Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Var och mappade bilen hos (Grusbusen) i hans bänk idag.
Får tacka för en väldigt trevlig dag.
Han körde bänken och jag mappade.

404whp
491wnm
@1,7bar
Max varv 7300rpm

B23et block
M stakar
Mahle kolvar
Hemmafilad 405topp
Agap G253 kam 113nock
Orginalventiler
H1e 54in, 65ut 14 avgashus
42mm svartstål grenrör
98oktan

http://www.youtube.com/watch?v=_mxGAC9m ... e=youtu.be

Bild
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul! jag ser inte vilket laddtryck det är men jag ser att den tappar mot max varv (avgasysemet stryper lite eller wg) men försök öka trycket dät så blir det ett trevligare slutkläm. vist hade du vems laddtrycks styrning?

vad har du för lamda och förtändning ungefär?

mvh jens
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Laddtrycker peakar på 1,7bar som sjunker till 1,6bar.
Spridarna var helt i botten, därför jag fick sänka lite på varv
Kan vara avgasröret som stryper lite. 3,5"downpipe, 3" resten men jag har fått banka ihop 3" avgset på ett ställe för annars slår det emot rambenet.
Hur mkt det påverkar vet jag inte.
18gr tändning på efter 6000
0,81-0,82 i lamda.
Japp det är vems laddtryckstyrning.
Spridarna var helt i botten, därför laddet sjunker lite på varv.
Men tycker det blev rätt skapligt med effekt ändå.

edit. menyn till höger ser du laddet under CH1
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok spridarna vart bottnade därför laddtrycks kurvan gjordes så.

hur stora spridare och pump?

vilken kläm spalt?

provade ni med mer tändning?

har du westgate röret in i avgasröret också? eller fritt ut?

jo den känns säkert fin på gatan med den effekten :thumbright:
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Skrev lite otydligt kanske, laddet sjönk inte av sig själv. Jag sänkte laddet på varv för spridarna blev helt i botten annars.
siemens deka 630cc 4bar grundtryck
Spridarna gick på 90% vid 7300 där laddet är lägre
Henko 275l/h pump i tanken
2,5lit catchtank
bosch 044
Klämspalten vet jag inte. Orginal b23et botten. inte ens toppdeckat block.
Wastegaten går in i avgasröret.
Vi lät tändningen vara det den va från början. Vill ligga lite safe.
Orginal packning och 12:9 bultar inte oringat elr dyl.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av 900hasse »

Hej
Du skulle inte kunna lägga upp din tändmapp? Skulle vara intressant...

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Kolla i min projekt tråd sidan 20 där finns min tändmapp
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av mattias »

Ämne: Volvo 142-73 B23 turbo *404whp 491wnm @1,7bar*
Se88e_K skrev:Här kommer min tändmapp.
9:1 komp
98okt
Man kanske kan köra högre tändning men det här har fungerat bra för mig.
Ca 870gr avgastemp som mest
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Jens Gustavsson: Ang avgasröret så kollade jag på det idag. Det är ihop bankat ca2cm, ca 10cm långt. 40cm innan slutröret.
Blir nog att bygga ett nytt i vinter.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av dundersmurfen »

98 oktan eller?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
zalsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: tor jan 19, 2006 7:06 pm
Ort: P-Town (Piteå)

Re: Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av zalsson »

dundersmurfen skrev:98 oktan eller?
Står då så i hans första post : P

Sent from my MB525 using Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av dundersmurfen »

Aha, ja då så men misstänkte det ändå :thumbright: Verkar vara en trevlig maskin, bra jobbat
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av Se88e_K »

Ja det stämmer att det är 98 oktan.
Hade kanske vunnit några hästar på lite högre tändning men valde att stanna där.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo 142 B23 turbo 404whp 491wnm

Inlägg av jonas landin »

Grattis till fin effekt med god körbarhet!
Är ju väldigt likt receptet i min 740 så jag blev duktigt sugen på å sätta ihop den nu!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar