventiluttag?

Erland
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av norrback »

104in/108ut

Som vanligt har man ju inte koll på allt i motorn, har bara gjort.en komplett topp.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: peugeot autocross bromspapper

Inlägg av Erland Cox »

Vilken puls lät du insuget tuna på?
4 ventilsmotorer vill ibland ha väldigt låg lobseparation, ökade effekten när ni gick ner i lobseparation?
Då kan det vara nåt med avgas som gör att den inte tömmer förbränningsrummen ordentligt.

Erland
Skriv svar