Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av ingesjo »

Ingen frekvensare jag har jobbat med ,, obs även o din PID rampar så finns det även normalt sett en ramp timer i frekvensaren oxå. På de flesta andra märken brukar den ramp timern vara ställd på antingen 5 eller 10 sekunder. Som standard. Problemet med låga frekvenser är järnförlusterna inne i motorn ökar procentuellt. Vilket i sin tur blir värme. Extra elfläkt på motorn som matas med annan spännings källa kan lösa kylproblemet, originalfläkten som sitter på motoraxeln kyler dåligt på lågt varvtal.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Körde en stund i förrgår. Pumpmotorn blir knappt ljummen vid ca en timmes körning på varierad last. Aldrig över 25Hz.
Glömde att kolla vad den tar i effekt vid denna typ av drift.
Brukar det vara bekymmer med rotor temperaturen också eller är det mest i statorn?

Angående ramp tiden i frekvensaren så är det som jag skrev tidigare satt till 0.1 sek.

/Christer
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av ingesjo »

Hej det låter som om du har väldigt låg last (effektuttag ur pumpen) och då får du troligen inte inga problem med din motor.
RevHead351
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jan 01, 2012 2:27 am
Ort: Australia

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av RevHead351 »

Hi jacobson_se , can you share any information how you fabricated the dyno engine cooling tower ?

Thanks
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

The coolingtower is like this. Cool water in at bottom by a 220ac valve, controlled by a thermostat located in the middle of the tower. Hot water out at top, a pressure regulator setting pressure in tower.

You need to run a thermostat in the engine for temp controll.

/Christer
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Har fortsatt med styrningen av bromsen och lagt till några fler funktioner i PLC:n bland annat stegmotor styrning och en "rate" kontroll som depac har om man inte vill köra med speed kontroll med PID utan låta motorn svepa naturligt.

Ska försöka filma lite snart och lägga ut här så ni får se lite hur det fungerar.

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
svetsarn
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:06 pm
Ort: skövde

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av svetsarn »

Hejsan! Hur har det gått?

Det vore synd om en så bra tråd dog ut innan den är färdig.

Jag har själv ett bromsbänksprojekt, som efter att ha legat på is i många år, hittat fram igen så jag behöver alla erfarenheter jag kan få tag i :lol:
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av jacobson_se »

Bänken är igång men jag jobbar sakta men säkert på att förfina styrningen till den.
Har även monterat en större dräneringspump så jag kan köra matarpumpen fullt utan att tanken blir full.
Ska bromsa en b230 med turbo snart så då blir det lite mer testande av styrningen av bromsen, har lite idéer hur jag ska få den till att hänga med när laddtrycket kommer.

Vad har du för broms till ditt projekt?

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
svetsarn
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor aug 28, 2008 9:06 pm
Ort: skövde

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av svetsarn »

Kul att höra att det går framåt!

För typ 15, eller kanske är det 20?! år sen köpte jag mig en broms av märket Heenan&Froude typ G4-1 som behövde gås igenom.

Jag pillade lite med det i starten, men sen köpte jag mig ett hus/verkstad med mycket att göra på, så tiden rullar iväg..

Just nu är jag permitterad sen ett par månader och för ett par veckor sedan (efter att läst en del här :thumbright: ) så fick jag en plötslig lust att dra fram grejorna igen :lol:

Jag har som mål ett, att få igång bänken i sin enklaste form först, dvs utan loggning eller elektronisk styrning.

Hade tänkt att lägga till en bild men om jag fattar rätt så måste den ligga på någon server?

Hur fixar jag det enklast?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av Matti johansson »

nån som kan hjälpa han? (och mig)
så man kan få in bilder!?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jacobson_se Bromsbänks bygge. Last kontroll system

Inlägg av Erland Cox »

Skriv svar