Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 6:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 01, 2014 12:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Ingen frekvensare jag har jobbat med ,, obs även o din PID rampar så finns det även normalt sett en ramp timer i frekvensaren oxå. På de flesta andra märken brukar den ramp timern vara ställd på antingen 5 eller 10 sekunder. Som standard. Problemet med låga frekvenser är järnförlusterna inne i motorn ökar procentuellt. Vilket i sin tur blir värme. Extra elfläkt på motorn som matas med annan spännings källa kan lösa kylproblemet, originalfläkten som sitter på motoraxeln kyler dåligt på lågt varvtal.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 02, 2014 6:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Körde en stund i förrgår. Pumpmotorn blir knappt ljummen vid ca en timmes körning på varierad last. Aldrig över 25Hz.
Glömde att kolla vad den tar i effekt vid denna typ av drift.
Brukar det vara bekymmer med rotor temperaturen också eller är det mest i statorn?

Angående ramp tiden i frekvensaren så är det som jag skrev tidigare satt till 0.1 sek.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 02, 2014 10:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Hej det låter som om du har väldigt låg last (effektuttag ur pumpen) och då får du troligen inte inga problem med din motor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 24, 2014 3:11 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Inlägg: 17
Ort: Australia
Hi jacobson_se , can you share any information how you fabricated the dyno engine cooling tower ?

Thanks


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 24, 2014 7:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
The coolingtower is like this. Cool water in at bottom by a 220ac valve, controlled by a thermostat located in the middle of the tower. Hot water out at top, a pressure regulator setting pressure in tower.

You need to run a thermostat in the engine for temp controll.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 29, 2014 8:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Har fortsatt med styrningen av bromsen och lagt till några fler funktioner i PLC:n bland annat stegmotor styrning och en "rate" kontroll som depac har om man inte vill köra med speed kontroll med PID utan låta motorn svepa naturligt.

Ska försöka filma lite snart och lägga ut här så ni får se lite hur det fungerar.

/Christer

_________________
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 12:23 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:06 pm
Inlägg: 5
Ort: skövde
Hejsan! Hur har det gått?

Det vore synd om en så bra tråd dog ut innan den är färdig.

Jag har själv ett bromsbänksprojekt, som efter att ha legat på is i många år, hittat fram igen så jag behöver alla erfarenheter jag kan få tag i :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 9:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Bänken är igång men jag jobbar sakta men säkert på att förfina styrningen till den.
Har även monterat en större dräneringspump så jag kan köra matarpumpen fullt utan att tanken blir full.
Ska bromsa en b230 med turbo snart så då blir det lite mer testande av styrningen av bromsen, har lite idéer hur jag ska få den till att hänga med när laddtrycket kommer.

Vad har du för broms till ditt projekt?

/Christer

_________________
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 09, 2015 2:21 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:06 pm
Inlägg: 5
Ort: skövde
Kul att höra att det går framåt!

För typ 15, eller kanske är det 20?! år sen köpte jag mig en broms av märket Heenan&Froude typ G4-1 som behövde gås igenom.

Jag pillade lite med det i starten, men sen köpte jag mig ett hus/verkstad med mycket att göra på, så tiden rullar iväg..

Just nu är jag permitterad sen ett par månader och för ett par veckor sedan (efter att läst en del här :thumbright: ) så fick jag en plötslig lust att dra fram grejorna igen :lol:

Jag har som mål ett, att få igång bänken i sin enklaste form först, dvs utan loggning eller elektronisk styrning.

Hade tänkt att lägga till en bild men om jag fattar rätt så måste den ligga på någon server?

Hur fixar jag det enklast?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 13, 2016 3:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 166
nån som kan hjälpa han? (och mig)
så man kan få in bilder!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 13, 2016 4:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5490
Ort: Lund
viewtopic.php?f=9&t=4507


Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010