jag hittade intressant läsning i ämnet, speciellt mad-bill värkar va väl insatt i detta

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=22099" onclick="window.open(this.href);return false;
väldigt enkelt förklarat så används den enkla friktions beräkningen (borr/slag/antal cylindrar) bara till att göra luft densitets korrigeringarna mera exakt. de har alltså ingen inverkan på hk om man har 1.00 i korrigerings värde på nått sätt.
sen så går de igenom olika för och nackdelar om hur man korrigerar för svängmassan men de är inte riktigt ense där så det ska bli rättvist i EMC tävligen men många är för körning utan acc för att det ska bli exakt rätt och rättvist men annars så är det kompensering för bromsbänkens alla rörliga delar + svänghjulet som oftast anses va mest "rätt" men många vill annars lägga in motorns vevaxel mm i ekvationen så det blir samma som om man kör motorn statiskt utan acc men ändå med 300 rpm/sek körning men det kräver en del tester med positiv och negativ acc för att bestämma rätt korrigerings tal och det tar lång tid att utröna på de många motorerna som ska testas.
vi i sävar har hittills kört helt utan korrigeringar för sväng massa och vi tror att vi inte kört med nån friktions korrigering?? ( ska kollar upp hur programmet fungerar) därför har vi inte fått så höga effekter som i endel andra bänkar kanske?
man kan säga att alla mer avancerade bänkar som superflow, DTA, stuskas digitala mm använder alla dessa kompenseringar sen länge än om alla som använder sånna bänkar kanske vet om det? mer exakt hur de kompenserar på vevaxel vikter mm kan skilja mellan olika bänkar skulle jag tro därför är effekten inte jämförbar om man inte kör statiskt på ett fast varv.
ja det va bara lite ytligt vad jag just lärt mig läs mer på speedtalk. skulle va kul att höra mer vad de svenska dyno operatörerna har för tankar om detta