Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 7:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 03, 2014 5:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
det blir intressant att få höra hur du får pdi reglerigen att svepa. svårt tror jag det blir iallafall på en turbo motor som belastas före man får upp ladd trycket.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 03, 2014 9:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Jo det blir nog lite jobb med det, sedan är ju frågan hur man ska svepa mest korrekt mot verkligheten. Om man tänker sig ett svep från låga varv innan turbon kommer igång så i verkligheten så får man ju en högre svephastighet när effekten blir högre då turbon kommer igång.
Att svepa med låt säga 600varv/SEK från 2000 till 7000 är ju egentligen inget normalt arbetssätt för motorn.
Det jag tror är fördelen med att låta plc sköta det är nog att svepen har möjlighet att bli mer lika från gång till gång.
Vad tror du Jens, hur skulle du vilja att ett bra svep serut?

Funderar på att programmera en uppvärmnings funktion som depac har som höjer/sänker motorvarvet hela tiden för att undvika resonans problem som kan bli annars.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 03, 2014 9:53 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
jag ska fundera på det!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 07, 2014 7:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Nu äntligen har jag börjat provköra lastkontrollen. Fungerar över förväntan med både att hålla på specifikt varvtal och svepa.
Även uppvärmnings funktionen fungerar. Det enda som har strulat lite är varvtalsgivaren och den ska jag beställa en ny och testa med.

Hur bra sveper superflow och andra bänkar?

Här är en bild på två svep, dock en ganska enkel motor att svepa men tror att man kan finjustera regleringen om man kör krångligare motorer.
Dom nedersta linjerna visar svephastighet. Körd med 250varv/sek. Dom är körda med olika oljetemp så därför diffar effekten lite mellan svepen.


Bild

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 09, 2014 11:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2349
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Jag körde min 635a i Masens Motors Dynapack.

Då ställdes min varvtal och maxvarvtal på motorn in ihop med total utväxling.
Sen låste han motorn på 1500 Rpm. och ställde sveptiden till 5 eller kanske 6? sekunder upp till 6000 Rpm.


Vissa bänkar kan man tydligen knappa i bilens vikt så det ska kunna motsvara en "normal" acceleration (Mustang dyno)

Spontant känns väl någonstans mellan 5-8 sekunder rimligt. om man tänker hur länge man drar på en växel genom registret ?

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 23, 2014 8:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Har fortsatt att testat lite olika inställningar och är fortsatt nöjd hur det fungerar.
Ska göra så att man har olika tabeller att välja mellan för att kunna hålla koll på bra inställningar för olika sorts motorer.
Kollar även på ett sätt att reglera utloppet för att snabbare kunna fylla/tömma turbinen.

Är även på jakt efter en kamaxel till rödblock. Gärna något omodernt och ganska vasst så det blir en svårbromsad motor med toppig momentkurva, så är det någon som har en liggandes så skicka gärna ett pm.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 28, 2014 10:49 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Inlägg: 136
Ort: Mariestad
Hej Christer!

Hur ser ditt styrsystem ut?
Vad för PLC?
Hur tar du in varvtalet?
Vad mäter du för något?
Hur reglerar du momentet i bänken, Proportionalventil eller Frekvensomformare till pumpen?

Vi kör med en S7 315 2DP, vi har en givare och sen mäter vi tiden det tar för motorn att snurra ett varv.
För att styra flödet på bänken har vi en Proportionalventil som styrs av PLC'n.

Vi har inte reglerat något med PLC'n än så vet inte hur bra det fungerar.

Arbetar du med programmering?

Mvh Hans

_________________
Hans Nordberg

http://hans.rsport.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 28, 2014 7:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Styrning av består av en S7-1200 som styr en frekvensomformare samt KTP400 som panel.
Har ett tandhjul med 30 tänder som jag räknar med en höghastighetsräknare. GT101 givare.
Mäter inget mer just nu.
Kollar på att styra en stegmotor för reglering av vattenventilen om man nu skulle behöva det istället.
Styr även pumparna och start av loggning med plc.

Har gjort några enstaka maskiner för trä och mejeri industrin, men det är inte huvudsysslan på jobbet.

Hur snabbt kan ni reglera propp ventilen?

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 28, 2014 8:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Inlägg: 136
Ort: Mariestad
Hej!

Våran ventil kan reglera 0-20 m³/h på 3,5s, vet ju inte om det är snabbt då vi inte använt den för att reglera med än...
Den ventilen vi har är väldigt smidig då vi har en analogutgång 0-10v direkt till ventilen.

Jag har inte jobbat något med S7-1200, men har den inbyggd höghastighetsingång?
Vad har du för scan-varv på den med ditt program, känns som det är ganska viktigt att reglering går ganska fort.
Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att vi kör våran PID med 10ms intervall.

Får man fråga vart i Sverige du håller på?

Mvh Hans

_________________
Hans Nordberg

http://hans.rsport.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 28, 2014 9:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Det finns inbyggt i den. Jag har kört med samplings tid på 100ms men skall ändra till 10ms.
PID har jag kört med 100ms också men skall testa att sänka denna för att se om det gör någon skillnad.

Eran ventil kan nog fungera om man har smidiga motorer att bromsa, är det stora momentförändringar tror jag att den kan få svårt att hänga med.

Jag har ställt frekvensomformaren till en acc på 100ms 0-50HZ. Om man räknar med lite slip på motorn och tryckstegringstid i vattenslangarna så går det ändå väldigt fort att fylla turbinen. Kollar som sagt på att kunna reglera utloppet också för att göra regleringen ännu snabbare. Samt att dra hårda rör fram till bromsen istället för slang.

Bor utanför Jönköping.

/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 29, 2014 11:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 351
Vad tycker pumpen om den korta acc tiden.
Sen bör du kunna ha ett grundflöde på pumpen tex 20 hz beroende på pumpkurvan.
Vilket minskar reglerområdet.

Niklas

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 29, 2014 2:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Det är mer ramp än om man kör direktstart, men oftast går man ju inte från 0 till 100% så fort.
Vid vissa drift tillfällen kanske man inte vill fylla något vatten alls och då blir det svårt med ett grundflöde på 20Hz. Eller missförstår jag dig hur du menar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 29, 2014 7:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Hej du bör inte köra motorn under 20 hz utan att en temp sensor inne i lindningen som är kopplad som säkerhet till din ferkvensomriktare..Nere på dom varvtalen kyls din elmotor dåligt samt du får en förhöjd förlust inne i motorn detta tillsammans ger att du får kort livslängd på motorn. Vilken frekvensomvandlare har du?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 30, 2014 8:11 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Inlägg: 136
Ort: Mariestad
Hej!
Citera:
Det är mer ramp än om man kör direktstart, men oftast går man ju inte från 0 till 100% så fort.
Vid vissa drift tillfällen kanske man inte vill fylla något vatten alls och då blir det svårt med ett grundflöde på 20Hz. Eller missförstår jag dig hur du menar?

Det blir ju din PID som styr rampen kan man säga, det är nog rätt som du har det för att undvika ett "lag" till i din reglering.

Mvh Hans

_________________
Hans Nordberg

http://hans.rsport.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 30, 2014 12:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm
Inlägg: 290
Jag har en Lenze smv 4Kw. Nu blir väl inte belastningen särskilt stor för motorn då pumpen inte bygger så mycket tryck på dessa varv. Men jag ska kolla tempen på motorn nästa gång jag kört mycket på låga varv. Ska också kolla hur mycket effekt det går åt på dessa varv.

/christer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010