Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Gick och köpte en bromsbänksturbin av modellen Go Power D512 som jag tänkte bygga ett stativ och utrustning till så här kommer lite byggbilder mm.

Lite jobb i cad för att få något att gå efter.
Bild

Själva turbinen.
Bild

En bygg bild på bänken.
Bild

Väntar på lite mer saker från lasern för att kunna fortsätta med bygget.

/Christer
Senast redigerad av jacobson_se den mån feb 03, 2014 7:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Jobbat vidare med bänken.
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av Mattias J »

Mycket trevligt :D
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Har byggt om varvtalsgivaren till en GT1 med två tänder per varv istället för den induktiva med 60 tänder som satt orginal.
Bild

Även skruvat fast bromsen mot bänken.
Bild

Ska fortsätta imorgon med lite rörkoppling av vattnet och se om jag kan hänga upp en motor i bänken.

Om det är någon som har en 1 kubiks vattentank till salu i jönköpings-trakten så är jag intresserad.

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Ritade lite på kontrollpanelen.
Bild
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av Amazonic »

har en 1,5kubiks dieseltank du kan få köpa för gratis om det går att använda?
finns dock i örebro.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Fixade med uppsättningen av motorn idag. Ska bli nya fästplattor till motorn också men dom jag hade liggandes får duga just nu.

Låter intressant med tanken. Har du någon bild du kan skicka till mig?

Bild
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av Amazonic »

bild på tanken

Bild
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Kopplingen mellan motor och broms.

Bild

Bild
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av j björk »

Kan du köra med ett knutkors, blir inte det ojämn gång?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

Jag tror att det kommer att fungera med bara ett knutkors. Sitter en hardyskiva i andra änden samt att vinkeln på den blir väldigt liten och då blir det ju inte någon direkt hastighetsskillnad.

/Christer
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av T Landholm »

Kör du bara med en hardyskiva imellan kardan samt skivan som jag antar är bultad i tryckplattans fästhål? :)
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av Erikk »

Tjena.

Jag tror att du bör satsa på några fler triggertänder för att få stabilare varvsignal på lågvarv när man ska köra någon form av datorstyrd regulator.
Jag kör 12 på mina hubbar, dock ska dem bara varva max 3600rpm.

Hur tänkte du styra den?
Land-and-sea har väl det mesta man kan behöva.
Något sånt här kan iaf vara bra att ha:
http://land-and-sea.com/dyno-accessorie ... ntrols.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut att vara en vanlig stegmotor.

Finns liknande från Siemens som kanske håller lite bättre kvalitét men dem var snäppet dyrare, dock så styr man dem med 0-10v.

Man lär väl dock ha nåt som passar ihop med styrsystemet.
Datamite, har dem styrning för last?
Land-and-sea har iaf.
Sportdevices SP4 finns också
Erik Englund

Dahlbäck Racing
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av jacobson_se »

wunderbaum_glidarn skrev:Kör du bara med en hardyskiva imellan kardan samt skivan som jag antar är bultad i tryckplattans fästhål? :)
Japp. Så ser det ut med en styrtapp i mitten.
Erikk skrev:Tjena.

Jag tror att du bör satsa på några fler triggertänder för att få stabilare varvsignal på lågvarv när man ska köra någon form av datorstyrd regulator.
Jag kör 12 på mina hubbar, dock ska dem bara varva max 3600rpm.
Ska börja med att reglera den manuellt och logga med en Innovative Motorsports LMA-3. Så att det bara är två tänder är för att göra det enklare med loggningen. Får se om det blir Performance Trends och en Depac ADL-Lite eller om det blir ett system från land-and-sea.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge

Inlägg av T Landholm »

Ok det låter ju rätt smidigt, du får gärna knäppa lite bilder på drivningen om du har lust :thumbright:
Tommy Landholm
Skriv svar