Min hubdyno - Kanske till Salu ?

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 940 16v Turbo SC62 - 606whp

Inlägg av Erikk »

De kan dra upp till 19A styck på likspänningen (192v) , 16A in på AC'n kanske??

Bromsarna har en tendens att bli rätt varma, ingen kylning. Gavlarna i sig är byggda som fläktar och evakuerar jävligt fint.


Körde en BMW 328 idag som är bromsad i dynapack till 638whp, den gav 552whp idag. Det var säkert DIN-korrigering i dynapack bänken.




Körde även en BMW E36 M3 3.2 med centrufigalkompressor, ägaren trodde på runt 0,7bar i ladd.
Originalsprut, fetade på väldigt vid 2500rpm, gick sen helt OK i mellanregistret och snålt mot slutet (körde med lambdan inkopplad mot bänken)

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor

Inlägg av norrback »

Din70020 kan inte korrigera sådär mycket, jag har inte sett större korrigering än 7% med allt från iskall vinter till fuktiga varma sommardagar.

Men som sagt det är ju egentligen ointressant att jämföra mellan bänkar, för det visar alltid olika.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor

Inlägg av Jens Gustavsson »

man jag anser man ska göra allt man har möjlighet att göra med rimliga medel iallafall för att få så rätt/ärlig effekt som möjligt. det blir så mycket mer roligt då. hur har du kalibrerat din bänk hittills erik?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - BMW E36 M3 3.2 Kompressor

Inlägg av Erikk »

Motorn drog mycket olja vid första bromsningen och har därefter varit isärskruvad några gånger o fått nya kolvringar o lite sånt småtjafs men nu går den fint.
Kan ju helt enkelt vara så att den ger mindre effekt nu. Skulle vara kul att bromsa den i dynapack igen.


606whp i volvon med 6262 turbo och 2,5-2,6bar ladd känns rätt rimligt, så det är nog inte alls för långt ifrån verkligheten.
Ska kolla vad dom båda hade för utväxling o om dom kom i samma vridmomentsområde på hubbarna.


Jag har fortfarande bara kalibrerat med gymvikter, har inte lagt allt för stor vikt i att få den 100% kalibrerad i hela lastcellens mätområde men jag blir väl så illa tvungen snart :roll:



Har på senare tid arbetat mycket med mjukvaran för att få den så professionell som möjligt, det ska vara lätt o gå fort att arbeta i bänken - samt ge bra överblick.
Många förbättringar har gjorts.
Ska även lägga mer arbete på firmwaren här o där.


Har fått en del förfrågningar via PM o mail och jag kommer förmodligen aldrig att säga styrsystemet för sig, men kan mycket väl tänka mig att sälja kompletta bromsbänkar om någon är intresserad.
Dock kommer det dröja minst till i vår innan jag ser det som första skarpa versionen, då allt måste lira 100%.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Dodge Dart . 360 CUI - 12:1

Inlägg av Erikk »

Dodge Dart med manuell låda och 8 3/4" .

Vi körde med lambdan i ett rör instoppat i ena slutröret.
Lambda ~0.83 hela vägen till 5500rpm där den tog tvärslut.
Ägaren skulle montera större soppapump för o se om den orkade hålla nivån i flotören.

Den vill inte alls låsa på 2000 RPM på fullgas utan tvärslocknar även när man lägger på väldigt försiktigt med pedalen, så det borde inte vara acc-berikningen som ställer till det.

Upphissad fram då vi var tvungen att sno spacerplattorna fram för att kunna få rättgängade hjulbultar, för att kunna använda hjulmuttrar med kona. Ett jävla meck :doh:

Bild

Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Dodge Dart . 360 CUI - 12:1

Inlägg av Erikk »

Skyline R32 GTR - 2,6l 6cyl

Nåt plugnplay sprut, typ Apexi eller liknande? Rätt tungjobbat iaf.
Fyrhjulsdriften slogs av sen vare bara o sätta igång! :thumbright:
Turbobanditen TB60, 1.6bar ladd som sjunker på varv (turbo i botten?)

Bild

Sista repan
Bild

Lågladd vs högladd:
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Nissan Skyline R32 GTR . 489whp

Inlägg av Erikk »

NoControl.se var förbi med en Volvo 740 med HX55.

Lite problem med generatorrem gjorde att det fick avslutas, återkommer senare med mer ladd :thumbright:

Bild
Bild
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm

Inlägg av Erikk »

Johnny från NoControl med sina 618whp smällde till med 9,87 - 231km/h på 402m på Kjula Dragway idag!


http://youtu.be/TJ5KKaVP_Ag" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Erikk den sön sep 16, 2012 7:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231

Inlägg av MGP »

wheelie bars nästa hoho :D
MG Performance
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231

Inlägg av peppe »

Grymt, vad kan bilen väga?

Vi åkte ju 9.86 - 225km/h (högsta slutfart var dock tidigare 230km/h) vilket är ganska lika. 1.5 bars ladd / HX55
Användarvisningsbild
Johnny Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am

Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231

Inlägg av Johnny Borg »

Vet inte men skulle nog gissa på 1150kg iaf.
De mesta är rätt tilltaget i matrial så.

Finns dock rätt mkt att förbättra. Motorn tkt ja kändes lite konsigt på slutet.
Rev den häromdan och alla avgasventiler läckte som ett såll dom krockat med kolvarna vid lite övervarvningar.
Johnny Borg
0762330358

____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Volvo 740 HX55 - 618whp 760nm - 9,87 - 231

Inlägg av Erikk »

Har haft fullt upp och kört många roliga bilar. Nu har jag valt att jag ska ta det lite lugnt ett tag för att kunna utveckla vidare.

Gjorde iordning ett Step-sweep läge .
Tidigare steadystate bromsningar har jag manuellt sparat med en knapptryckning samt ändrat target-rpm.

Nu har jag gjort iordning så att jag kan ställa in i förväg hur jag vill att Step-testen ska se ut.

Spelade in ett litet snabbtest.
Denna körning är inställd att ha ett Step på 250rpm och låsning i 1sek (+-30rpm´s deadband) mellan varje steg.

YouTube klipp:
http://youtu.be/VreZ8kSxWxw

Gjorde mätningar på 4250rpm och 4500rpm också

Jag ska utveckla funktionen så att den hittar target snabbare. Allt är väldigt basic nu.

Resultatet (observera nya namnet och loggan, designad av lillebror):
Bild


Bättre än det tidigare resultatet jag fick när jag precis fick ihop bänken, då den visade 84whp (manuellt bromsat och ingen inertia kompensation)

Ju mera jag testar ju mera hittar man bara att fixa :shock:
Förstår verkligen varför dom tar bra betalt för färdiga lösningar, det här tar ju för helvete upp all tid man har :hihi: :roll:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av Erikk »

Snart dags för denna :thumbright: :D


Bild




Nåt år för sent ;)

Det är min Audi S2 Avant som har fått sig en gt4088 och lite fräsigare kamaxlar.
Tänkte bromsa ur ~500hp och köra lite på isen i vinter, sen köra mer effekt till våren.
Har verkligen längtat efter nåt eget att köra med.

Lär väl tacka ett helt gäng med folk som hjälpt till egentligen, men jag orkar inte.
Det räcker att ta upp Ogge, han är känsligast :hihi:
Puss oscar!
Erik Englund

Dahlbäck Racing
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av ogge »

Gött :))
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Min hubdyno - Ny Step-sweep funktion

Inlägg av Erikk »

Dynon står nu hos Engson Motor i Västerås för att kunna köra lite bilar även fast det är minusgrader ute :hihi:
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Skriv svar